INFANTICIDA (temp. 19/20 – espectacle nº 083)
VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques –
Per Imma Barba & Miquel Gascón –
Ahir diumenge vam fer cap a la Sala Atrium per veure la proposta INFANTICIDA, una “òpera electrònica” a partir de “La Infanticida” de Caterina Albert (Víctor Català), amb música de Clara Peya, dramatúrgia de Marc Rosich, dirigida per Marc Angelet, interpretada per Neus Pàmies i amb la musica en directe i disseny sonor electrònic de Gerard Marsal.
Tot un seguit de noms que ja són, a priori, garantia suficient per anar a veure aquesta proposta, de la que vam tenir un “tastet” el passat dia 22 a la roda de premsa, producció a la qual hem d’afegir els noms de Laura Clos “Closca” i Felipe Cifuentes per a l’escenografia i la il·luminació de Pol Queralt.
Fotografies d’Albert Rué
El text és de Caterina Albert, coneguda pel seu pseudònim com a Víctor Català, text que va obtenir el premi Jocs Florals d’Olot l’any 1898. El jurat va demanar a l’autora que suavitzés alguns aspectes de l’obra i ella si va negar i no va anar a recollir el premi.
Una autora immersa en una societat repressora i profundament masculinitzada, que feia girar les seves obres al voltant del món femení. La infanticida no va estrenar-se fins seixanta anys després de ser escrita, perquè qüestionava dogmes, com presentar al personatge protagonista com un ésser salvatge i apassionat i no pas com a feble.
INFANTICIDA és un crit d’una dona, la Nela, que intenta trobar una escletxa de llum en un món fosc i desolador. Una dona valenta i apassionada que s’enfronta a tot allò que l’envolta per l’anhel de llibertat, pel desig de trobar una manera de fer i viure pròpia. Per la necessitat de l’amor, del plaer i d’escapar del context opressor on es troba immersa.
Nela ha viscut aïllada en una masia amb una mola, on té cura dels animals de l’estable i fa de minyona del seu pare, al qui té por, i dels seus germans. Enamorada d’un senyor “de casa bona” queda embarassada, i ella amaga aquest fet a la seva família esperant que el seu amor la vingui a buscar per marxar plegats a França.
Nela, narra el capítol més dur i cruel de la seva vida, ha viscut una situació límit i ens explica les circumstàncies que l’han portat a assassinar a la seva pròpia filla. Està tancada en una habitació, on suposadament es realitzen els interrogatoris, i ressegueix una vegada i una altra les línies divisòries de les rajoles de la paret.
Fotografies d’Albert Rué
Marc Rosich ha adaptat el monòleg original que era en vers, en diferents cançons, conservant sempre el sentit de l’obra i els arcaismes propis del català emprat a l’època. “Conservem el català cru del camp i de pagès que va utilitzar Caterina Albert, i expliquem la mateixa història amb les mateixes paraules que l’original”
Clara Peya ha realitzat la composició musical de la proposta, pensada inicialment per a piano i que amb la incorporació de Gerard Marsal hi ha derivat en música electrònica. En alguns moments la paraula de l’actriu ha agafat també un caire electrònic.
Amb aquesta posada en escena, INFANTICIDA és un crit en forma de cançó; la necessitat de trobar en la música una visió dels fets contemporània, però sobretot per apropar-se a partir de la música al món sensorial, emotiu i oníric d’una dona que acaba de cometre un crim.
Neus Pàmies, a la que veiem per primera vegada interpretant un monòleg a poc més que un pam de nosaltres, ens ha transmès un munt d’emocions amb una sinceritat realment aclaparadora. La solitud, la por, el desig, l’angoixa de l’espera, els dolors del part, la tristesa, la desesperació, …… una magnífica posada en escena amb una suggerent escenografia i unes projeccions audiovisuals de Felipe Cifuentes que acompanyen en tot moment el text i la música.
Una proposta magnífica, rodona, que es podrà veure a la Sala Atrium fins diumenge dia 2 de febrer.
Autoria: Caterina Albert (Víctor Català)
Composició musical: Clara Peya
Adaptació i dramatúrgia: Marc Rosich
Direcció d’escena: Marc Angelet
Interpretació i producció: Neus Pàmies
Interpretació i disseny sonor d’electrònica: Gerard Marsal
Escenografia: Laura Clos (Closca) i Felipe Cifuentes \ Il.luminació: Pol Queralt \ Disseny audiovisuals: Felipe Cifuentes \ Assessoria moviment: Maria Salarich \ Fotografía: Albert Rué \ Vídeos promocionals: Jaume Viñas
Idioma: català – Durada: 70 minuts