– Teatre – HÀBITAT (Doble penetració) (🐌🐌+🐚) – Sala Atrium – 2018.04.15 (temp. 17/18 – espectacle nº 256)

HÀBITAT (Doble penetració) (temp. 17/18 – espec. nº 256)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

I ja hem arribat a la quarta edició del Cicle Desperta LAB que organitzen conjuntament la Nau Ivanow i la Sala Atrium, un cicle que aposta per donar visibilitat a joves creadors tant del nostre país com en l’àmbit internacional.

Aquest any ha avançat el calendari per no fer-ho coincidir amb el Festival Grec.

La proposta guanyadora del primer premi és la que vam veure diumenge dia 15 a la Sala Atrium, HÀBITAT (DOBLE PENETRACIÓ) de Roger Torns.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Aquest projecte és el treball final de carrera de Roger Torns, amb el que hem coincidit en múltiples propostes, tant en la seva faceta de dramaturg, ajudant de direcció o actor.

«Vaig començar reunint un grup d’actors per elaborar una peça textual en col·lectiu. A partir de l’escriptura automàtica a contrarellotge volia que el discurs i la poesia afloressin sols a partir de la generació de material textual provocat a partir del caos, la immediatesa, el joc i la irracionalitat. Vam estar durant dos mesos fent sessions d’escriptura automàtica guiada fins que vaig tenir prou material, llavors em vaig recloure durant tot l’estiu per intentar entendre quines eren les necessitats discursives de cada participant i a partir d’aquí es va anar construint la dramatúrgia i la seva estructura fins a arribar al text resultant.»

Els actors que han participat en l’escriptura de la peça són: Carla Linares, Mar Pawlovsky, Laura Danza, Maria Hernàndez, Pablo Macho, Jaume Viñas i el mateix Roger Torns.

Cinc actors darrere d’un plàstic transparent, equipats amb mòbils i tauletes i fins i tot un petit ordinador, connectats en directe a les xarxes socials. Ens conviden a gravar i fer fotos i compartir-les a Instagram, Facebook o Twitter.

…. i així ho faig, intento gravar algunes escenes i compartir-les en directe per Instagram; intento també xatejar amb algun dels actors que estan actuant, als identificadors que ens han facilitat, però no ho aconsegueixo. Finalment abandono la idea, perquè ja és suficient “caos” per mi intentar seguir les històries que ens expliquen a escena.

Un artista presenta una escultura que presideix l’interior del nou edifici net, polit i llis que han edificat on abans hi havia el mercat. Un youtuber aclamat anuncia el seu suïcidi en directe. Una escriptora s’odia per estar treballant en una oficina compartida on no coneix a ningú. Dues noies es busquen per la xarxa en una aplicació de relacions esporàdiques. Una d’elles vol netejar-se, l’altre necessita estendre la rentadora que porta dos dies tancada. Una noia projecta en directe el seu viatge nocturn per la ciutat mentre busca què fer per no avorrir-se. Un adolescent fanàtic vol veure el suïcidi d’un famós en directe. Tot succeeix en una nit.  Tot succeeix a prop de l’edifici nou que han construït al barri, on abans hi havia el mercat.

Sense una estructura narrativa clara, observem els cinc actors que estan en un mateix espai però interaccionen poc, parlen, però no s’escolten, no es toquen, no es miren, estan sols. Estan en el seu món, un món fet de petites parcel·les de la vida dels seus amics virtuals que comparteixen a través de les xarxes.

Les històries d’HÀBITAT s’entrecreuen les unes amb les altres i sovint nosaltres els espectadors confonem els personatges perquè presenten personatges que volen estar a tot arreu i que en realitat acaben sent únicament un perfil a les xarxes socials.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Els actors que la interpreten es deixen la pell a l’escenari …. Diana Gómez, Georgina Latre, Maria Hernàndez, Jaume Viñas i Rafa Delacroix, ens mostren una generació als que els hi costa arrelar en tots els sentits i en tots els àmbits, el familiar, el de parella, el de les amistats, el de la comunitat on viuen …. Per ells que creuen en ben poques coses, la vida és quelcom efímer. Tenen l’absoluta necessitat d’exhibir-se per sentir-se algú. Necessiten la mirada aliena per sentir-se estimats.

Roger Torns recrea una analogia del que passa a la xarxa, on hi ha un excés de material bolcat sense filtres del qual és impossible estructurar un discurs general i global. L’obra parla sobre la necessitat de projectar-nos a crits per demanar que ens estimin, per sentir que formem part d’aquest món.

Una proposta valenta, agosarada i una posada en escena totalment eclèctica que en molts moments ens ha confós i despistat, impedint que seguíssim l’acció amb claredat, malgrat que el missatge que ens volien transmetre, creiem que en general l’hem captat perfectament.

Malgrat això, una proposta que creiem s’ha de recolzar, pel seu valent plantejament i per l’honestedat en les interpretacions de tots els actors.

Direcció i dramatúrgia: Roger Torns
Textos base: Carla Linares, Mar Pawlovsky, Laura Daza, Maria Hernàndez, Pablo Macho, Jaume Viñas i Roger Torns
Intérprets: Diana Gómez, Georgina Latre, Maria Hernàndez, Jaume Viñas i Rafa Delacroix
Espaci escènic i vestuari: Albert Ventura i Alejandra Lorenzo \
Disenny de llums i projecció: Albert Ventura, Alejandra Lorenzo i Roger Torns \ Fotografíes: Oriol Guillem \ Producció: Roger Torns i Cristina Ferrer – Tot produccions
Idioma: català
Durada: 80 minuts

5 joves cargols

Deixa un comentari