– Festival GREC 2018 – Dansa – XENOS – AKRAM KHAN COMPANY (🐌🐌🐌🐌+🐚) – Mercat de les Flors – 2018.07.03 (temp. 17/18 – espectacle  nº 335 i RdP 107)

XENOS – AKRAM KHAN COMPANY (temp. 17/18 – espectacle nº 335)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

Moments abans de l’espectacle de dansa, ens parem un moment per veure l’actuació a la Plaça Margarida Xirgu, d’un concert de Gamelan (conjunt tradicional d’instruments de música d’Indonèsia), dins de la programació del Festival Grec, espectacles que es podran veure en aquest espai i de forma totalment gratuïta.

Aquesta vegada han coincidit en el temps amb tan sols un marge de 24 hores, la roda de premsa i la primera representació de XENOS, una proposta de dansa d’Akram Khan Company, amb una coreografia que mostra la bellesa i l’horror, les dues cares de la condició humana.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

L’acció transcorre durant la 1a Guerra Mundial, i ens parla de l’experiència d’un dels molts soldats colonials que van lluitar i morir en el conflicte, mobilitzats per lluitar al servei de l’imperi britànic. A partir de la història d’un únic individu, fa emergir la qüestió del paper de la història en el desenvolupament de la humanitat. Que aprenem de les nostres tragèdies?

Una representació que comença amb un casament indi, on un ballarí kathak entreté als convidats. Talls d’energia i el so de les bombes ens retorna al ballarí, ara ja un soldat, revivint els horrors de la Guerra.

Una coreografia encàrrec de 14-18 NOW, el programa artístic de la Gran Bretanya, per commemorar el centenari de la primera gran Guerra.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Akram Khan és un intèrpret que va néixer i créixer a la Gran Bretanya, però que té les arrels a Bangladesh. Pocs artistes poden representar, com ell, la conjunció d’orient i occident, dues cultures, dues concepcions de la vida diferents, que s’enriqueixen mútuament. La seva dansa beu del “kathak” una de les danses clàssiques del nord de l’Índia, i de la dansa contemporània.

XENOS, és la creació que considera més propera al seu viatge personal com a artista.

Tracta sobre la nostra pèrdua d’humanitat i sobre com, a través de guerres passades i presents, seguim confrontats a la mateixa qüestió candent: que significa ser humà.

Akram Khan és, a XENOS (mot que significa desconegut o estranger), un dels quatre milions de soldats colonials, bona part camperols de l’Índia, que va ser mobilitzat per lluitar al servei de l’Imperi Britànic, abandonant la seva família i la seva cultura per submergir-se en un mar de mort i destrucció.

La dramatúrgia de Ruth Little, basada en el text del dramaturg canadenc Jordan Tannahill,  situa l’acció sota el prisma del mite de Prometeu, el tità que va robar el foc i el va donar a la humanitat, i, a través de la seva interpretació del mite, parla de pèrdua, esperança i redempció.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Per haver-se rebel·lat contra Zeus, Prometeu va ser encadenat a una roca del Caucas, on una àliga li anava devorant el fetge. El robatori del foc dels déus va marcar l’inici de la dominació humana del planeta mitjançant la tecnologia.

Va ser l’obsequi de Prometeu la benedicció o la maledicció de la humanitat ?

En aquesta versió del mite, Prometeu és condemnat per Zeus a tornar una vegada i una altra, a viure entre els homes, com a home, dona o fill, per presenciar el cicle del sofriment, així com l’alegria que ha donat l’obsequi del foc. Com Prometeu, el soldat s’aixeca una vegada i una altra per donar forma a la humanitat amb fang desafiant la voluntat del seu turmentador, Zeus.

Un soldat condemnat a reviure eternament el seu sofriment que estableix un paral·lelisme amb altres estrangers, escampats pel món, que per circumstàncies que no controlen intenten escalar les muralles d’un món que els rebutja.

El Prometeu d’Akram Khan, és un assassí guerrer i entabanador, víctima i culpable, desafiant els conceptes de deure, lleialtat i gènere. Xenos esdevé un punt de connexió entre est i oest, entre passat i present, entre tecnologia i mite, on la humanitat es troba sorpresa i confusa.

Un llarg “solo” coreogràfic, al que acompanya a l’escenari un equip de cinc músics, B.C. Manjunath a la percussió, Adita Prakash, vocalista, Nina Harries contrabaix i veu, Andrew Maddick al violí i Tamar Osborn saxo baríton, que interpreten en directe una banda sonora composta per Vincenzo Lamagna.

La partitura original va ser ideada en col·laboració amb els músics, i conté extractes de “Rèquiem en re menor K. 626” (Mozart), “Penjat de l’antic filat” (composició tradicional), “La teva Karim” (composició tradicional), “Chhap Tilak” ( Amir Khusro), “Babul Mora” (Nawab Wajid Ali Shah) i  “Naiharwa” (Kabir).

Una posada en escena amb una magnífica i espectacular escenografia, un escenari vertical, de la creadora alemanya Mirella Weingarten, una mes que extraordinària il·luminació de Michael Hulls i el vestuari de Kimie Nakano. Magnífic també el disseny de so del mateix Vincenzo Lamagna.

Un treball d’increïble potència d’Akram Khan, que segons hem llegit a la pàgina web de la companyia, marca, amb XENOS, la seva actuació final com a ballarí solista en un peça de llarga durada.

El seu comiat. Amb 43 anys, diu que el seu cos “ha tancat”.

Com a complement al que hem pogut llegir, veure i explicar en aquesta entrada, us deixem, com és habitual, l‘àudio de la roda de premsa.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Text: Jordan Tannahill
Direcció i coreografia: Akram Khan
Dramatúrgia: Ruth Little
Banda Sonora original i disseny de so: Vincenzo Lamagna
Interpretació: Akram Khan
Interpretació musical: Nina Harries, Andrew Maddick, B.C.Manjunath, Tamar Osborn i Aditya Prakash
Disseny de la il.luminació: Michael Hulls \ Disseny de l’escenografía: Mirella Weingarten \ Disseny de vestuari: Kimie Nakano \ Direcció dels assajos: Mavin Khod \ Producció: Farooq Chaudry \ Producció associada: Lindsey Dear \ Direcció Técnica: Richard Fagan \ Cap de producció: John Valente \ Coordinació técnica: Peter Swikker \ Regidoria: Marek Pomocki \ Enginyeria d’il.luminació: Stéphane Déjours \ Enginyeria de so: Julien Deloison \ Técnic: Rusell Parker \ Mánager en gira: Mashitan Omar \ Utillatge: Louise Edge d’Lfx Props & Special FX\ Fotografía: Jean Louis Fernandez
Durada: 65 minuts

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Dansa i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.