– 095 – Teatre – LA MASCARADA (🐌🐌🐌) – Teatre Akadèmia (temp. 19/20 – espectacle 062) – 2020.01.08

LA MASCARADA (temp. 19/20 – espectacle nº 062)       

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón – 

Una proposta que hem pogut veure a “les acaballes” (finalitza funcions el dia 12 amb totes les entrades exhaurides), ja que teníem entrades pel dia 19 de desembre i malauradament aquella funció va ser suspesa.

LA MASCARADA és l’adaptació de l’obra de “El burgès gentilhome” de Molière (dramaturg) i Jean Baptiste Lully (compositor), realitzada per la companyia Els Pirates Teatre. Un gènere poc conegut a casa nostra, la comèdia-ballet, que la companyia ha volgut acostar al públic actual.

Una comèdia que reflexiona sobre l’engany, l’aparença i la incorporació a la societat dels anomenats “nous rics”. Al voltant del tema del matrimoni parla de les relacions familiars i socials on tots els personatges porten la seva pròpia màscara. Un retrat d’una societat pendent de les aparences.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

El burgès gentilhome va ser estrenada l’any 1670 davant del rei Lluis XIV al castell de Chambord.

Angelina Fontaine i la seva criada Nicolaua viuen amb certa preocupació i molta burla les ànsies de popularitat del seu marit. Ell, Tomàs Jourdain, tindrà dos dies per aprendre a ser una persona influent, cosa que farà amb l’ajuda del seu amic Dorante. Aquestes aspiracions topen amb les de la seva filla Lucila, que vol casar-se per amor amb el jove Claudi. Un espectacle amb canvis de personatges constants, situacions ridícules, música en directe i corredisses.

Els Pirates Teatre va néixer a Barcelona l’any 2001 i des de desembre de 2013 gestionen l’espai escènic “El Maldà”. Una companyia formada per catorze persones de diferents disciplines, que  han demostrat reiteradament la seva capacitat d’actualitzar els clàssics amb subtils referències a l’actualitat.

LA MASCARADA és una sàtira a la societat d’abans i d’ara, regida per la necessitat imperiosa d’aparentar.

La proposta està dirigida per Adrià Aubert, amb direcció musical d’Ariadna Cabiró, coreografia d’Anna Romaní i un repartiment format per Laura Aubert (Nicolaua, Dorante, Mestra de Filosofía), Ariadna Cabiró (Dulcinea, Primer Lacai, Músic), Ricard Farré (Tomas Jourdain, Claudi), Laura Pau (Angelina Fontaine, Clotilda, Mestra de Música), Anna Romaní (Lucila, Mestra de Dansa) i Adrià Aubert (Segon Lacai, Músic). Sis intèrprets desdoblats en quinze personatges que utilitzen dos plafons movibles, en una senzilla escenografia d’Enric Romaní, i unes màscares per desenvolupar tota l’acció.

La música està interpretada pels mateixos actors amb violins, flauta de bec, viola, clavicèmbal i percussió i és bàsicament l’original de la peça amb algun moment musical de creació de la companyia.

Una proposta que mostra la seva comicitat des del minut zero, però que sembla que agafa volada a l’última mitja hora on la magnífica vis còmica de la Laura Aubert com a professora de filosofia, o desgranant els aliments que haurien d’haver estat servits al sopar, llueix de valent i fa “enlairar” la proposta acompanyant-la al final.

Una posada en escena d’una esbojarrada velocitat, on els actors despleguen els seus dots tant per canviar d’indumentària o perruca com de registre interpretatiu.

Una adaptació d’un clàssic, amb interacció amb el públic, que acaba amb una santificació de l’advocat realment divertida, amb repartiment d’estampetes inclosa. Una proposta que ens ha fet passar una estona divertida.

A partir d’El Burgès Gentilhome de Molière i Jean Baptiste Lully

Adaptació: Els Pirates Teatre

Direcció: Adrià Aubert

Direcció musical: Ariadna Cabiró

Repartiment: Laura Aubert, Ariadna Cabiró, Ricard Farré, Laura Pau, Anna Romaní, Adrià Aubert

Figurinisme i caracterització: Maria Albadalejo \ Moviment: Anna Romaní \ Escenografia: Enric Romaní \ Il·luminació: Adrià Aubert \ Ajudant de direcció: Maria Albadalejo \ Assistència a la direcció: Jordi Dragón \ Realització de vestuari: Goretti Puentes i Maria Albadalejo \ Perruques: Damaret \ Comunicació: Ester Cánovas \ Producció: Marina Marcos \ Fotografia: David Ruano

Idioma: català – Durada: 90 minuts

Deixa un comentari