– Teatre – Grec2016 – DE STILLE KRACHT (La for莽a oculta) – Teatre Lliure (馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – 03/07/2016

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

DE STILLE KRACHT (La for莽a oculta), 茅s el tercer espectacle que veiem d’aquesta extraordin脿ria Companyia de Teatre neerlandesa聽…. i tercera valoraci贸 que obt茅 la m脿xima puntuaci贸 de 5 cargols voltaires.

DE STILLE KRACHT - Grec2016

La companyia ” Toneelgroep Amsterdam” capitanejada pel seu director Ivo van Hove, per nosaltres ja 茅s un tot un referent del millor teatre que es fa a Europa i no dubtem ni un segon en adquirir les entrades immediatament a la seva posada a la venda, sense ni tan sols saber de quin tema ni text tractar脿 la seva nova proposta. 脷nicament no v脿rem veure la seva aportaci贸 al Grec a聽la temporada passada, ja que es tractava d’un mon貌leg de聽Jean Cocteau “La voix humaine“, que hav铆em vist feia poc al Liceu, transformada en una 貌pera, per nosaltres de trist record.

Dels dos聽altres espectacles, tamb茅 en el seu moment vaig escriure la corresponent cr貌nica que podreu veure si cliqueu en els enlla莽os seg眉ents:

Juliol 2014 – THE FOUNTAINHEAD (La Deu) (*****) – Teatre Lliure

Juliol 2013 –聽TRAG脠DIES ROMANES (*****) 聽– Teatre Lliure

_____________________

En entrar a la Sala Fabi脿 Puigserver, ens adonem que la quarta paret plena de columnes, ha estat de nou aixecada i ens deixa a la vista l’enorme escenari, aparentment buit d’escenografia, per deixar als 14 actors poder transitar sense entrebancs per la totalitat del seu espai. Al fons de l’escenari plou amb certa intensitat. Pocs elements afegits…. el principal a la dreta de l’espectador, un piano de cua arran de la pluja (encara en zona seca), la qual cosa ens fa patir, no sigui cas que es mulli (despr茅s veurem que gaireb茅 el submergeixen dins d’unes quantes tones d’aigua).

This slideshow requires JavaScript.

A l’esquerra, una taula baixa on veurem al llarg de tota l’obra com els servents del governador la paren i desparen, un cop darrere d’un altre, sense gaire sentit, potser per demostrar el pas del temps i la situaci贸 d’esclavatge a la que estan sotmesos pels colons en la seva pr貌pia terra. Al darrere del piano una s猫rie d’instruments, …. timbals petits, platerets, campanes i d’altres per nosaltres for莽a聽desconeguts, de la cultura Indon猫sia, que el pianista fa sonar durant la representaci贸. Al fons dos cavallets plens de vestits penjats, a l’espera de qu猫 els actors les utilitzin i que aniran desapareguen a poc a poc, fins que es despengi la ultima pe莽a en els darrers segons de la representaci贸.

La posada en escena per貌, compta amb聽altres elements que transformen l’acci贸 en espectacular, projeccions de v铆deos gegants en les tres partes visibles de l’escenari… i sobretot la utilitzaci贸 de l’element de l’aigua, que 茅s un dels puntals m茅s importants de l’espectacle… aigua en tots els formats, vapor que surt del terra, difusors de pluja en diferents intensitats, en forma de x脿fecs, plugim, pluja de curta durada, i en alguns moments tempestes brutals acompanyades de vent, llamps i trons, que fan arribar l’aigua a les primeres files d’espectadors; tot per tal de mostrar damunt de l’escenari la magnitud dels “monzons” en aquella part del m贸n, que a nosaltres ens va recordar algun moment d’angoixa i gaireb茅 de por, en algun dels viatges que hem tingut la sort de poder fer. Confessem que mai hav铆em pogut veure una acci贸 tan espectacular en un espai teatral.

Malgrat que a les xarxes socials i en algun blog, s’ha arribat a afirmar que aquesta producci贸 l’煤nic realment extraordinari que t茅, 茅s precisament aquesta espectacularitat en la utilitzaci贸 d’unes quantes tones d’aigua, la nostra visi贸 茅s totalment diferent, ja que considerem que l’elecci贸 del text i la hist貌ria que ens expliquen aquesta vegada, paga molt la pena, ens la creiem, ens interessa i considerem que est脿 molt ben explicada.

