– 206 – Òpera – HAMLET (versió concert) (🐌🐌🐌🐌) de Ambroise Thomas – Gran Teatre del Liceu – 2019.03.07 (temp. 18/19 – espectacle nº 152)

HAMLET (versió concert) (temp. 18/19 – espectacle nº 152)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Intentem no assistir a les versions “concert” de les òperes que massa sovint es realitzen al Gran Teatre del Liceu. Creiem que l’òpera és l’espectacle total, perquè inclou gairebé totes les branques de les Arts Escèniques i malgrat que la música i la veu humana és el més important de tot, per nosaltres és imprescindible veure-les representades.

Escoltar una òpera sense veure la seva representació escènica, també es pot fer simplement escoltant la millor gravació possible de les moltes que existeixen en CD o en qualsevol format digital que actualment tenim al nostre abast, i a més a més des de la comoditat del sofà de casa nostre. Evidentment és molt millor poder assistir en directe a un Teatre d’òpera, i escoltar la música en directe…. però …

El nostre tipus d’abonament anual del Gran Teatre del Liceu (11 espectacles), ens permet retornar els dos espectacles que ens interessen menys, i si ho fem, ens retornen els diners d’aquests. D’aquesta temporada a causa del viatge que vam fer al Japó durant els mesos d’octubre i novembre, ens vam veure obligats a retornar “I Puritani” i un altre espectacle que coincidien en aquestes dates.

Si no hagués estat per aquesta circumstància, de ben segur que el concert de l’òpera HAMLET hauria estat un dels espectacles que hauríem tornat.

Malgrat que aquest divendres vam assistir sense gaires ganes al Liceu, hem de reconèixer que sortosament el resultat va estar realment magnífic i vam gaudir de valent. S’han programat únicament dues funcions i la segona es podrà veure diumenge 10 de març.

La música d’aquesta òpera, HAMLET, és d’Ambroise Thomas (1811-1896). Estrenada a l’Òpera de París el 9 de marc de 1868, va suposar un gran pas en la carrera del compositor. Estrenada a Barcelona, al Teatre Principal el 9 d’abril de 1882, i al Liceu el 13 de maig del mateix any. Ara feia 15 anys que no es tornava a representar al Liceu, i aquesta nit almenys l’hem pogut escoltar, en versió concert, amb els cinc actes del llibret original.

El llibret de l’òpera és de Michel Carré (1821-1872) i Jules Barbier (1825-1901) i es va inspirar en l’adaptació de l’obra de Shakespeare que havia fet Alexandre Dumas, i on Hamlet no mor sinó que es proclamat rei de Dinamarca.

Una versió de l’obra original molt particular i celebrada, amb un final semi feliç. A mig camí entre la gran òpera i el bel cant romàntic, Ambroise Thomas va deixar amb aquesta obra una partitura rica en matisos i en desplegament dramàtic, i amb una ària de follia per a Ofèlia inclosa. Ambroise Thomas va ser un dels compositors operístics més importants de la França del segle XIX.

L’Orquestra del Gran Teatre del Liceu ha estat magníficament dirigida per Daniel Oren (1955), director israelià que des de 2007 és director artístic del Teatre Municipal “Giuseppe Verdi” de Salerno. Tant l’orquestra com el cor han estat realment brillants destacant el moment de la bogeria i mort d’Ofèlia.

Nosaltres encara recordem com a mítica la representació que es va poder veure al Liceu la temporada 2003/2004, especialment l’escena de la bogeria protagonitzada per Natalie Dessay, malgrat que encara no publicàvem aquest Blog, per sort a la web del Liceu hem trobat aquest vídeo….

Aquesta vegada també hem tingut un càsting de luxe encapçalat per la soprano alemanya Diana Damrau (1971) en el paper d’Ofèlia i el baríton malagueny Carlos Álvarez (1966) en el paper de Hamlet. Els dos protagonistes ens han agradat moltíssim, especialment la Damrau en el quart acte, en l’esperada escena de la bogeria.

Debutaven en els seus rols el tenor canari Celso Albelo (1976) en el paper de Laertes i una esplèndida Eve-Maud Hubeaux (1988), mezzo-soprano suïssa, en el paper de reina Gertrude.

La resta del repartiment estava composta per Nicolas Testé (Claudius), Ivo Stanchev (L’espectre del rei difunt), Albert Casals (Marcellus), Enric Martinez-Castignani (Horatio), Ruben Amoretti (Polonius), Carlos Daza (primer enterramorts) i Josep Fadó (segon enterramorts).

Un concert que ens ha agradat més, a mesura que anava avançant, i ens ha fet passar una magnífica nit.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Direcció musical: Daniel Oren
Direcció del cor: Conxita García
Orquestra Simfònia i Cor del Gran Teatre del Liceu
Assistència a la direcció musical: Josep Gil \ Assistents musicals: Véronique Werklé i Jaume Tribó
Repartiment: Carlos Álvarez, Nicolas Testé, Celso Albelo, Ivo Stanchev, Albert Casals, Enric Martínez-Castignani, Rubén Amoretti, Carlos Daza, Josep Fadó, Eve-Maud Hubeaux, Diana Damrau
Idioma: francès sobretitulat en català
Durada: 3h i 10 minuts amb un entreacte de 30 minuts entre el segon i el tercer acte.

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.