– 266 – Concert de l’OBC – EL CONCERT PER A VIOLÍ DE BRAHMS – (🐌🐌🐌🐌🐌) L’Auditori – 2019.05.10 (temp. 18/19 – espectacle nº 195)

EL CONCERT PER A VIOLÍ DE BRAHMS (temp. 18/19 – espectacle nº 195)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Una activitat programada pel cap de setmana ens va fer avançar aquest concert a divendres dia 10 de maig. L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya dirigida per Daniele Rustioni va interpretar tres peces amb la vida humana com a fil conductor.

Daniele Rustioni (Milà 1983) és en l’actualitat director principal de l’Orquestra della Toscana i de l’Opéra national de Lyon. A partir de setembre serà el nou director de l’Ulster Orchestra. Va estudiar piano i orgue al conservatori de Milà i amb només tres anys es va iniciar en l’estudi del cello.

Amb només 35 anys és un dels directors més captivadors de la seva generació, tant en el gènere operístic, com en el simfònic.

El programa va ser el següent:

  1. ANTONÍN DVORÁK (Nelahozeves, Bohèmia 1841 – Praga 1904)

Carnaval, op. 92. Obertura (1891) (🐌🐌🐌🐌)

Un cant a l’alegria de viure, una representació del remolí que representa el carnaval de la vida. Forma part de la trilogia “Natura, vida i amor” que integraven “A la natura”, “Carnaval” i “Otello”. Hem escoltat doncs la segona peça d’aquesta trilogia d’obertures de concert, peça que inicialment s’anomenava “Carnaval de Bohemia” i que ens deixa entreveure el folklore eslau.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La trilogia va ser estrenada a Praga el 1892 sota la batuta del mateix Dvorák. Carnaval es tracta d’una composició musical alegre i colorista que Daniele Rustioni ha dotat d’energia i vivacitat acompanyant a l’orquestra amb els seus moviments i que ha estat molt ovacionat.

_______________________

  1. JOHANNES BRAHMS (Hamburg 1833-Viena 1897)

Concert per a violí i orquestra en Re major, op. 77 (1878) (🐌🐌🐌🐌🐌)

Aquest concert el va escriure Brahms, per al seu amic i virtuós del violí Joseph Joachim que el va estrenar l’1 de gener del 1879. Es tracta d’una peça amb moltes dificultats tècniques i que en aquesta ocasió ha estat interpretat per la solista Veronika Eberle.

El concert per a violí consta de tres moviments que s’inicien amb el “Allegro non troppo”, amb una intensa i extensa introducció orquestral, el segueix “Adagio” amb un primer tema a càrrec de l’oboé i finalment “Allegro giocoso, ma non troppo” iniciat en aquest cas pel violí.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Veronika Eberle (Munich, 1988) va començar les classes de violí amb 6 anys i hem pogut constatar el seu talent i la seva facilitat per tocar una partitura on  la solista interacciona amb l’orquestra en pla d’igualtat. Ens ha deixat literalment bocabadats.

_______________________

  1. PIOTR ÍLITX TXAIKOVSKI (Votkinsk 1840-Sant Petersburg 1893)

Símfonia núm. 4 en Fa menor, op. 36 (1877-1878) (🐌🐌🐌🐌🐌)

Una simfonia escrita per Txaikovski a mode autobiogràfic. Marcada per la idea que el destí s’oposa a la felicitat, va ser estrenada sota la batuta de Rubinstein a Sant Petersburg el 10 de febrer del 1878. Dedicada a la seva mecenes Nadiezhda von Meck, viuda de gran fortuna, mare de dotze fills, enamorada platònicament de Txaikovski, i al que mai va conèixer en persona.

Consta de quatre moviments, el primer “Andante sostenuto-Moderato con anima” que llença trompes i trompetes d’una manera un pèl agressiva per anar suavitzant-se amb el fagot i on els instruments de corda introdueixen la melodia principal. El segueixen “Andantino in modo di canzona” amb l’oboè i els violoncels, “Scherzo:Pizzicato ostinato” amb els instruments de corda i finalment “Finale: Allegro con fuoco” que basat en la cançó russa “Un bedoll s’alça al camp” vol recordar l’alegria d’una festa i donar un caire optimista a la fatalitat que, de ben segur, imposarà el destí.

Ha estat un concert extraordinari, amb una direcció vitalista i absolutament captivadora i una OBC que interpreta al llindar de l’excel·lència.

Us deixo aquí l’enllaç de Catalunya Música amb l’àudio del concert que s’ha celebrat diumenge 12 de maig….

https://www.ccma.cat/audio/embed/1039251/

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Música clàssica i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.