– 012 – Teatre – CLITEMNESTRA, LA CASA DELS NOMS – Teatre Romea – (馃悓馃悓馃悓) – 24/09/2021

Ahir divendres 24 de setembre, vam fer cap al Teatre Romea per veure CLITEMNESTRA, LA CASA DELS NOMS, una producci贸 del Teatre Principal de Palma i聽Testamento. Adaptada i dirigida per Agust铆聽Villaronga,聽est脿 basada en “La casa dels noms” de聽Colm聽T贸ib铆n.

Aquesta聽茅s聽la segona vegada聽en qu猫聽els dos creadors聽col路laboren聽despr茅s聽d'”El testament de聽Maria” presentada en el Grec 2014 i que nosaltres vam veure al Teatre Lliure en 2015, en versi贸 castellana. Podeu veure aquella ressenya clicant en aquest ENLLA脟.

Clitemnestra 茅s, despr茅s d’Helena, la dona m茅s rebutjada de la mitologia grega. Esposa d’Agam猫mnon i mare de tres fills: Electra, Ifig猫nia i Orestes, viu, horroritzada, el sacrifici de la seva filla Ifig猫nia que el seu pare ofereix als d茅us. Un sacrifici perqu猫 els deus canvi茂n els vents i la flota d鈥橝gam猫mnon, pugui salpar cap a la guerra de Troia. Una mort que Clitemnestra decideix venjar amb l’ajuda del seu amant Egist.

Aquesta proposta humanitza Clitemnestra, minvant les connotacions d’esposa infidel, assassina i mala mare que la hist貌ria li hi han atorgat. Ella 茅s una mare que pateix un dolor immens per la p猫rdua de la seva filla, de la que ni tan sols s’ha pogut acomiadar, i el seu dolor la porta a l’odi i a la necessitat de venjan莽a.

En aquesta proposta es Clitemnestra la protagonista absoluta (una convincent interpretaci贸 de N煤ria Prims). Ella 茅s la que ens explica tot el que ha viscut i tot el que sent, ella 茅s la que dona la versi贸 dels fets, que la hist貌ria ha fet explicar als homes, la seva versi贸 del que va passar.

Una proposta que amb set actors a escena, N煤ria Prims, Josu茅 Guasch, Marc Bonn铆n, Sara S谩nchez, Marina Font, Aitor Gabald脿 i Martina Garcia, 茅s gaireb茅 un mon貌leg on tot el pes recau en l’actriu protagonista, que es converteix en narradora. 脡s per tant un mon貌leg on la resta d鈥檃ctors tenen un paper merament testimonial i acompanyen la narraci贸 en temps real, sense gaireb茅 dir un mot.

Una efectiva escenografia de la m脿 de Rafel Llad贸 Susy G贸mez formada per matalassos que simulen escales, llits o presons.

Destacar la interpretaci贸 de N煤ria Prims, que transmet el seu profund dolor i la buidor que la porta a planejar fredament i amb molta cura la seva venjan莽a.

La resta d’interpretacions queden totalment eclipsades i no hem connectat gaire amb elles, i fins i tot en algun moment hem de dir que ens han destorbat per fer el seguiment del relat, de la protagonista.

Amb una durada d’una hora, nom茅s far脿 dues representacions m茅s a Barcelona aquest cap de setmana.

Leave a Reply