FESTIVAL INTERNACIONAL DEL CIRC ELEFANT D’OR 2019 (temp. 18/19 – espectacle nÂș 134)
VOLTAR i VOLTAR per les Arts EscĂšniques –Â
Per Imma Barba & Miquel GascĂłn –
Aquesta ressenya va ser redactada durant tot el dimecres 20 de febrer, precisament per la dificultat d’editar tots el vĂdeos que compte la ressenya. En el moment de finalitzar la mateixa, ja era gairebĂ© la una de la matinada del dijous 21. Com ja estĂ vem en la jornada de VAGA GENERAL, aquesta ressenya no ha estat publicada fins al dia d’avui, 22 de febrer.
Aquest passat dimarts dia 19 de febrer vam fer cap a Girona per assistir a la Gala Final de la 8a ediciĂł del Festival Internacional del Circ Elefant d’Or. Aquesta vegada han estat 6 dies d’actuacions, han participat 78 artistes de 13 paĂŻsos i s’han pogut veure 24 atraccions.
A travĂ©s de la Circus Arts Foundation, amb en GenĂs Matabosch al capdavant, aquest Festival que va nĂ©ixer l’any 2012, es torna a celebrar a les carpes instal·lades al Gran Camp de Mart de la Devesa de Girona. Enguany s’ha celebrat tambĂ© la primera fira sectorial del mĂłn, el Circus World Market, al Palau de Fires.
Han estat 33.200 espectadors en aquesta nova ediciĂł i mĂ©s de 3.000 persones han visitat el Circus World Market, d’entrada lliure i on es podia contemplar el Circ Gleich, la maqueta de circ mĂ©s gran del mĂłn i que forma part de la col·lecciĂł de la fundaciĂł promotora del festival.
La gala “d’Or”, d’aquest dimarts va ser un espectacular punt final amb la selecciĂł dels 16 millors espectacles presentats en el Festival. Una gala presentada per en GenĂs Matabosch i amb mĂșsica en directe de l’orquestra “ParĂs Circus” dirigida per Pierre Pichaud.
Una desfilada inicial de tots els artistes participants, plena de vistositat i color, que dĂłna pas a l’inici de les interpretacions.
1 – ELEFANT DE BRONZE i PREMI DE LA IMATGE â TROUPE KRASNOV de RĂșssia – un espectacle de funambulisme a gran alçada on cinc joves funĂ mbuls, tres dâells fills del mestre Iurii Krasnov, caminen per un estret cordĂł dâacer. Molt impactant i vistosa lâesfera gegantina de miralls.
2 – SERGIO PAOLO de Xile â als malabars de rebot trencant la tradiciĂł del seu pare i el seu avi, presentadors d’espectacles de circ al seu paĂs i canviant radicalment de la seva primera aposta per l’acrobĂ cia que un accident va truncar.
3 – TUGA de Xile â Definit com a activista del gest, el mim Rodolfo Meneses va crear el personatge de Tuga lâany 2005 amb el carrer com a escenari dâexperimentaciĂł.
4 – ELEFANT DE BRONZE â DENIS DEGTYAREV de RĂșssia â al mĂ stil aeri i que presenta aquesta disciplina per primer cop al Festival. Combina moments dâuna gran plasticitat amb moments dâextrem risc.Â
5 – ELEFANT DE BRONZE â OPPOSITION LED BY SARALAEV de RĂșssia â una atracciĂł de perxes volants dâuna gran espectacularitat que inclouen les seves proeses dins dâuna histĂČria dâun grup de soldats abillats amb casaques vermelles i cordonatges daurats.
6 – PREMI DE LA CRĂTICA â MUKHAMADI SHARIFZODA de Tadjikistan â graduat a lâEscola de Circ de Moscou amb el seu nĂșmero dâequilibris sobre bastons. Amb nomĂ©s dinou anys trepitja occident per primera vegada.
7 – PEPE JARDIM de Brasil â pallasso dâuna famĂlia de circ, la seva inquietud per crear somriures el va portar a estudiar a lâAcadĂšmia del Circ de Brasil i ha desenvolupat un estil de comĂšdia fĂsica propi que barreja elements del pallasso tradicional carioca, del slapstick americĂ i de lâescola de pallassos de tradiciĂł soviĂštica.
