– 105 – Teatre Musical – APOLOGIA I ESCARNI DE L’ESTUPIDESA HUMANA – (🐌🐌+🐚) – Sala Versus Glòries – 26/03/2022

A la Sala Versus Glòries hem pogut veure una comèdia musical “surrealista”, de la mà del compositor Marc Timón, APOLOGIA I ESCARNI DE L’ESTUPIDESA HUMANA.

Aquesta producció teatral va ser seleccionada a la primera convocatòria dels Teatres de Proximitat “On el Teatre Batega” i s’havia presentat a l’Off Liceu, al Foyer, en 2019 i al teatre Eòlia el desembre del 2020.

Marc Timón (Castelló d’Empúries, 1980), periodista, pianista, compositor i director d’orquestra, és l’autor del text i de la música d’aquesta comèdia musical.

El text aborda mites com la moral, l’amor i l’estupidesa humana, mostrant de forma surrealista situacions de la vida quotidiana. La música, a cavall de l’òpera, el musical i el pop, s’adequa en cada moment a l’evolució de la sorprenent trama.

L’eix argumental rau en una parella que porta més de quinze anys de convivència i decideixen emprendre un viatge a Serra Nevada per donar cacera a un talp, que va marcar la joventut del Paco (Jofre Borràs).

Ell li explica a la seva parella Blanca (Clara Moraleda), que, quan ell era petit, en uns campaments d’estiu el talp es va endinsar dins del seu sac de dormir i li va fe una mossegada al penis. Aquesta mossegada comporta un malefici que fa que les persones que l’han patida no puguin ser estimades, com cal, per ningú.

Però aquest viatge serveix també per destacar la hipocresia de les relacions de parella i la influència de les xarxes socials.

Una trama “surrealista” que entra de ple en el gènere de la farsa, del teatre de l’absurd i que a voltes sembla un conte per explicar als nens petits.

Malauradament, a nosaltres l’argument no ens ha atrapat gens, el tipus de lèxic que vol provocar el riure fàcil, jugant amb els malentesos i fins i tot interpel·lant a l’espectador sobre alguna cosa tan escatològica com els pets no ens ha arribat, tot i que hem participat quan hem estat preguntats. A nosaltres aquesta pretesa intencionalitat de l’autor de “fer caure tòpics sobre la moral o l’amor” ens ha semblat massa soterrada i no ens ha provocat ni un sol somriure. Hem de dir, però, que bona part del públic de la sala ha rigut força.

Per contra, hem d’aplaudir la qualitat de la música en directe i la implicació dels músics com a intèrprets de text en algun moment de la trama. Efectes de so del piano, el violí o el violoncel s’integren en la proposta amb vida pròpia, per sobre fins i tot, dels dos protagonistes.

La proposta està ben interpretada per dos joves actors i cantants… Clara Moraleda, a la que nosaltres hem vist a “PETER PAN” (Maldà, 2019), “EL DESPERTAR DE LA PRIMAVERA” (Victòria, 2019), “AMOR X AMOR” (Onyric Teatre Condal, 2019), “EL LLIBERTÍ” (Poliorama, 2018) o “SCARAMOUCHE” (Victòria, 2016).

… i Jofre Borràs a qui vam veure a “PECATS IMPERDONABLES” (Aquitània, 2021), “UNA BRUIXA A BARCELONA” (Victòria 2016) o “GENERACIÓ DE MERDA” (Poliorama, 2016).

En la interpretació musical en directe, han participat el violinista Vassil Lambrinov (Blaumut), la violoncel·lista Nerea de Miguel i el mateix Marc Timón al piano.

Aquest espectacle es podrà veure a la Sala Versus Glòries fins diumenge 3 d’abril.

Leave a Reply