Per貌 茅s que a m茅s a m茅s, considerem extraordin脿ries les interpretacions dels 8 actors principals de la companyia, que s贸n realment per treure’s el barret. No entenem pas, a qu猫 es deu, que tamb茅 s’ha comentat en alguns f貌rums, que aquestes interpretacions les van trobar “massa fredes“, perqu猫, cito literalment “No s贸n actors llatins“; suposem que a partir d’una determinada filera del teatre 茅s for莽a dif铆cil veure les mirades de desig sexual dels protagonistes, o el canvi d’expressions en els rostres dels actors; nosaltres per sort est脿vem ben situats a la fila 5 i ens van meravellar les seves interpretacions, de la mateixa manera que quan veiem representacions al cinema del National Theatre de Londres, sense entendre massa l’angl猫s. Un altra cosa 茅s que evidentment t茅 la seva dificultat veure teatre subtitulat i en molts moments, aquest fet faci que no puguis dedicar massa la mirada en les expressions聽 dels actors.

This slideshow requires JavaScript.

Java 茅s una de les 5 illes d’Indon猫sia que v脿rem visitar l’any 2010; 茅s l’illa m茅s poblada del m贸n i una de les regions m茅s densament poblades del planeta. Antigament, fou un poder贸s regne hind煤 i, en temps colonials, ha estat el territori principal dels dominats per la Companyia Neerlandesa de les 脥ndies Orientals.

Precisament aquesta obra, tracta d’aquest per铆ode de colonitzaci贸; un text d’un dels grans de la literatura holandesa, Louis Couperus (1863-1923), autor d’una novel路la vision脿ria sobre l’enfrontament entre dues cultures irreconciliables: Orient i Occident.

La hist貌ria t茅 com a escenari Java, on el governador Otto van Oudijck controla fermament la seva prov铆ncia. 脡s sensible a la cultura local, per貌 est脿 conven莽ut de la seva superioritat com a europeu sobre els pobles que governa. Un enfrontament amb el germ脿 d’un pr铆ncep local desencadenar脿, per貌, unes forces sobrenaturals i ocultes. Una hist貌ria sobre les antigues col貌nies holandeses que explica, per貌, la hist貌ria universal de l’enfrontament entre dos mons i d’un malestar existencial que s’est茅n fins al nostre segle XXI.

Agraeixo des de aqu铆, a les direccions del Festival聽Grec i Teatre Lliure, per aconseguir portar a Barcelona una representaci贸 d’aquesta categoria i magnitud, que poques ciutats del m贸n poden aconseguir; dues representacions s贸n realment poques, per la gran quantitat de p煤blic que de ben segur s’han quedat amb les ganes de veure-la, per貌 som conscients de l’enorme pressupost que aix貌 representa i malgrat que nosaltres hem comprat les entrades religiosament, considerem que es tracta gairabe un regal, el fet de poder gaudir d’espectacles d’aquest nivell, a casa nostra.

Un altre 5 cargols del Blog Voltar i Voltar. Una representaci贸 que no oblidarem, en la resta de la nostra vida.

Autoria: Louis Couperus – Versi贸 i adaptaci贸: Peter van Kraaij
Direcci贸: Ivo van Hove – Dramat煤rgia: Peter Van Kraaij
Interpretaci贸: Aus Greidanus jr., Gaite Jansen, Gijs Scholten van Aschat, Halina Reijn, Jip van den Dool, Maria Kraakman, Marieke Heebink, Vanja Rukavina
Actors convidats: Barry Emond, Dewi Reijs, Mingus Dagelet, Otis Schwab, Rob Malasch, Keanu Visscher
Composici贸, direcci贸 i interpretaci贸 musical: Harry de Wit // Escenografia i disseny de llums: Jan Versweyveld // Coreografia: Koen Agustijnen // Vestuari: An D’Huys // V铆deo: EYE Amsterdam // Ajudant de direcci贸: Nina de la Parra // Direcci贸 t猫cnica: Wolf-G枚tz Schw枚rer //Producci贸: Angelina Kroft i Edith den Hamer

Cargol i pluja

Leave a Reply