– 046 (22/23) – Teatre/Concert – LA CUPLETISTA – Teatre Gaudí – (🐌🐌🐌) – 26/11/2022

Dissabte dia 26 de novembre, a la Sala Gran del Teatre Gaudí vam assistir a l’espectacle concert LA CUPLETISTA, que interpreta l’actriu i cantant Núria Esquius, acompanyada al piano per Eladi Dalmau

Un espectacle que reivindica el Cuplet, i és un homenatge, a la compositora Càndida Pérez Martínez (Olot 1893-1989), creadora d’alguns dels cuplets catalans més coneguts. La proposta, que es diu realment “La Cupletista, cançons de Càndida Pérez Martínez“, està dirigida per Pere Sagristà, autor de la dramatúrgia.

Aquest espectacle, protagonitzat per la mateixa Núria Esquius i amb l’Eladi Dalmau al piano, va ser estrenat l’any 2004 al Teatre Principal d’Olot i va fer estada al desaparegut Teatre Artenbrut del barri de Gràcia.

Un espectacle ple de nostàlgia, on, entre cuplet i cuplet, Núria Esquius recorda temps de glòria d’aquest gènere musical. Ens parla de l’Academia d’El Gordito (Copernico Olver), oberta l’any 1906, i que tal com s’anunciava als diaris de l’època era un “criadero de estrellas”. Una acadèmia que publicarà una revista quinzenal amb lletres de nous cuplets.

Ens parla del Paral·lel de l’època i de l’absoluta desaparició de tots els locals i acadèmies de cant i ball que existien. Ens assabentem de l’existència de la paraula “Sicalipsis”, definida com a “Malicia sexual, picardia eròtica” en el diccionari de la Real Academia Española, i del seu origen rocambolesc. L’editor barceloní Ramon Sopena, en anunciar la publicació del llibre “Portfolio del desnudo” volia indicar que era “apocalíptic” i va escriure “sicalíptic”…..

Núria Esquius ens parla també dels diferents tipus de cuplets, del Teatre Arnau i de Raquel Meller, però sobretot ens parla de Càndida Pérez, un personatge que va trencar motlles. Filla d’un carabiner destinat a la capital de la Garrotxa va iniciar la seva activitat musical a Olot, més tard es trasllada a Barcelona on, a la dècada dels anys vint del segle passat, compon cuplets tan coneguts com ‘L’Orfeonista’, ‘La Marieta de l’ull viu’, ‘La hija del carcelero’ (cantada amb èxit per Raquel Meller), ‘Pasqua Florida’, ‘La muller d’en Manelic’, ‘Les Caramelles’ …. Viatjarà i viurà a França i Itàlia abans d’instal·lar-se al Brasil on es va estar quaranta anys. Va tornar a Olot on va viure fins a la seva mort. Curiosament, i tal com ens explica la Núria, la compositora volia, abans de morir, fer desaparèixer totes les partitures de les seves cançons.

LA CUPLETISTA pretén complir un doble objectiu: Per una banda, reivindicar un gènere musical que fou l’estrella dels escenaris catalans durant un període de temps i que malgrat la revifada que va tenir amb la Núria Feliu i la Guillermina Motta, es troba avui pràcticament enterrat, i per l’altra, donar a conèixer una mica més la figura de Càndida Pérez Martínez. Hi ha serioses dificultats, fins i tot, per a aconseguir les partitures de l’època.

D’origen medieval, el cuplet català és una cançó lleugera, urbana i pròpia de Barcelona, dividida en estrofes breus que es canta amb la mateixa melodia.

Les cançons que es van interpretant a escena, intercalades amb els textos han estat:

  • La orfeonista
  • No quiero amores
  • Revetlla d’amor
  • La tornera de la ronda
  • Cançó de Mariona (Pasqua Florida)
  • La hija del carcelero
  • La muller d’en Manelic
  • Emperatriu
  • El fill de l’adroguer (Pasqua Florida)
  • Duetto Mariona i Andreuet (Pasqua Florida)
  • La Marieta de l’ull viu
  • Pasqua Florida
  • Les caramelles

Malgrat que ja tenim una edat avançada, el públic que omplia la Sala de gom a gom, superava la nostra edat amb escreix. Gairebé tots han aplaudit amb entusiasme i fins i tot han cantat algunes estrofes dels cuplets més coneguts.

Es tracta d’un espectacle entranyable que combina la música i el teatre, amb format íntim, que segurament porta molts records al públic que omple la sala.

Malgrat que el cuplet, en general, no ha estat el tipus de música que més ens ha fet emocionar al llarg de la nostra vida, ens ha agradat veure aquest espectacle. 

Potser el millor de tot plegat, és poder escoltar en directe la magnífica veu de la soprano Núria Esquius.

El podreu veure encara, fins al dia 3 de desembre al Teatre Gaudí.

Deixa un comentari