– 035 – Teatre – A MAN OF GOOD HOPE – (🐌🐌🐌🐌🐌) – Teatre Nacional de Catalunya – 19/11/2021

Aquest passat divendres 19 de novembre, vam poder gaudir intensament, com de cap manera no us podeu arribar a imaginar, a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya, de l’espectacle musical A MAN OF GOOD HOPE, de la companyia sud-africana Isango Ensemble, a partir del llibre, del mateix títol, de Jonny Steinberg (Sudàfrica 1970). Aquest va ser el primeríssim espectacle que vàrem reservar dins del nostre abonament

Dirigida per Mark Dornford-May l’obra està basada en fets reals i explica la història de l’Asad, un nen orfe de vuit anys que lluita per arribar a viure en un lloc segur. La proposta compta amb un repartiment de 22 intèrprets.

L’obra va ser estrenada en 2016  i ens parla de temes molt punyents derivats dels enfrontaments entre persones a causa del color de la pell, l’estatus social o el lloc de naixement. Ens parla també d’una de les crisis més significatives que tenim actualment al món, la de les migracions econòmiques i els refugiats.

A MAN OF GOOD HOPE ens acosta una realitat a la que Europa fa molts anys que li gira l’esquena: l’Àfrica, els immigrants i els refugiats. En paraules del seu director “l’obra és un conte explicat amb sentit de l’humor, amb una música meravellosa i, sobretot, amb una humanitat desbordant. Interpretat a l’estil característic de la companyia, aquesta peça musical teatral és un crit a la comprensió i a la compassió“.

La part musical de la proposta es basa en la veu, a cape-la, sovint acompanyats  de les marimbes i la percussió. Beu del folk sud-africà i de les músiques dels països que travessa el protagonista en la seva fugida de Somàlia després d’esclatar la Guerra civil: Kenya, Etiòpia, Tanzània i Zimbàbue. La direcció musical és de Mandisi Dyantyis i Paulina Malefane i la coreografia de Lungelo Ngamlana.

La companyia Isango Ensemble va començar la seva activitat, fa vint anys, amb peces del repertori operístic com “Carmen” o “La Flauta Mágica”. Va ser creada per Dornford-May (Regne Unit 1955) i Pauline Malefane (Sud-àfrica 1976), actualment la seva dona. El director anglès va anar a Sud-àfrica per dirigir la òpera Carmen amb la soprano Pauline Malefane de protagonista, i la que havia de ser una estada de sis mesos es va convertir en una estada de vint anys. 

La companyia es defineix com un vehicle que vol donar veu a una de les parts més desposseïdes del món a través d’un teatre inherentment sud-africà, amb un fort component musical. Els seus membres són seleccionats entre els joves sud-africans que mostren aptituds per la música i la dansa i les peces són creades col·lectivament.

Aquesta companyia actua per primera vegada al territori espanyol havent estat en cartell a Londres, Estats Units, Austràlia, Japó, Nova Zelanda i bona part d’Europa.

La peça està parlada en angles amb sobretitulació al català i té una durada total de 2h30m amb un entreacte.

Els intèrprets han estat: Mandisi Dyantyis (Jonny), Thobile Dyasi (Abdi / Pare de Yindy), Nombongo Fatyi (Dona gran), Thandokazi Fumba (Cor), Tamsanqa Lamani (Cor) Nontsusa Louw (Mort), Paulina Malefane (Yindy), Zimkhitha Mathomane (Cor), Zanele Mbatha (Mare d’Asad), Sinethemba Mdena (Madoda), Thina Meni (Cor), Zoleka Mpotsha (Cooperant/professora), Thamsanqa Mtshamba (Cor), Thandolwethu Mzembe (Rooda) Siyanda Ncobo (Mare de Yindy), Sonwabo Ntshata (Oncle d’Asad), Anomtha i Inomtha Nteta (Asad i un noi), Melikhaya Ntshuntshe (Visa Clerk / Sam vell) Cikizwa Rolomana (Foosiya), Masakana Sotayisi (Cor) Luvo Tamba (Asad II) i Ayanda Tikolo (Asad III).

Una proposta extraordinària que ens ha fet vibrar, com feia molt de temps no ho fèiem … i que, si us animeu, encara podreu veure aquesta tarda de diumenge al TNC.

2 pensaments a “– 035 – Teatre – A MAN OF GOOD HOPE – (🐌🐌🐌🐌🐌) – Teatre Nacional de Catalunya – 19/11/2021

    1. Miquel Gascon Autor de l'entrada

      Malgrat que ens agradava molt més la programació de la direcció d’en Lluís Pasqual, continuem amb el nostre abonament, perquè som fidels al Teatre Lliure, on de joves vàrem descobrir que el Teatre ens fascinava. Tot just hem retornat després de l’apunt més fort de la pandèmia, fa un parell de mesos, a veure representacions teatrals. Malauradament la primera representació que vàrem anar a veure al Lliure es va cancel·lar a mitja representació per problemes tècnics i evidentment no vam fer cap ressenya. Ara tenim reserva per veure L’ONCLE VÀNIA a principis de desembre, i més endavant també veurem altres propostes.

      Respon

Leave a Reply to Miquel Gascon Cancel reply