– 016 (23/24) – 脪pera – EUGENE ONEGIN (Txaikovski) – Gran Teatre del Liceu – (馃悓馃悓馃悓) – 02/10/2023

El Gran Teatre del Liceu ha inaugurat la temporada 23/24 amb l鈥櫭瞤era EUGENE ONEGIN, de Piotr Ilitx Txaikovski amb direcci贸 musical de Josep Pons i direcci贸 esc猫nica de Christof Loy. Dins del nostre abonament nosaltres la vam poder veure aquest dilluns 2 d鈥檕ctubre, i aquesta vegada ens ha tocat en sort el segon repartiment.聽

Una 貌pera que ens agrada molt, malgrat que mai l’hav铆em聽vist聽f铆sicament聽al Teatre.聽Curiosament,聽fa聽deu聽anys,聽en 2013, la vam veure dues vegades en produccions diferents en聽retransmissions聽en directe a les pantalles del cinema: al febrer des de la聽Royal聽Opera聽House聽de Londres i tamb茅 a l’octubre des聽del聽Metropolitan聽Opera聽House聽de Nova York.

Es tracta d鈥檜na 貌pera en tres actes amb llibret del mateix Txaikovski i Konstantin Kilovski, basat en la novel路la hom貌nima, en vers, d鈥橝leksandr Puixkin. Va ser estrenada el 29 de mar莽 del 1879 al Teatre Mali del Conservatori de Moscou, dos anys m茅s tard s鈥檈strenava al Bolxoi de Moscou i al Gran Teatre del Liceu el gener del 1955.

Txaikovski va concebre Eugene Onegin com una 貌pera de cambra, una uni贸 d’escenes on es tracten temes com la solitud, els desitjos incomplerts i les oportunitats perdudes. La producci贸 que hem pogut veure ara al Liceu, recull aquest esperit i redueix la posada en escena a un format minimalista que no ens ha acabat de conv猫ncer. Per ser sincers, l’hem trobada penosa per no dir pat猫tica.

L’espai escenogr脿fic de聽Raimundo聽Orfeo聽Voigt聽茅s, al nostre entendre, massa redu茂t, i si b茅 entenem que volen destacar els sentiments dels personatges, les mides redu茂des dificulten i mostren moments on el cor ha de sortir “a empentes” per la petita porta d’acc茅s. Un escass铆ssim espai on la dansa dels set ballarins queda, tamb茅 al nostre entendre, molt encotillada.聽

Andreas聽Heise聽firma la coreografia i el moviment esc猫nic de la producci贸.

La proposta de聽Christof聽Loy聽va ser estrenada a Oslo el 2020 i聽茅s聽el resultat d’una聽coproducci贸聽de la聽Den聽Norske聽Opera聽d’Oslo i el聽Teatro聽Real de Madrid.

El director d’escena ha dividit el desenvolupament de la hist貌ria en dos segments amb una escenografia diferent, “Solitude” que recull el primer acte i part del segon i “Loneliness” que s’inicia amb el duel entre Onegin i Lenski. El primer fa refer猫ncia a la solitud buscada mentre que el segon parla de la solitud no desitjada.

EUGENE ONEGIN聽茅s el drama de l鈥檃mor mal sincronitzat. En un primer moment, Tatiana Larin 茅s rebutjada pel vividor i home de m贸n Oneguin, que fins i tot es permet donar-li lli莽ons de comportament. Despr茅s, avorrit dels plaers mundans, Oneguin s鈥檃dona dels seus sentiments i tracta de recuperar a una dona que ara se li presenta esplendorosa, per貌 茅s massa tard: Tatiana, casada amb un ric militar retirat, tot i que enamorada d鈥檈ll, el rebutja pels convencionalismes socials.

Els dos papers principals han estat cantats i for莽a ben resolts, pel jove bar铆ton ucra茂n猫s聽Iurii聽Samoilov聽i la soprano russa聽Kristina聽Mkhitaryan.

El tenor barcelon猫s Josep Bros ha interpretat el paper de聽Vladimir聽Lenski, la mezzosoprano valenciana Cristina聽Faus聽ha estat Olga聽Larin, la tamb茅 mezzosoprano manresana Mireia聽Pint贸聽ha interpretat el paper de聽Larina. El paper de聽Filipievna聽ha estat cantat per la mezzosoprano聽alemana聽Janina聽Baechle, el de聽princep聽Gremin, pel baix聽polon猫s聽Adam聽Palka聽i finalment, el bar铆ton barcelon猫s Josep Ramon聽Oliv茅聽ha cantat el paper del capit脿.

Volem destacar al tenor basc聽Mikeldi聽Atxalandabaso聽el de聽Monsieur聽Triquet, que potser ha estat la millor interpretaci贸 de la nit.

Malgrat la decepci贸 per aquesta inauguraci贸 de temporada Liceista, que no ens ha acabat de conv猫ncer, tamb茅 hem de dir que almenys hem gaudit de la m煤sica de Txaikovski, magn铆ficament interpretada per l’Orquesta聽Simf貌nica del Gran Teatre del Liceu, sota la direcci贸 de Josep Pons i les veus del Cor del Gran Teatre del Liceu sota la direcci贸 de Pablo聽Assante.

Ens ha sorpr猫s tamb茅 molt negativament, veure un Liceu bastant buit. Esperem que sigui una excepci贸.

Deixa un comentari