– Voltar per la Literatura – TANTS INTERLOCUTORS A BASSERA (🐌🐌🐌🐌🐌) de Manuel de Pedrolo – 2018.07.23 (temp. 17/18 – llibre nÂș 046)

TANTS INTERLOCUTORS A BASSERA de Manuel de Pedrolo – (temp. 17/18 – llibre nÂș 046)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts EscĂšniques – 

Per Imma Barba

Aquest Ă©s el llibre publicat per l’Editorial Llibres del Delicte en commemoraciĂł de l’any Pedrolo amb motiu del centenari del seu naixement. Aquesta celebraciĂł estĂ  comportant reedicions de la seva obra i em provoca enormes ganes de llegir-les. En els Ășltims dies he rellegit “Milions d’ampolles buides” i el “Mecanoscrit del segon origen” i he llegit per primera vegada aquest llibre.

TANTS INTERLOCUTORS A BASSERA Ă©s un tĂ­tol poc conegut, desestimat en el seu moment pel seu propi autor i que va ser publicat pĂČstumament l’any 1992. Aquesta ediciĂł estĂ  prologada per Anna Maria Villalonga, comissĂ ria de l’any Pedrolo i que s’autodeclara entusiasta admiradora de l’escriptor.

La investigaciĂł del rapte d’un nen, vint anys enrere, condueix el periodista Joan Porta fins a la petita poblaciĂł de Bassera, on espera descobrir quĂš va passar i, sobretot, esvair la sospita que tĂ© sobre els seus pares com a segrestadors.

Joan està decidit a trobar la veritat, i, la novel·la segueix al protagonista, que en primera persona ens va narrant les seves converses amb les persones del poble, estirant de fils amagats i separant la veritat de la mentida. El que comença sent una recerca individual acaba involucrant a molta gent del poble.

La trama inclou dos personatges femenins, l’AlĂ­cia i la Roser, dues noies que treballen juntes i que com en Joan Porta, no estan confortables amb la vida tal com l’estan vivint. Junts buscaran resoldre el misteri i al mateix temps una sortida a les seves insatisfaccions vitals.

Bassera Ă©s un poble petit, tots els moviments dels veĂŻns estan controlats pels altres veĂŻns, les enveges, les rancĂșnies, les amistats i les enemistats marquen la vida d’aquest lloc on tothom es coneix i tothom tĂ© secrets a amagar.

Un estil narratiu molt Ă gil amb molt diĂ leg i escenes molt concretes, on de la mĂ  del protagonista entrem a botigues, bars, o cases, passegem pels carrers, anem al cementiri, a la pedrera o al riu i descobrim un munt de personatges que recelen de la persona forana que vol saber coses del passat.

Un llibre que m’ha agradat molt llegir i que m’empeny a continuar buscant i llegint tĂ­tols d’aquest magnĂ­fic autor.

Manuel de Pedrolo i SĂĄnchez de Molina va nĂ©ixer a l’AranyĂł l’1 d’abril de 1918 i va morir a Barcelona el 26 de juny de 1990. Poeta, dramaturg, contista, articulista i traductor Ă©s un dels escriptors mĂ©s prolĂ­fics de la histĂČria de la literatura catalana.

Conreà tots els gÚneres literaris: teatre, poesia, narrativa, novel·la, articles de premsa i contes. Va escriure més de 120 obres.

Com indica Anna Maria Villalonga en el prĂČleg del llibre, Manuel de Pedrolo Ă©s un gran escriptor, crĂ­tic, lluitador per la llibertat, modern, experimentador i innovador. Un clĂ ssic de les nostres lletres que va arriscar-se com ningĂș.

De fermes conviccions ideolĂČgiques, Manuel de Pedrolo va posar l’escriptura al servei del paĂ­s, volia normalitzar a tots els nivells la literatura en llengua catalana, alhora que confegia una obra innovadora, valenta i transgressora que mai no va ajustar-se als cĂ nons establerts. Els seus problemes amb la censura van ser greus i constants, i un bon nombre de les seves novel·les van veure la llum amb molts anys de retard.

Va rebre una vintena de premis literaris, entre ells el VĂ­ctor CatalĂ , el Sant Jordi o el Prudenci Bertrana. El 1979 va ser guardonat amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes.

TĂ­tol: Tants interlocutors a Bassera
Autor: Manuel de Pedrolo
PrĂČleg : Anna Maria Villalonga
Editorial: Llibres del Delicte
Data de publicaciĂł: Juny de 2018
PĂ gines: 290

5 pensaments a “– Voltar per la Literatura – TANTS INTERLOCUTORS A BASSERA (🐌🐌🐌🐌🐌) de Manuel de Pedrolo – 2018.07.23 (temp. 17/18 – llibre nÂș 046)

  1. Imma C.

    Hola,
    que bé que tŽhagi agradat aquesta lectura de PEDROLO, fa poc vaig llegir LŽinspector fa tard dŽEdicions 62, amb un estil àgil, força diàleg, a més una mena de retrat social del moment. i una trama amb intriga.
    Novel.la breu del 1953, Ben recomenable també.

    Respon
    1. Xavier C.

      Molt bo! Hi ha un llibre (A l’ombra del crim) que recull aquest L’inspector fa tard + Joc brut + Doble o res. Tots tres ben recomenables (pel meu gust especialment Doble o res)

      Respon
  2. Imma Barba

    La veritat Ă©s que tots els llibres que he legit fins ara m’han agradat molt. M’apunto aquest que em recomanes i el prioritzo a la llista “pedroliana”. GrĂ cies.

    Respon
  3. Xavier C.

    Em fa vergonyeta perquĂš ets molt mĂ©s llegida que jo, perĂČ li he acabat fa poquet “Balanç fins a la matinada” i no puc mĂ©s que recomenar-te’l. Petons i abraçades!

    Respon
    1. Imma Barba

      La llista de llibres Ă©s llaaaarrrgggaaaaa !! No tinc prou temps per llegir el que m’agradaria, perĂČ els apunto. GrĂ cies.

      Respon

Deixa un comentari