– Teatre – FRANKENSTEIN聽(馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – Teatre Nacional de Catalunya – 2018.02.23 (temp. 17/18 – espectacle n潞 203)

FRANKENSTEIN (temp. 17/18 – espectacle n潞 203)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Guillem Morales i Carme Portacelli ens ofereixen una nova visi贸 d’aquesta novel路la, dos-cents anys despr茅s de la primera publicaci贸. Un apropament a la humanitat ferida de “la criatura” (que alguns anomenen “el monstre”), i a l’enorme irresponsabilitat del cient铆fic que t茅 por del resultat del seu experiment.

Guillem Morales (graduat de l鈥橢scac i director de pel路l铆cules com聽L鈥檋abitant incert聽i聽la premiada Els ulls de la J煤lia)聽 i Carme Portacelli (actual directora art铆stica del Teatro Espa帽ol de Madrid) han estat dos anys treballant en aquesta adaptaci贸 per extreure l鈥檃specte hum脿 de la novel路la, i explicar les dues hist貌ries que esdevenen paral路leles a partir del moment en qu猫 el pare de “la criatura” l’abandona a la seva sort. Deixen de banda l’aspecte聽猫tic聽del desafiament a聽les聽lleis de la natura en donar vida dins d’un laboratori.

This slideshow requires JavaScript.

Fotografies de David Ruano

Dos actors, que lluny dels seus registres habituals, ens han ofert unes magn铆fiques interpretacions, 脌ngel Ll脿cer 茅s Victor Frankestein, Joel Joan聽茅s la criatura.

Una adaptaci贸 que aconsegueix ser fidel a la hist貌ria original, per貌 que aporta una visi贸 personal, posant el focus en els conflictes morals del protagonista, del creador que abandona la seva creaci贸.

En paraules del dramaturg Frankenstein聽茅s una hist貌ria que pertany a tots dos, creador i creaci贸, perqu猫 entre ells s鈥檈stableix un vincle impossible de trencar, que els uneix. I que encara que decideixen rebutjar-se o ignorar-se m煤tuament, estaran condemnats a complementar-se i a pensar-se l鈥檜n a l鈥檃ltre.

D’altra banda Carme聽Portacelli聽estava interessada en l’aband贸 i en els motius que poden fer que una persona es desentengui d’una creaci贸 seva.

L’adaptaci贸 dramat煤rgica est脿 centrada en les traject貌ries dels dos protagonistes, i s’estructura en una alternan莽a dram脿tica entre els dos personatges, destacant la seva connexi贸 vital i tra莽ant els seus recorreguts oposats.

This slideshow requires JavaScript.

Fotografies de David Ruano

D’una banda la del Dr. Frankenstein que evoluciona de la genialitat a la bogeria, de la llum a la foscor existencial. Desafia a la natura creant un 茅sser viu de cossos morts. I un cop aconseguit, abandona la seva creaci贸 i al mateix temps abandona tot all貌 que forma part de la seva vida, el seu germ脿, el seu gran amic, la seva companya, el seu pare ….

D’altra banda, la traject貌ria de “la criatura”, que neix contra natura i des de l’aband贸 evoluciona del desconeixement al coneixement, de la innoc猫ncia a l’odi, de la foscor a la llum. Extraordin脿ria i brutal interpretaci贸 de Joel Joan, potser la millor que l’hem vist fer.

La figura de De聽Lacey聽(magn铆fic Llu铆s Marco) pren molta import脿ncia assolint el paper de mentor i una mena de pare de la criatura, al qual bateja com “Amic”.

Veiem el dolor que pateix la criatura per la falta d’afecte, per la manca d’amor, ell 茅s un 茅sser amb bons sentiments. Un 茅sser que apr猫n a caminar, a llegir i a escriure, que s’humanitza. Uns sentiments contraposats amb els del creador que es tanca en si mateix i es converteix en el veritable monstre. V铆ctor Frankenstein comet el crim m茅s gran: donar vida a un 茅sser i despr茅s abandonar-lo.

This slideshow requires JavaScript.

Fotografies de David Ruano

Cal destacar la magn铆fica caracteritzaci贸聽 que han realitzat聽Laura P猫rez i Carla Casals amb el cos i el rostrede Joel Joan, que segons ens comenten implica un proc茅s d’hora i mitja pr猫via a la representaci贸, i quaranta-cinc minuts despr茅s de la representaci贸.

Una posada en escena for莽a senzilla, simple per貌 impactant amb el concurs de les projeccions, el so i la il路luminaci贸. Una cinta m貌bil, uns objectes que “baixen del cel” i la pres猫ncia de l’aigua complementen l’escenografia gaireb茅 inexistent.

Un bon treball de la resta del repartiment, Magda Puig, Albert Triola, i els dos debutants Pere Vallribera i Alba de la Cruz.

