– 328 – Teatre – MUNDO OBRERO (🐌🐌🐌🐌🐌) – Teatre Lliure de Gràcia – 2019.06.19 (temp. 18/19 – espectacle  nº 247)

MUNDO OBRERO (temp. 18/19 – espectacle nº 247)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Dimecres dia 19, al Teatre Lliure de Gràcia vam veure i gaudir molt d’aquesta proposta molt esperada, MUNDO OBRERO, una història d’amor, un musical i un bocinet de la història d’Espanya, Una proposta escrita, dirigida i interpretada per Alberto San Juan que ell mateix ens havia presentat a la roda de premsa (veure enllaç), fa tot just una setmana.

Aquesta proposta es va estrenar el 4 d’octubre del 2018 al Teatro Español de Madrid i es va poder veure al mes de novembre a Temporada Alta. Alberto San Juan continua analitzant la història d’Espanya com ha fet en les seves  creacions: “Autoretrato de un joven capitalista español” (2012), “Ruz-Bárcenas (2014), El Rey” (2016), “España ingobernable” (2017) i “Masacre” (2017). (es poden veure les nostres ressenyes clicant als títols en vermell).

En paraules d’ell mateixl’art per a mi té a veure amb la vida. No intento transmetre cap veritat, només reflexions, emocions i intuïcions. Ell es considera fill cultural del maig del 68 i la seva consciència obrera es va despertar amb el 15-M, moment en què va prendre la decisió de conèixer i entendre el que ha passat al nostre país per arribar a estar on estem i comenta que el més sorprenent ha estat comprovar la cura amb el qual s’ha intentat escombrar des del poder qualsevol rastre de consciència proletària.

MUNDO OBRERO, ressegueix la vida de dos enamorats, Pilar i Luis, a través dels temps i diverses reencarnacions, en un viatge emotiu i punyent pel moviment obrer espanyol i la cerca de l’emancipació personal. Un viatge amb consciència de classe que començarà amb la inevitable migració del camp a la ciutat i amb la creació del moviment obrer a principis del segle XX.

La història continuarà amb l’efervescència social de la República, passarà pels anys foscos de la Guerra Civil i la dictadura, i per la Transició, fins a l’arribada de la democràcia i el neoliberalisme actual. Fins i tot, l’obra fa un petit homenatge a diversos espais barcelonins que van marcar la lluita de classes els anys 20 com el Cafè La Tranquilidad , a l’avinguda Paral·lel 69, lloc històric de reunió dels activistes anarcosindicalistes i l’Escola Moderna de Francesc Ferrer i Guardia.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Pilar Gómez i Luis Bermejo (Premi Ercilla de Teatre 2018 a l’actor revelació) són la parella d’enamorats als quals seguim al llarg de la història i anem veiem com la lluita proletària en la República, la Guerra Civil, la dictadura i la democràcia, afecta la seva relació. Alberto San Juan i Lola Botello donen vida als personatges secundaris en aquest musical amb set cançons interpretades en directe pels actors i música original de Santiago Auserón.

L’acció comença, doncs, a la Barcelona del 1909 en una aula de l’escola Moderna de Francesc Ferrer i Guardia i la parella d’alumnes de 10 anys, Pilar i Luis fills d’immigrants. Durant la dictadura de Miguel Primo de Rivera, es trobaran amb Buenaventura Durruti al bar la Tranquilidad, al Barri Xino de Barcelona. Participaran de la gran esperança de la Segona República, ocuparan finques l’any 1936. En Luis serà assassinat i llençat a una fossa comuna.

La nostra parella, Pilar i Luis, reapareix als anys 60 a les assemblees obreres i veïnals que intentaven construir una alternativa democràtica davant de la dictadura franquista. Patiran tortura. Després del seu recorregut històric acabem al Congrés dels Diputats a Madrid, on la visita turística acaba amb l’ensorrament dels grans imperis econòmics en una mena de foc purificador, i que, la parella Pilar i Luis contemplen astorats.

Una proposta que ens ha fascinat, on es barregen músiques i balls populars, com la jota, el cuplet o les sevillanes, amb manifestacions de personatges oblidats o no tan oblidats de la història en un marc de revoltes i reivindicacions de les classes populars.

Un magnífic treball actoral de la parella protagonistaLuis Bermejo i Pilar Gómez, esplèndidament recolzats per Alberto San Juan que exerceix una mica de mestre de cerimònies, i Lola Botello que connecta amb nosaltres en la seva interpretació d’artista del Paral·lel.

L’escenografia i el vestuari de Beatriz San Juan, la il·luminació de Raül Baena, el so d’Adrián Foulkes i el moviment de Paloma Díaz, amb el treball de direcció d’Alberto San Juan i l’ajudantia de direcció d’Ana Belén Santiago, fan d’aquesta proposta un imprescindible que estarà en cartell fins al dia 30 de juny.

En sortir, vam comprar el llibre que ens va dedicar l’Alberto San Juan.

Creació i direcció: Alberto San Juan
Intèrprets: Luis Bermejo, Lola Botello, Pilar Gómez i Alberto San Juan
Escenografia i vestuari: Beatriz San Juan \ Il.luminació: Raúl Baena \ Música: Santiago Auserón \ ajudanta de direcció: Ana Belén Santiago \ Producció: Teatro Español
Idioma: castellà – Durada: 1h 30’

Deixa un comentari