– Teatre – HIPOPÓTAMOS (🐌🐌) – Teatre Gaudí – 2018.06.19 (temp. 17/18 – espectacle  nÂș 319)

HIPOPÓTAMOS (temp. 17/18 – espectacle nÂș 319)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts EscĂšniques – 

Per Imma Barba & Miquel GascĂłn

Amb text i direcciĂł d’Ever Blanchet, ahir vam veure HIPOPÓTAMOS a la sala Petita del Teatre GaudĂ­, on els dos actors representen un interrogatori dels molts que, sense dubte, van tenir lloc desprĂ©s dels fets de l’1 d’octubre a Catalunya.

Un text que pretĂ©n ser una reflexiĂł sobre la interpretaciĂł dels fets, els que siguin, d’ara o de fa trenta anys, fets que d’inici poden ser veritat o mentida i que s’acaben convertint en veritats absolutes convenientment argumentades….. repetir una falsedat fins que s’acabi convertint en veritat.

This slideshow requires JavaScript.

Valorem la valentia d’Ever Blanchet d’abordar un tema que als catalans ens ha fet molt de mal, especialment als que creiem que l’Ășnica sortida possible Ă©s optar per la independĂšncia de Catalunya.

Un interrogatori policial a un participant en el referĂšndum, la policia pretĂ©n identificar a les persones que van col·laborar per dur a terme les votacions de l’1-O. PerĂČ sota aquesta premissa inicial, el muntatge fa un repĂ s a tota la histĂČria del nostre paĂ­s, fets que s’entrecreuen constantment, el franquisme, la transiciĂł, els GAL, ETA, el 23-F, els socialistes i l’OTAN, Gibraltar, la monarquia ….

Un detingut, Ferran Terraza, que es mostra segur de si mateix i respon a les preguntes amb un llenguatge que situa el verb al final de les frases, donant a la conversa una pĂ tina d’absurditat. La seva gestualitat, repetitiva, mostra la seva fixaciĂł en l’ordre. No perd la calma. Tot plegat dibuixant un personatge delirant.

Un policia, Jordi Cadellans, que es mou entre les dues figures clĂ ssiques del policia bo i el dolent, que es queda descol·locat davant de l’eloqĂŒĂšncia i seguretat del detingut i que a estones el fa perdre la seva suposada seguretat.

Una proposta singular, on s’acaben barrejant el teatre de l’absurd amb el teatre polĂ­tic. Un diĂ leg fluid i constant on es van intercalant les idees que el text pretĂ©n transmetre amb els fets policials que ens volen mostrar i que passen pels episodis violents cap al detingut i la manipulaciĂł de proves.

This slideshow requires JavaScript.

Una proposta que fa un gir final que ens deixa a tots descol·locats.

Grans veritats en boca dels dos protagonistes, frases per a la reflexiĂł i que ens posa davant nostra el fantasma del nazisme que s’amaga darrere de propostes aparentment democrĂ tiques. Fets del passat que tenen lectures diferents de les oficials. El paper dels polĂ­tics i de la monarquia.

PerĂČ a la proposta li falta versemblança, potser el llenguatge florit del detingut acaba portant l’obra a un diĂ leg pla i circular que ens arriba a cansar. També  les interpretacions acaben, al nostre entendre, en un punt d’irrealitat que desvirtuen els personatges.

Una proposta de teatre polĂ­tic, actual i arriscada, amb unes magnĂ­fiques interpretacions perĂČ amb un punt d’irrealitat que afecta massa el resultat.

És una llĂ stima que el text no ens hagi acabat d’arribar, principalment perquĂš no ens l’hem cregut. La intenciĂł de l’autor creiem que ha estat denunciar situacions intolerables dels cossos de seguretat de l’estat en el moment polĂ­tic que viu Catalunya, perĂČ malauradament creiem que aquesta vegada ha errat el to i potser tambĂ© ha volgut abastar massa temes.

Text i direcciĂł: Ever Blanchet
IntĂšrprets: Jordi Cadellans i Ferran Terraza
Ajudant de direcció: Maria Clausó \ Disseny d’il.luminació: Daniel Gener \ Espai escùnic: Jordi Jaume Valero \ Caracterització i vestuari: Rafató Teatre \ Productora Executiva: Roxana Díaz \ Comunicació: Anna Murga \ Xarxes socials: Gina Rigol \ Tùcnic de sala: Andriy Kravchyk
Idioma: castellĂ  – Durada: 60 minuts

Leave a Reply