8 – THE FLYERS VALENCIA de ColĂČmbia – a la “roda de la mort”, ha estat la sorpresa ânegativaâ en no obtenir cap dels guardons que a priori es donava per segur entre el pĂșblic. La roda de la mort, el pĂšndol gegant amb dues esferes a cada extrem, exigeix als seus executants la major de les simetries possibles: la idĂšntica estatura i pes dels dos artistes per afavorir el balanceig regular.
9 – ELEFANT DE PLATA â MOMENT OF LOVE del Duo Hien Phuoc de Vietnam â a les cintes aĂšries, on la parella formada per Nguyen Thi Hoa i Tchiu Hien Phuoc suma dues disciplines, dâuna banda, les cintes aĂšries i dâaltra banda, la força dental. Una força extraordinĂ ria i una perfecta sintonia dels dos integrants.
10 – ELEFANT D’OR I PREMI DEL PĂBLIC â MARTINEZ BROS de ColĂČmbia i JapĂł amb el nĂșmero de jocs icaris. Els dos germans, Arashi i Alan sĂłn la cinquena generaciĂł de la nissaga colombiana de los MartĂnez. Ells sĂłn dos dels setze germans, artistes polifacĂštics que en els jocs icaris arriben a l’excel·lĂšncia tant a terra com a sis metres d’alçada.
DesprĂ©s d’aquesta interpretaciĂł va tenir lloc un descans que ens va permetre passejar per la Fira i prendre uns cafetons i degustar un excel·lent xuxo de crema. Vam aprofitar per veure la gran maqueta del Circ Gleich.
Posteriorment vĂ rem poder recollir un munt de signatures dels artistes que havien actuat en la primera part de la Gala.
11 – VIRTUOSO FIVE LED BY V. PLOTNIKOV de RĂșssia â equilibris al trapezi entre dues escales fixes on destaca lâequilibri en perxa al damunt del trapezi.
12 – ELEFANT DE PLATA â DANYLO & OSCAR dâUcraĂŻna – un mĂ a mĂ acrobĂ tic entre pare i fill que justament el dia de la Gala feia 10 anys. Danylo va començar a entrenar el seu fill quan tot just tenia cinc anys de la mateixa manera que ell havia arrencat en el mĂłn de l’esport i l’acrobĂ cia amb el seu germĂ bessĂł fins que es van separar artĂsticament.
13 – ELEFANT DE PLATA â FUJIAN ACROBATIC TROUPE de la Xina â llaços i cordes en moviment continu amb acrĂČbates saltadors per l’entremig de les cordes que giravolten contĂnuament.
14 – ELEFANT DâOR â MISTERY OF GENTELMEN de MongĂČlia â volteig acrobĂ tic sobre esferes, una disciplina molt arrelada en la tradiciĂł circense del paĂs. Una de les disciplines mĂ©s pures on el volteig s’obtĂ© amb l’impuls que proporcionen les mans entrellaçades dels portadors oferint tombarelles i salts espectaculars.
15 – ELEFANT DE PLATA â LUNA STORME dels Estats Units â cercle aeri on la sensual coreografia ens fa oblidar la força fĂsica i coordinaciĂł que requereix aquest exercici que es desenvolupa a molts metres del terra. Les dues artistes es van conĂšixer fa tres anys quan milloraven la seva tĂšcnica a Florida.
16 – ELEFANT D’OR â NATIONAL CIRCUS OF PYONGYANG de Corea del Nord â amb un nĂșmero espectacular de saltadors de bĂ scula que surt per segona vegada del seu paĂs. Una atracciĂł amb passatges de gran dificultat i un vestuari tribut a l’art marcial del taekwondo.
I amb aquesta magnĂfica atracciĂł clou la gran gala d’or amb l’apariciĂł a escena de tots els participants en el Festival.
Segurament l’any vinent ens plantejarem anar el dia on de forma consecutiva es poden veure els espectacles Blau i Vermell i d’aquesta manera poder gaudir dels 24 espectacles.
Aquesta vegada, perquÚ hem de tornar a Barcelona, no ens quedem a l’entrega de premis abandonant la carpa a les 12 de la nit, desprĂ©s de la desfilada final.
Els premis atorgats (que indiquem en vermell), els hem obtingut de l’article publicat en el Diari de Girona.