– 217 – Òpera – RODELINDA de Häendel (🐌🐌🐌🐌🐌) – Gran Teatre del Liceu – 2019.03.15 (temp. 18/19 – espectacle nº 161)

RODELINDA de Häendel (temp. 18/19 – espectacle nº 161)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Divendres va tenir lloc l’última representació de RODELINDA, òpera barroca de Georg Friedrich Händel (1685-1759) que s’ha representat per primera vegada al Liceu, en una coproducció amb el Teatro Real de Madrid, l’Òpera de Lyon i Oper Frankfurt.

RODELINDA, regina de Longobardi, és una òpera en tres actes amb llibret de Nicola Francesco Haym, qui va adaptar un llibret anterior d’Antonio Salvi. Està basat en l’obra de Pierre Corneille “Petharite, roi des Lonbards”. La música de Händel és rica en matisos infonent veracitat a les emocions, en aquesta història d’amor conjugal.

Georg Friedrich Händel va ser un músic alemany, format a Itàlia i finalment nacionalitzat angles. Contemporani de Bach i de Scarlatti va gaudir de reconeixement en vida com a autor d’oratoris. A Londres va exercir com a compositor i com a empresari teatral. Ens ha deixat títols operístics com “Agrippina” (1709) que vam veure en el Liceu en 2013,   “Rinaldo” (1711), “Giulio Cesare in Egitto” (1724) que nosaltres vam veure en els Yelmo des de El Metropolitan de N.Y., “Alcina” (1735), “Ariodante” (1735) ó “Serse” (1738).

RODELINDA es va estrenar el 13 de febrer de 1725 al King’s Theatre de Londres amb gran èxit de públic. És un títol poc freqüent als escenaris lírics del món. El muntatge estrenat al Liceu està dirigit escènicament per Claus Got i musicalment per Josep Pons.

La direcció musical de Josep Pons ha estat magnífica i l’Orquestra del teatre ha brillat sota la seva batuta. Molt aplaudida en finalitzar la representació.

El repartiment ha estat encapçalat pel contratenor Bejun Mehta, en el paper de Bertarido, el rei dels llombards aparentment mort, la soprano Lisette Oropesa en el paper de Rodelinda, i el tenor Joel Prieto en el paper de Grimoaldo, l’usurpador del tron. Els tres ens han arribat a posar la pell de gallina amb les seves magnífiques interpretacions vocals, i han provocat  un munt de “bravos”, alguns d’ells sortits de la nostra gola.

Han completat el repartiment, Fabián Augusto Gómez, l’actor que interpreta el paper del fill de Rodelinda i Bertarido, la mezzo soprano Sasha Cooke en el paper d’Eduige, germana de Bertarido i promesa de Grimoaldo, el contratenor Gerald Thomson en el paper d’Unulfo, el conseller i el baix-baríton Gianluca Margheri en el paper de Garibaldo, duc de Torí.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La història transcorre a Milà, al palau dels reis de Llombardia on Rodalinda, creient mort el seu espòs, el rei Bertarido, desafia Grimoaldo que ha usurpat el tron i l’assetja per convertir-la en la seva dona i consolidar el seu poder. Accedeix a casar-se amb ell amb la condició que mati el seu fill Flavio. Bertarido torna i el fan presoner.

Edulge, la promesa rebutjada de Grimoaldo i germana de Bertarido, i Unulfo, el fidel conseller, lluiten per aconseguir que la parella es torni a retrobar i  entre tots aconsegueixen neutralitzar Garibaldo el veritable conspirador de tot plegat.

La producció de Claus Guth ens explica la història de Rodelinda des dels ulls del seu fill Flavio, el personatge sense veu que hi es pressent en tot moment a l’escenari. Ell i les seves fantasies dibuixades que prenen cos. La dramatúrgia és de Konrad Kuhn amb una esplèndida coreografia de Ramses Sigl.

La magnífica escenografia de Christian Schmidt està formada per una gran casa d’estil georgià en ple camp anglès. Sobre els murs de la casa, projeccions d’Andi A. Müller dels dibuixos amb la mirada infantil de Flavio o del paisatge que envolta l’indret. Magnífic també el vestuari del mateix Schmidt i la il·luminació de Joachim Klein.

La casa, totalment blanca,  està situada sobre un escenari giratori que roda, i és oberta per tres dels seus costats. Les diferències escèniques a cadascun dels actes vénen determinades per la videocreació, la llum o la foscor i els petits detalls que omplen les habitacions com el menjador o el dormitori, i que depenen del moment de la trama.

Una òpera amb una partitura farcida de recitatius i àries de gran bellesa i força dramàtica. La força de RODELINDA rau en la música i les interpretacions i, amb una acuradíssima posada en escena.

A nosaltres ens ha satisfet molt, moltíssim.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Música: Georg Friedrich Händel
Llibret: Nicola Francesco Haym
Direcció musical: Josep Pons
Direcció d’escena: Claus Guth
Repositor: Marcelo Buscaino
Intèrprets: Lisette Oropesa, Bejun Metha, Fabiàn Augusto Gómez, Joel Prieto, Sasha Cooke, Gerald Thomson i Gianluca Margheri
Orquestra del Gran Teatre del Liceu
Escenografia i vestuari: Christian Schmidt \ Il.luminació: Joachim Klein \ Vídeocreació: Andi A. Müller \ Coreografia: Ramses Sigl \ Dramatúrgia: Konrad Kuhn \ Assistència a la direcció d’escena: Dario Iniella \ Assistència del vestuari: Ulrike Zimmerman-Mattar \ Assistència a la direcció musical: David Bates.
Idioma: italià sobretitulat
Durada: 3h 45’ (Acte I- 70’ Acte IIa- 30’ Entreacte 30’ Acte IIb- 35’ Acte III- 60’)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.