Site icon

VOLTEM PER INDONÈSIA – Relat de la primera etapa : Illa de BORNEO (Kalimantan) (*****) (9)

Amb aquest post voldria començar el breu relat de las ultimes vacances, per tal de compartir i reviure la experiència amb els que ho llegiu; aquest any 2010 hem visitat la part oest i  centre d’Indonèsia.
El viatge, com tots els que fem, va començar realment molt abans del dia de la sortida del avió; mesos preparant, llegint, consultant, comentant …. De fet va ser al mes de gener quan vam decidir el destí juntament amb les dos persones que ens han acompanyat durant 28 dies.  A partir d’aquell moment comencem a gaudir del nostre viatge …….
Hem visitat les illes de Borneo, Java, Sulawesi, Flores, Rinca i Bali.

Relat de la primera etapa : Illa de Borneo

Vam sortir de Barcelona el dia 16 d’agost i desprès de “només” 24 hores de vols, amb escala a Milán, Singapur i Jakarta arribem a l’illa de Borneo, concretament a Banjarmasin.  Ens estan esperant a l’aeroport el guia (en aquest cas de parla anglesa) i el xofer que tindrem durant els primers dies; després de 40 minuts de cotxe ens instal.lem al hotel Suises Bel, situat al costat mateix del río i en un lloc realment cèntric de la ciutat. Banjarmasin (700.000 habitants), es el centre comercial mes important de l’illa.

BORNEO – mines de diamants de Cempaka

Des de la ciutat de Banjarmasin visitem las mines de diamants de Cempaka i el mercat de pedres precioses de Martapura

Banjarmasin, que en algunes guies la anomenen “la Venècia d’Asia”, esta formada per cases de fusta que donen als canals en un complex laberint fluvial, pel que passegem en barca, per la tarda, veient de prop la vida quotidiana de la població.

Coincidim amb l’hora de la neteja general, perquè per tot arreu i a casi totes les llars, estan rentant.se el cos famílies senceres, ensabonan.se i desprès amb la mateixa aigua del riu, s’esbandeixen. Anem en una barqueta tots quatre sols i tothom ens saluda amb un somriure als llavis, tot cridant per tal de aconseguir la nostra atenció i demanant que els hi fem fotos.  No sembla que el turisme arribi  per aquest indrets.

Desprès d’un parell d’hores de passejada, ens apropem a un mercat que únicament es fa per l’època del Ramadà
Un fet curiós, hi ha tan poc turisme que fins i tot  al dia següent som noticia a Banjarmasin i apareixem a la portada del diari local !!!

PORTADA del diari BANJARMASIN BUNGAS

La traducció del titular :  Els turistes – Les vistes al riu en Barjamasin atrauen l’atenció dels turistes estrangers que vénen a aquesta ciutat. Com els tres turistes estrangers que visiten les ribes del riu Martapura, dimecres en Jalan Jenderal Sudirman.

Al mati següent, a primera hora, visitem el mercat flotant a on només les dones s’apropen en las seves barquetes per vendre el que han obtingut a las seves collites de fruites o verdures. El colorit es magnífic per las vestimentes de las dones i pel mateix paisatge que es va transformant amb la sortida del sol.   La gent es molt amable i somriu constantment

Tot seguit ens dirigim al aeroport per, en vol interior amb escala, anar a Pankalan desde on anirem a Kumai per tal d’embarcar i remuntar el riu Sekonyer a la busca dels orangutans.

Tenim una barqueta per nosaltres 4 i anem acompanyats d’un guia, un aprenent de guia, el capità, un assistent i una cuinera, tot un luxe. La barca fa 19 metres d’eslora i la sala de dia es transforma en dormitori al aire lliure als vespres. Durant  dos dies i tres nits naveguem pel rio i anem a visitar el Parc Nacional de Tanjung Puting, on visitem tres punts de trobada amb els orangutans.

Caminem per la selva per camins enfangats per arribar als punts de trobada, en ells els guardes forestals proporcionen menjar als orangutans i això permet que els podem veure de ben a prop, de molt a prop, es una cosa quelcom emocionant observar el seu comportament entre ells, amb les seves cries, amb els propis humans …. et miren directament als ulls i tenen expressions que son totalment humanes. Una experiència única.

Evidentment ens plou i ens piquen els mosquits, les garrapates, les puces i quelcom mes i fins i tot algú de nosaltres es dona un bany inesperat en el pantanal … però val la pena. Durant la travessia també observem els monos nariguts , les cuques de llum, els macacos, i el paisatge, el silenci de les nits i el soroll dels animals de dia. Les granotes de nit i els ocells de matinada.

Ens hem trobat amb una dona anomenada Gloria, d’origen espanyol, seguidora de la investigadora Mary Galdikas i que pertany a la Orangutan Foundation Internacional (http://www.orangutan.org) dedicada a la protecció dels orangutans; ens explica coses molt interessants de la feina que tenen que desenvolupar per tal de salvar la selva de l’acció destructora d’un govern corrupte, destruint amb això el habitat natural d’aquests animals.

De tornada a la civilització fem una parada al petit poble de Tanjung, que amb una població de 150 persones viu de la pesca i del turisme ??? Las cases disposades en renglera a banda i banda d’un canal paral.lel al riu. Una petita botiga de  “souvenirs” ens permet comprar els primers records del viatge.

I d’aquí al aeroport per començar la segona etapa : l’ illa de Java.

Pròximament en Voltar i Voltar….

Si voleu veure una selecció de les fotos del viatge a Borneo, clickeu a FOTOS BORNEO