Site icon

– Òpera – LES CONTES D’HOFFMANN (****) de Jacques Offenbach – Gran Teatre del Liceu -14/02/2013

Per MIQUEL GASCÓN

L’abonament que tenim al Liceu, precisament el varem escollir per les nits dels divendres, ja que així no patim si l’òpera és massa llarga i és que a l’endemà abans de les 7 hem d’estar d’en peus per pencar.  No se per quines raons l’òpera que varem veure, la van traslladar a dijous i encara que comença a les 8 de la tarda va acabar quasi a les 12 de la nit.  Molta gent no es va voler arriscar a quedar-se sense Metro i va sortir abans de què finalitzes.

Les contes d’Hoffmann és una òpera amb música de Jacques Offenbach i llibret de Jules Barbier, basada en tres contes d’E.T.A. Hoffmann. És una obra en tres actes més un pròleg i un epíleg.

Es va estrenar en l’Opéra-Comique de París, el 10 de febrer de 1881. Offenbach va morir abans d’acabar-la, i Ernest Giraud (1837-1892) va emprendre la seva orquestració i també va musicar els recitatius, de manera semblant al que va fer amb Carmen de Georges Bizet. La primera representació a Barcelona, que va ser també la primera a Espanya, va tenir lloc al Teatre Eldorado, amb el llibret traduït al castellà.

Idealment, els tres personatges femenins principals (Olympia, Antonia i Giulietta), que no són sinó diferents encarnacions dels amors d’Hoffmann, haurien de ser interpretades per la mateixa cantant, però en el cas d’ahir al Liceu van ser interpretats per diferents sopranos… “Olympia” interpretada per Kathleen Kim, “Antonia” per Natalie Dessay i “Giulietta per Tatiana Pavlovskaya.

També acostumen a interpretar-se els quatre papers de malvat (Lindorf, Coppélius, Miracle i Capità Dapertutto) pel mateix baríton, ja que els quatre són encarnacions diferents del mateix geni del mal que en cada ocasió frustren els plans de Hoffmann. En aquest cas si que es va complir i els va interpretar el magnific Laurent Naouri.

Un amic nostre ens havia comentat que en certa manera li havia decebut aquesta producció del Liceu, i per tant nosaltres anàvem una mica a l’expectativa… però segurament aquesta va ser una de les raons per les quals ens va agradar mes de l’esperat.

L’escenografia de Chantal Thomas, la varem trobar excel·lent, una de les que ens ha agradat mes d’aquesta temporada. Amb un moviment continuo de grans cortines, panels de diferents colors ben contrastats ajudat per una magnifica il·luminació i vestuari, varem trobar que teatralment estava molt, però que molt aconseguida.

La direcció musical mes del mateix, per nosaltres perfecte i així ho van  corroborar els llargs aplaudiments cap  en Stéphane Denève en els entreactes i al finalitzar l’òpera.

L’acció del pròleg i l’epíleg es desenvolupa a Nüremberg, i en els tres actes, respectivament, a París, Munic i Venècia en el segle XIX. L’Òpera  la protagonitza el mateix Hoffmann, enamorat de Stella, un cantant lírica d’éxit, a la vegada que Lindorf (el mal) li disputa l’amor per Stella.

En el Pròleg, a la cerveseria de Luther, a Nüremberg,en Hoffmann declara als presents que veu a Stella com una síntesi de tres dones que ha estimat i proposa d’explicar-los aquets tres amors, els quals tenen en comú la frustració amorosa del protagonista i la presència d’una força diabòlica que destrueix les possibilitats d’Hoffmann d’estimar i ser estimat.

Acte I – El primer conte (L’home de sorra) el protagonitza Olympia, una nina mecànica creada per l’inventor Spalanzani, de la qual està enamorat Hoffmann sense adonar-se que és un autòmat. Olympia canata i balla mecànicament, fins que Coppélius (constructor dels ulls de la nina), la destrueix per venjar-se d’Spalanzani, que l’ha estafat.  Aleshores Hoffmann s’adona que s’ha enamorat d’una nina mecànica i fuig entre les burles dels convidats.

 Alguns passatges de la partitura s’han fet molt populars, com la cançó d’Olympia (Les oiseaux dans la charmille) del primer acte que us deixo un video

El protagonista absolut de tota l’opera va ser el tenor Michael Spyres (Hoffmann) present  a escena durant tota la representació, amb una veu magnifica amb alguna errada molt puntual, ens va agradar força.  En aquest primer conte, Katheleen Kim fa una interpretació teatral molt aconseguida i divertida al mateix temps que canta Les oiseaux dans la charmille, amb una molt bona veu.

Acte II – El segon conte (El conseller Krespel), és protagonitzat per Antonia, filla del lutier Crespel i d’una cantant que tenia una malaltia que li impedia cantar si no volia morir. Antonia ha heretat la malaltia. Hoffmann l’estima i, quan entén l situació li fa prometre que no tornarà a cantar, però el demoníac doctor Miracls la convencerà que canti, després de fer-li escoltar la veu de la seva mare morta, i Antonia morirà. Hoffmann fuig, acusat per Crespel, d’aquesta mort.

Per nosaltres el plat fort de la jornada era la interpretació de Natalie Dessay en el paper d’Antonia i es va complir amb escreix, ja que va estar extraordinària i ens va deixar amb ganes de mes i mes… però….

Us deixo la famosa ària “Elle a fui l tourterelle” del començament del segon acte…

… i també “C’est une chanson d’amour“…

Acte III – El tercer conte (Les aventures de la nit de Cap d’Any), el protagonitza una cortesana, Giuletta, i se situa a Venècia. Aquí el personatge demoníac és Dapertutto, que vol robar l’ànima de Hoffmann amb l’ajuda de Giuletta que suborna amb un brillant. Per aixó Giuletta demana a Hoffmann que s’apoderi de la clau del seu apartament que té Schlémil, un amant de Giuletta, i que, al resistir-se, acabarà mort per Hoffmann en un duel. Hoffmann llavors perd la seva ànima i abandona el lloc mentre tots es burlen d’ell i  Giuletta l’avergonyies i el menysprea.

Tatiana Pavlovskaya en el paper de Giuletta va estar a una bona alçada i també ens va agradar força. Us deixo la famosa Barcarola del tercer acte (Belle nuit, o nuit d’amour).

DIRECCIÓ MUSICAL : Stéphane Denève

DIRECCIÓ D’ESCENA : Laurent PellyChristian Räth

ESCENOGRAFIA : Chantal Thomas  – VESTUARI : Laurent Pelly

NOVA VERSIÓ DEL LLIBRET I DRAMATÚRGIA : Agathe Melinand 

IL·LUMINACIÓ : Joël Adam

COPRODUCCIÓ Gran Teatre del Liceu / San Francisco Opera / Opéra National de Lyon

REPARTIMENT : Natalie Dessay, Kathleen Kim, Tatiana Pavlovskaya, Susana Cordón /  Michele Losier / Salomé Haller/ Michael Spyres / Laurent Naouri / Manel Esteve Madrid / Carlos Chauson/ Isaac Galán / Francisco Vas / Àlex Sanmartí / Airam Hernández 

________________________________________________________________

– Gran Teatre del Liceu – Preu de 208 € a 10,50 €  – ( abonament  30 € )

________________________________________________________________

Exit mobile version