– 275 – Teatre – EL GRAN MERCADO DEL MUNDO (🐌🐌🐌🐌🐌) – Teatre Nacional de Catalunya – 2019.05.16 (temp. 18/19 – espectacle nº 199)

EL GRAN MERCADO DEL MUNDO (temp. 18/19 – espectacle nº 199)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Ahir dijous dia 16 vam poder veure a la Sala Gran del TNC un clàssic de Calderón de la Barca amb la mirada contemporània de Xavier Albertí.

A nosaltres el teatre clàssic, no és precisament el que més ens agrada i encara menys un auto sacramental escrit fa 400 anys … i a sobre en vers. Malgrat que a priori no era una proposta que ens atreies especialment, aquesta va ser una de les primeres entrades que vàrem comprar d’aquesta temporada en el nostre abonament del TNC, perquè estàvem gairebé segurs que Xavier Albertí, no ens defraudaria. Així ha estat …

EL GRAN MERCADO DEL MUNDO, és un auto sacramental del segle XVII, escrit amb una funció explícitament litúrgica i que ha estat portat als nostres dies “des del respecte escrupolós al text i una síntesi escènica allunyada de l’obscurantisme on ha estat encasellada”.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Fotografies de May Zircus

Al Segle d’Or, els actes sacramentals es representaven el dia del Corpus i eren peces de teatre religiós, com una mena de drama litúrgic, d’estructura al·legòrica. Aquest gènere va ser prohibit en 1765 per l’església catòlica i ha restat inexplorat pels nostres escenaris. Segons comenta Xavier Albertí, els actes sacramentals són una gran festa teatral bastida sobre un univers filosòfic adreçada a un espectre amplíssim de la societat. Igual que les tragèdies gregues, l’auto sacramental és teatre polític per a la multitud urbana.

Els personatges al·legòrics que protagonitzen EL GRAN MERCADO DEL MUNDO continuen poblant les nostres realitats, en un món, que cada cop, és un mercat més gran.

Abans de continuar amb la nostra ressenya, hem de reconèixer que se’ns ha fet una mica complicat entendre que o qui representava cada un dels personatges, afegint a més la complexitat del text en vers i en llenguatge del segle XVII.

Però aquesta dificultat, ha estat eclipsada totalment per una fascinant, meravellosa, esbojarrada i espectacular posada en escena, que de ben segur únicament poden assumir els teatres públics, ja que intuïm té un elevadíssim pressupost, amb 14 actorassos  a escena i una escenografia brillant.

EL GRAN TEATRO DEL MUNDO és una coproducció del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i la Compañia Nacional de Teatro Clásico (CNTC) i com ja hem dit, compta amb un repartiment format per 14 actors de trajectòries molt diferents.

Un pare de família (Jorge Merino) dubta de quin dels seus dos fills ha de ser l’hereu del seu patrimoni. La Fama (Lara Grube) fa una crida perquè tothom vagi al gran mercat del món. El pare concedeix un talent a cada fill per comprar el que vulgui i el que compri l’haurà d’utilitzar per ser feliç i, a banda de l’herència, aconseguirà la mà de la Gràcia (Aina Sánchez).

La Innocència (el magnífic tenor Antoni Comas) acompanya el fill Buen Genio (excel·lent interpretació d’Alejandro Bordanove), en tant que la Malícia (Mont Plans) acompanya el fill Mal Genio (David Soto). La Culpa (Silvia Marsó), com a testimoni privilegiat de la vida de tots, els intenta embolicar.

Al carrusel del mercat s’hi pot comprar de tot com anuncia el Món (Jorge Merino). Entre els venedors, figures com la Supèrbia (Cristina Arias), la Humilitat/Penitència (Elvira Cuadrupani), l’Heretgia (el contratenor Jordi Domènech), la Fe (Ruben de Eguia), la Lascívia (… absolutament fascinats per l’actuació de Roberto G. Alonso), la Gula (magnífic Oriol Genís).

Espectacular l’escenografia de Max Glaenzel que acompanya perfectament l’exquisida coreografia del moviment de Roberto G. Alonso i la música que inclou cançons de revista, Monteverdi o Bach per acabar amb Jimmy Fontana i la seva coneguda cançó, “Il mondo”. Val a dir que els números musicals són, per nosaltres, un dels punts forts de la posada en escena.

Sense cap mena de dubte hem gaudit d’un espectacle excel·lent, original i divertit, amb un magnífic treball grupal. Una aposta molt arriscada que ens ha permès si no conèixer en profunditat, si almenys apropar-nos des d’una perspectiva actual, al que representava per aquella època aquest tipus d’espectacle.

Una proposta que de ben segur serà considerat excessiu per alguns, irreverent amb el gènere per altres, però que a nosaltres ens ha convençut plenament, ens ho hem passat molt i molt bé i que per tant recomanem, si o sí.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Autoria: Calderón de la Barca
Direcció i versió: Xavier Albertí
Amb: Cristina Arias, Alejandro Bordanove, Antoni Comas, Elvira Cuadrupani, Jordi Domènech, Rubén de Eguía, Roberto G. Alonso, Oriol Genís, Lara Grube, Sílvia Marsó, Jorge Merino, Mont Plans, Aina Sánchez i David Soto Giganto
Dramaturgista: Albert Arribas \ Escenografia: Max Glaenzel \ Vestuari: Marian García Milla \ Il·luminació: Ignasi Camprodon \ So: Jordi Bonet \ Caracterització: Àngels Palomar \ Moviment:
Roberto G. Alonso\ Ajudant de direcció: Roger Vila \ Ajudant de vestuari: Georgina Viñolo \ Construcció d’escenografia: Taller Jorba – Miró Scp Pascualín \ Confecció de vestuari: Maria Trinidad Rodríguez, Antonia Pérez i Inés Mancheño\ Muntatges, assajos i representacions: Equips tècnics i de gestió del Teatre Nacional de Catalunya
Producció: Teatre Nacional de Catalunya i Compañía Nacional de Teatro Clásico (CNTC)
Idioma: castellà
Durada: 1h 20’

2 pensaments a “– 275 – Teatre – EL GRAN MERCADO DEL MUNDO (🐌🐌🐌🐌🐌) – Teatre Nacional de Catalunya – 2019.05.16 (temp. 18/19 – espectacle nº 199)

  1. Imma C.

    Hola,
    ens ha encantat, com a vosaltres.
    Vaig sortir del TNC respirant felicitat, i agraiment sobretot per en avier Albertí.

    Bon Estiu!!!!

    Respon
    1. Miquel Gascon

      Ens alegrem moltissim. Es un espectacle que ha tingut molts detractors, però veig que nodaltres estem d’acord. Aquest “Bon estiu” significa que aquesta temporada teatral la dones per acabada ? Nosaltres seguim !!!

      Respon

Deixa un comentari