– 211 – Dansa – 10.000 GESTOS – BORIS CHARMATZ (🐌🐌🐌) – Mercat de les Flors – 2019.03.10 (temp. 18/19 – espectacle nº 156)

10.000 GESTOS – BORIS CHARMATZ (temp. 18/19 – espectacle nº 156)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Aquesta temporada es va programar al Mercat de les Flors l’anomenada “Constel·lació Boris Charmatz” que inclou tres espectacles d’aquest creador. Diumenge vam poder veure 10.000 GESTOS el tercer dels espectacles programats, inclòs també dins de l’itinerari “impressionants“.

Les “constel·lacions” hi han permès aprofundir en el treball de cinc creadors, en aquest cas el treball del coreògraf francès Boris Charmatz que s’ha atrevit a convertir un centre coreogràfic en un museu de la dansa (2009), a crear moviments a partir del dictat d’unes fotografies i a coreografiar pensant en cossos morts. Charmatz utilitza la tergiversació, els encreuaments i les mutacions com a ingredients principals de la seva màgia negra per desplaçar qualsevol intent de certesa.

Boris Charmatz (Chambéry 1973) és ballarí i coreògraf, periòdicament pren part en esdeveniments d’improvisació amb Saul Williams, Archie Shepp i Médéric Collignon i continua col·laborant com a ballarí amb Anne Teresa de Keersmaeker i Tino Sehgal. És impulsor i director del Musée de la danse (inicialment anomenat Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne) des de l’any 2009.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Va ser artista associat del Festival d’Avinyó 2011, i al 2013 va ser artista convidat al MoMA de Nova York. El 2015 fou convidat de la Tate Modern a Londres i  des de 2017 és artista associat de la Volksbühne a Berlín.

Des de “Aatt enen tionon” el 1996 fins a “10.000 gestes” en 2017, Charmatz ha presentat tot un seguit de peces realment memorables. Actualment està preparant una nova creació anomenada “Infini” que s’estrenarà l’estiu de 2019.

10.000 gestos és una peça que produeix una hipnosi visual a l’espectador mitjançant una peculiar seqüència de moviments. La fugacitat portada a l’extrem: nombrosos ballarins interpretaran deu mil gestos, tots ells diferents, que només seran visibles una sola vegada i desapareixeran així que s’hagin executat, com una oda a la impermanència de la dansa.

Aquesta peça es va estrenar el setembre de 2017 a Volksbühne, Tempelhof, Berlín, en Alemanya.

Hem de reconèixer que els primers minuts amb una ballarina sola en l’inmens escenari, ens va descol.locar, i vam tèmer el pitjor.  Per sort als pocs minuts l’escenari va esclatar en corredises, crits i gestualitats imposibles de abarcar amb els nostre ulls. A la poca estona ja ens havien atrapat i era imposible apartar la vista d’aquest espectacle aparentment improvisat.

Charmatz proposa a 23 ballarins una consigna simple i comprensible: executar sobre l’escenari tot de moviments, desplaçaments, gestualitat, sempre diferents, sense lligam entre ells ni connexió amb la resta. Una coreografia “impossible”, que ell mateix anomena “selva de gestos”, ja que els intèrprets busquen justament la diferenciació del seu moviment amb respecte els altres.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Un collage de peces que tot i que s’executen juntes, sembla que busquen l’asimetria. Un conjunt de veus,  crits, ganyotes, rampells, gestos, moviments acrobàtiques …. i la gestualitat estàtica dels ballarins que observen des de fora del quadre el gest del quadre.

Amb la música del Rèquiem en Re Menor (K.626) de Mozart, interpretada per la Wiener Philharmoniker dirigida per Herbert von Karajan, els ballarins, amb una gran component subjectiva, ballen executant 10.000 gestos plens de simbolisme perquè volen deixar constància que el gest és l’instrument efímer del viure, i que a nosaltres, espectadors, ens atrapen i ens donen una oportunitat única i irrepetible de copsar-los.

Els 23 ballarins ens ofereixen un moviment constant durant l’hora de duració de la peça i interactuen amb l’espectador, pujant per les graderies, provocant reaccions diverses a les seves interpel·lacions.

Una proposta d’una gran potencia que ens ha “enganxat”.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Coreografia: Boris Charmatz
Interpretació: Djino Alolo Sabin, Salka Ardal Rosengren, Or Avishay, Régis Badel, Jessica Batut, Nadia Beugré, Alina Bilokon, Nuno Bizarro, Matthieu Burner, Dimitri Chamblas, Olga Dukhovnaya, Sidonie Duret, Bryana Fritz, Alexis Hedouin, Kerem Gelebek, Rémy Héritier, Samuel Lefeuvre, Johanna-Elisa Lemke, Maud Le Pladec, Mani Mungai, Noé Pellencin, Solène Wachter, Frank Willens  
Assistent coreografia: Magali Caillet-Gajan \ Il·luminació: Yves Godin \ Vestuari: Jean-Paul Lespagnard \ Entrenador vocal: Dalila Khatir \ Mànager general escenari: Fabrice Le Fur \ Tècnic so: Olivier Renouf \ Assistent vestuari: Marion Regnier \ Director producció: Sandra Neuveut, Martina Hochmuth, Amélie-Anne Chapelain
Durada: 60 minuts

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.