– 154 –聽 Teatre – GERMANES聽 (馃悓馃悓馃悓馃悓+馃悮) – Tantarantana (temp. 19/20 – espectacle 101聽– i RdP 045) – 2020.02.14

GERMANES (temp. 19/20 – espectacle 101聽– i RdP 045)聽 聽 聽 聽

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n –聽

El teatre Tantarantana ha estrenat GERMANES, l鈥檕bra potser m茅s intimista del reconegut autor canadenc d鈥檕rigen liban猫s Wajdi Mouawad, protagonitzada per M貌nica L贸pez i Llu茂sa Castell sota la direcci贸 de Roberto Romei. La versi贸 catalana del text 茅s d鈥Helena Tornero.

Aquesta 茅s la tercera producci贸 conjunta del Tantarantana i Ars猫nic Creaci贸, despr茅s de聽 聽 “Shenzhen significa infern” (2018) i “Monster” (2019). Tamb茅 ha co-produ茂t, amb el Festival TNT, “La nit just abans dels boscos” (2013) i “Lampedusa Beach” amb Artescena Social. La companyia Ars猫nic Creaci贸 va n茅ixer en 2005 com a espai de formaci贸 teatral i t茅 la seva seu a Granollers a Roca Umbert Fabrica de les arts.

This slideshow requires JavaScript.

Dimarts dia 11 va tenir lloc la roda de premsa i passi de gr脿fics, de la que us deixem una escena de la representaci贸 i tamb茅 l’脿udio de la presentaci贸.

 

Passi de gr脿fics de l’onze de febrer al Teatre Tantarantana

Al presentar la proposta, Roberto Romei va afirmar que el text 茅s una reflexi贸 sobre els or铆gens, sobre la necessitat de retrobar-se amb un mateix i la necessitat de defensar la pr貌pia cultura.

El text de Mouawad explica com la trobada casual entre dues dones a l鈥檋abitaci贸 d鈥檜n hotel els donar脿 el coratge per a rebel路lar-se davant una vida que no els satisf脿 i trobar les paraules per a trencar el silenci.

Wadji Mouawad (Beirut, 1968), de nacionalitat canadenca, est脿 reconegut internacionalment per la for莽a de les seves paraules i la seva est猫tica teatral.

Nosaltres creiem que hem vist totes les propostes de la seva autoria que s鈥檋an representat a Barcelona: 鈥Incendis鈥 (Teatre Romea, 2012), 鈥Litoral鈥 (Teatre Romea, 2013), 鈥Seuls鈥 (Teatre Lliure, 2014), 鈥Cels鈥 (Teatre Biblioteca de Catalunya, 2014),聽 聽 鈥Soeurs鈥 (Teatre Lliure, 2015), 鈥Un ob煤s al cor鈥 (Teatre Biblioteca, 2016), 鈥Boscos鈥 (Teatre Biblioteca, 2017), 鈥Inflammation du verbe vibre (des mourants)鈥 (Teatre Lliure, 2017), 鈥Les lames d鈥橭edipe (des mourants)鈥 (Teatre Lliure, 2017) i 鈥Incendios鈥 (Goya 2017).

 

GERMANES 茅s la segona part de la聽tetralogia聽que amb el t铆tol de “Dom猫stics” est脿 dedicada a la聽fam铆lia. La primera 茅s 鈥Seuls鈥 (Teatre Lliure 2014) i despr茅s la segueixen 鈥Fr猫res鈥 i 鈥P猫re et mere鈥 que encara no hem pogut veure als nostres escenaris. D鈥檃questa proposta vam poder veure la versi贸 en franc猫s, 鈥Soeurs鈥 dins del Festival Grec 2015 interpretada en aquella ocasi贸 per una sola actriu (Annick Bergeron).

GERMANES ens parla de la Genevi猫ve Bergeron (M貌nica L贸pez), una advocada experta en conflictes internacionals que despr茅s de donar una confer猫ncia a un grup de futurs mediadors internacionals, es veu obligada a passar la nit en una habitaci贸 d’hotel. L’habitaci贸 2121 茅s interactiva, llums, nevera o tele s’activen amb la veu.

Mentalment “l’acompanyen” el desenc铆s pel resultat de la confer猫ncia, la recent mort del seu tiet, el record infantil de l’allunyament de la seva germana d’acollida i el deure autoimposat de tenir cura de la seva mare.

El domini de l’idioma angl猫s a l’hotel on s’hostatja, discriminant i menyspreant l’idioma franc貌fon canadenc, ser脿 el desencadenant de la seva rebel路lia. Se sent exiliada dins del seu mateix pa铆s. La seva frustraci贸 vital fa la resta, i desencadena la seva resposta.

Layla Bintawarda (Llu茂sa Castell) 茅s un perit d’una companyia d’assegurances que apareix a l’habitaci贸 2121 per valorar els danys ocasionats per l’hoste que l’ha ocupat. Ella 茅s libanesa exiliada al Canad脿 i viu sola amb el seu pare que dep猫n d’ella. En morir la mare de c脿ncer ella es va convertir “en la mare dels seus germans petits i en la dona del seu pare”.

Les dues dones es coneixen, … fins ara eren dues desconegudes molt diferents; tenen en com煤 que estan i se senten soles, i totes dues tenen la sensaci贸 de viure en un exili permanent sentint el dolor per la p猫rdua dels seus or铆gens i la seva llengua.

Amb un llenguatge molt po猫tic, on la tempesta de neu que veiem per la finestra de l’hotel representa la fredor i solitud del m贸n que ens envolta, les dues dones protagonistes descobreixen que han de tornar als dolors passats per reconstruir el seu present i encarar el seu futur. Amagades en la foscor i la intimitat de l鈥檋abitaci贸 intenten, plegades,聽 trobar la for莽a que necessiten per tirar endavant.

鈥. I nosaltres, nosaltres som els ponts i haurem d鈥檃guantar fins que hi hagi passat el聽 聽 darrer dels humiliats.

La direcci贸 i la posada en escena ens han semblat senzillament insuperables, amb unes interpretacions magn铆fiques d’ambdues actrius, plenes de veritat.

L’escenografia, i il路luminaci贸 de Roger Orra, l’espai sonor de Jordi Collet i l’espai audiovisual de Pau聽Masal贸 ens han ofert una聽proposta聽amb la que聽hem connectat des de l’inici i ens ha atrapat incondicionalment.

En paraules de聽Roberto聽Romei, les Germanes del t铆tol聽s贸n聽dues persones que es troben i es reconeixen com exiliades, perdudes en aquesta vida moderna freda i fragmentada, necessitades d’un lloc on refugiar-se. La seva trobada els hi donar脿 el coratge de reivindicar la seva聽hist貌ria聽i la necessitat de donar veu al propi dolor. Tots al final聽som germans, parts d’una mateixa humanitat perduda …..

Es podr脿 veure als Baixos del Tantarantana fins al dia 8 de mar莽.

Per nosaltres un imperdible.

Autor: Wadji Mouawad

Text inspirat per: Annick Bergeron i Nayla Mouaward

Traducci贸: Helena Tornero

Direcci贸: Roberto Romei –聽Ajudantia de direcci贸: Mireia Lucas

Int猫rprets: M貌nica L贸pez i Llu茂sa Castell

Il.luminaci贸, vestuari i escenograf铆a: Roger Orra \ Espai sonor: Jordi Collet \ Espai audiovisual: Pau Masal贸 \ Producci贸 executiva: Ferran Murillo \ Fotograf铆es: Anna F脿brega

Idioma: catal脿 –聽Durada: 90 minuts

Leave a Reply