– 324 – Teatre – FEDRA (馃悓馃悓馃悓+馃悮) – Teatre Goya – 2019.06.16 (temp. 18/19 – espectacle聽 n潞 244)

FEDRA (temp. 18/19 – espectacle n潞 244)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Al mes de gener est脿vem de viatge i ens vam quedar amb ganes de veure, al Teatre Romea, aquesta versi贸 de FEDRA escrita per聽Paco聽Becerra聽i dirigida per聽Luis聽Luque, i ara no hem perdut l’ocasi贸 de veure-la al Teatre Goya on far脿 estada fins al dia 22 de juny.

Aquest espectacle va ser estrenat en la聽64a聽edici贸 del Festival de Teatre Cl脿ssic de M猫rida i va estar programat tamb茅 en el Festival de la Porta Ferrada de Sant Feliu de聽Gu铆xols.

Paco Bezerra (Almer铆a, 1978) ha adaptat el text 鈥Hip貌lit鈥 d鈥橢ur铆pides proposant una mirada m茅s contempor脿nia de la figura de Fedra. Lolita Flores, a qui nosaltres hem vist treballar en 鈥La plaza del diamante鈥 (2015) (veure enlla莽) i 鈥Prefiero que seamos amigos鈥 (2017) (veure enlla莽), interpreta aquesta Fedra lluitadora i passional, una reina turmentada per una passi贸 que no pot reprimir.

L鈥檋a dirigit Luis Luque (Madrid, 1973), de qui nosaltres hem vist fa pocs dies un altre proposta 鈥Todas las noches de un dia鈥 (veure enlla莽), en aquest mateix teatre.

Fedra, la reina de l鈥橧lla del Volc脿, est脿 malalta: ni menja ni parla ni dorm. Els metges s贸n incapa莽os d鈥檈sbrinar l鈥檕rigen del seu patiment i el pa铆s sencer camina preocupat pel seu estat de salut. Alguns diuen que s鈥檋a tornat boja. Uns altres, que les llargues abs猫ncies del seu esp貌s, el rei de l鈥檌lla, han acabat per devastar i assolar el seu cor, per貌 ning煤 coneix la veritat i tots s鈥檈quivoquen. I 茅s que la gran responsable de la dol猫ncia de Fedra no 茅s una altra que una passi贸 que la turmenta des de fa temps i que ja no pot reprimir; un erotisme immoral i imp煤dic, un desig violent i ind貌mit, un amor presoner i indecent.

En aquesta versi贸 els D茅us es deixen de banda, enfocant el text a donar protagonisme a una dona empoderada que 茅s capa莽 de lluitar pels seus desitjos. Una dona que, quan aconsegueix sortir de la depressi贸 en la que est脿 instal路lada, decideix lluitar pel seu dret a estimar qui vulgui i com vulgui. Un viatge de la depressi贸 a l’acceptaci贸d’un amor meravell贸s“, per acabar en la frustraci贸, en ser rebutjada per la persona que estima, constatant que “l’amor 茅s un parany que cal aniquilar“.

Una escenografia minimalista i al mateix temps un espai esc猫nic molt conceptual de Monica Boromello on els v铆deos de Bruno Praena, la il路luminaci贸 de Juan G贸mez-Cornejo i l’espai sonor de Mariano Mar铆n, donen for莽a a les interpretacions. Un vestuari atemporal d鈥Almudena Rodriguez Huertas l鈥檃llunya encara mes del classicisme. Luis Luque ha aconseguit donar vida a l鈥檈scenari que es converteix en un mes dels actors que dirigeix, una enorme pot猫ncia visual que, potser en algun moment, dilueix les interpretacions.

Lolita Flores ha interpretat una Fedra que no cau en l’exageraci贸 ni en l’histrionisme per貌 que no ens ha acabat d’emocionar. Potser ha tingut a veure el problema (creiem que ha estat un problema) amb el microfonat d’ella, que a partir del primer canvi de vestuari, ha dificultat sensiblement l’audici贸 del que deia.

La resta del repartiment, tot i la seva gestualitat i moviment molt continguts, ha estat convincent, Tina S谩inz magnifica en el paper d’Enone, confident de Fedra i veu de la consci猫ncia que intenta que ella pensi amb el cap i no amb el cor, per貌 que no podr脿 evitar la trag猫dia.

Cr铆spulo Cabezas 茅s Hip貌lito, fill de Teseo i fillastre de Fedra, que manifesta la seva manca d’inter猫s per les dones i que no desitja el poder, ecologista conven莽ut viu lluny dels privilegis que li podria atorgar el seu rol de pr铆ncep hereu. La seva interpretaci贸 ha anat guanyant a cada escena.

Juan Fern谩ndez interpreta un imponent i autoritari Teseo, esp貌s de Fedra, que es “trenca” davant de la que considera una tra茂ci贸 del seu primog猫nit i Michel Tejerina en el paper d’Acamante, fill de Fedra i Teseo que respira gelosia a cada paraula (aquest paper havia estat interpretat anteriorment per Eneko Sagardoy).

Una proposta que ens ha agradat veure i que refor莽a la nostra convicci贸 de qu猫 els textos cl脿ssics es poden reescriure, amb una visi贸 contempor脿nia, sense desvirtuar l’ess猫ncia del que expliquen.

Autor: Paco Bezerra
Direcci贸: Luis Luque
Int猫rprets: Lolita Flores, Juan Fern谩ndez, Cr铆spulo Cabezas, Michel Tejerina i Tina S谩inz.
Escenograf铆a: Monica Boromello \ Il.luminaci贸: Juan G贸mez-Cornejo \ M煤sica: Mariano Mar铆n \ Vestuari: Almudena Rodr铆guez Huertas \ V铆deo escena: Bruno Praena \ Ajudant de direcci贸: 脕lvaro Lizarrondo \ Caps t猫cnics del teatre: Raul Mart铆nez i Sergio Lobaco \ Premsa: Anna Casasayas \ M脿rqueting i comunicaci贸: Publispec
Producci贸: Festival Internacional de Teatro Cl谩sico de M茅rida i Pentaci贸n Espect谩culos
Idioma: castell脿 –聽Durada: 1h 30鈥

Leave a Reply