Ahir, la sala gran del TNC estava plena de gom a gom.

This slideshow requires JavaScript.

Amb posterioritat a la representaci贸 va tenir lloc un col路loqui dirigit per Antonio Jos茅 Navarro i en el que va participar Carme Portacelli i els actors de la companyia amb l’excepci贸 d’en Llu铆s Marco i 脌ngel Ll脿cer.

Ja ho hem comentat en alguna altra ocasi贸, per貌 reiterem la nostra incredulitat en el que creiem 茅s una total manca de respecte als espectadors, el fet que alguns actors decideixen no participar en els col路loquis, quan aquests han estat programats i anunciats amb mesos d’antelaci贸.

Creiem que forma part de la seva feina i no hauria d’haver-hi cap excusa possible per no participar-hi. Els actors quan accepten un paper en una determinada proposta esc猫nica, haurien de considerar que aquests聽col路loquis formen part de les seves obligacions. Molts espectadors adquirim les entrades precisament el dia que es celebra, a fi de con猫ixer a fons el que ha significat aixecar la producci贸.

Aquest cop ens va semblar interessant聽gravar聽l’脿udio del聽col路loqui聽per donar-ho a con猫ixer als聽teatraires聽que ens llegeixen …

This slideshow requires JavaScript.

Direcci贸: Carme Portacelli
Dramaturgia: Guillem Morales
Int猫rprets: Joel Joan (criatura) \ 脌ngel Ll脿cer (Victor Frankestein) \ Lluis Marco (De Lacey i el pare) \ Magda Puig (Elisabeth i Agatha) \ Albert Triola (Henry, F茅lix i enterramorts) \ Pere Vallribera (William i enterramorts) \ Alba de la Cruz (Safie i la Companya)
Escenograf铆a: Anna Alcubierre \ Vestuari: Antoni Belart \ Il.luminaci贸: Ignasi Camprodon \ Audiovisuals: Miguel 脌ngel Rai贸 \ M煤sica original i espai sonor: Jordi Collet \ Coreograf铆a: Ferran Carvajal \ So: Efr茅n Bellostes \ Caracteritzaci贸: Laura P猫rez i Carla Casals \ Efectes especials: Lloren莽 Mas \ Suport a coreografia: N煤ria Legarda \ Ajudant de direcci贸: Ricard Soler Mallol
Idioma: catal脿
Durada: 2 hores i 20 minuts amb entreacte

2 thoughts on “– Teatre – FRANKENSTEIN聽(馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – Teatre Nacional de Catalunya – 2018.02.23 (temp. 17/18 – espectacle n潞 203)

  1. 脌ngel Ll脿cer

    Hola. S贸c l鈥櫭ngel Ll脿cer. Estic molt d鈥檃cord amb la pres猫ncia dels actors als col路loquis. Jo tamb茅 penso igual. Malauradament ahir divendres jo tenia un programa en directe a la televisi贸 i ho vaig avisar al tnc fa mesos dient que jo no podia assistir al col路loqui per raons de feina. Tot i el meu av铆s amb mesos d’antelaci贸, no van poder/voler canviar el dia. Em va saber molt greu no ser-hi perqu猫 m鈥檈ncanten els col路loquis. A mi tamb茅 em va fer r脿bia no ser-hi!!!! Abra莽ada i gr脿cies per l鈥檌nter猫s

    Respon
    1. Miquel Gascon

      Malgrat que sembli que el nostre comentari anava directament dirigit a la teva persona, res m茅s lluny de la realitat. Carme Portaceli a mig col路loqui ens va informar que no havies pogut venir pel que ara ens expliques (de fet ho pots escoltar a l’脿udio que hem penjat a la ressenya). En canvi que jo recordi, no va donar cap ra贸 per l’abs猫ncia de Llu铆s Marco.

      Per貌 la nostra “queixa” ha estat provocada per un c煤mul de coincid猫ncies en diferents col路loquis de diferents teatres, als que hem assistit, en els que de forma habitual falten un o diversos actors… fins al s煤mmum d’un espectacle de la temporada 2016 (El Florido Pensil) en qu猫 cap de les 5 actrius protagonistes es va presentar a la xerrada posterior a la funci贸.

      Creiem que no 茅s una actitud digne d’un professional de les Arts Esc猫niques, si de veritat es vol promocionar el Teatre de deb貌. Quan jo treballava d’inform脿tic, m茅s d’un cop havia de c贸rrer (fora del meu horari de jornada laboral) … per apagar algun “foc”… i crec que aix貌 entra en les obligacions de qualsevol treballador, sigui de la professi贸 que sigui.

      Gr脿cies pel teu aclariment. Aix貌 diu molt de tu.

      Una abra莽ada

      Respon

Leave a Reply