– 101 – Roda de premsa L’ITALIANA IN ALGERI – Gran Teatre del Liceu – 2018.12.05 (temp. 18/19 – RdP 021)

RdP – L’ITALIANA IN ALGERI (temp. 18/19 – RdP nº 021)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Miquel Gascón

Ahir dimecres va ser un dia molt intens culturalment parlant, dues rodes de premsa al matí i dues propostes escèniques a la tarda.

La primera roda de premsa (de fet aquesta va ser doble), va ser al Gran Teatre del Liceu per una banda per presentar l’acord al qual han arribat RTVE i HISPASAT amb la direcció del Liceu…. i per altra banda i principalment per presentar la nova producció operística que veurem en aquesta Sala, L’ITALIANA IN ALGERI de Gioachino Rossini.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

En primer lloc es va presentar el conveni de col·laboració:

La Fundació del Gran Teatre del Liceu i HISPASAT, l’operador espanyol de satèl·lits de telecomunicacions, han signat un conveni de col·laboració per a la retransmissió en directe i per satèl·lit de quatre òperes, tant en l’àmbit nacional com internacional.

La primera d’aquestes quatre òperes va ser la retransmissió de Manon Lescaut, de Giacomo Puccini, el passat 16 de juny.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

  • La propera d’aquestes retransmissions serà el 18 de desembre, quan 125 sales de cinema d’arreu d’Europa (de les quals 25 a Catalunya), podran viure en directe l’òpera L’italiana in Algeri, de Gioachino Rossini. Es tracta d’una coproducció del Liceu amb RTVE, que lidera per primer cop la realització d’una òpera en directe a cinemes i ho farà del bracet de la productora Les Films Jack Fébus.

Les altres òperes que es retransmetran aquest any són:

  • La gioconda, d’Amilcare Ponchielli, (7 d’abril de 2019) i …
  • Tosca, de Giacomo Puccini, (28 de juny de 2019) “Liceu a la fresca”

Us deixo l’àudio d’aquesta presentació …

__________________

A continuació la taula de presidència va canviar de protagonistes per presentar la propera proposta operística L’ITALIANA IN ALGERI.

Acompanyaven al director de la Fundació del GTL, Salvador Alemany i a la directora artística Christina Scheppelmann, alguns protagonistes d’aquesta producció: Ricardo Frizza (director musical), Vittorio Borelli (director d’escena) i tres solistes del primer cast: Luca Pisaroni (Mustafà), Maxim Mironov (Lindoro) i Varduhi Abrahamyan (Isabella).

Malauradament no van convidar a cap solista del segon cast…  i que precisament és el que nosaltres veurem el pròxim 14 de desembre, sessió que pertoca al nostre torn d’abonament. És un fet que no acabo d’entendre i que em fa replantejar seguir assistint a les Rodes de premsa d’aquest teatre.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Feia 36 anys que aquest ‘dramma giocoso’ no es veia al Liceu i ara retorna per commemorar els 150 anys de la mort del compositor italià.

El director d’escena Vittorio Borrelli planteja en el seu debut al Liceu un muntatge vistós i colorista, que estarà en cartell del 13 al 23 de desembre. 9 funcions en les quals podrem gaudir de l’esperit imaginatiu i de l’escumejant música rossiniana sota la batuta del mestre Riccardo Frizza, que torna al fossat del Liceu amb un elenc d’especialistes en aquest tipus de repertori.

El públic del Liceu podrà gaudir de dos repartiments farcits de debuts al Teatre. Descobriments com el de la mezzosoprano Varduhi Abrahamyan, el baix-baríton Luca Pisaroni o el tenor Maxim Mironov, tres veus molt cotitzades internacionalment i que trepitjaran el Liceu per primer cop. Tots tres s’alternaran en els rols d’Isabella, Mustafà i Lindoro amb Maite Beaumont, que debuta rol, Simón Orfila i Edgardo Rocha, que també s’estrena al Teatre. La resta de veus, ben conegudes pels espectadors del Liceu, completen un repartiment de luxe: Giorgio Caoduro i Manel Esteve com a Taddeo, Sara Blanch com a Elvira, Lidia Vinyes-Curtis com a Zulma i Toni Marsol com a Haly.

L’italiana in Algeri és una obra que juga la carta de l’alliberament de la dona a través de la seva protagonista, Isabella, capaç de posar cada cosa al seu lloc davant la rudesa de Mustafà. Rossini va aconseguir, als 21 anys, un triomf total amb aquesta farsa còmica en dos actes. Malgrat ser tan jove, el músic italià va consolidar el seu estil personal, com a legítim hereu de l’òpera buffa del segle XVIII. Grans àries com ‘Cruda sorte’ d’Isabella i uns concertants esplèndids —com ara l’onomatopeic final del primer acte— són alguns dels plats forts d’aquest hilarant menú rossinià.

L’òpera de Rossini és un dramma giocoso en dos actes i llibret d´Angelo Anelli. L’estrena absoluta va ser el 22 de maig de 1813, al Teatre San Benedetto de Venècia. Dos anys més tard arribava a Barcelona, al Teatre de la Santa Creu, el 29 d’agost de 1815, i al Liceu no arribaria fins el 23 de desembre de 1869. Unes dates nadalenques que repetiria en la seva darrera representació, el 18 de desembre de 1982.

Us deixo l’àudio d’aquesta Roda de premsa …

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Òpera, Rodes de Premsa i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.