– Teatre – INCENDIOS聽(馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – Teatre Goya聽 – 2017.11.07 (temp. 17/18 – espectacle n潞 100)

INCENDIOS (temp. 17/18 – espectacle n潞 100)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Aquesta 茅s una temporada amb excessives reposicions. Nosaltres no acostumem gaireb茅 mai a veure una proposta teatral per segona vegada, i per tant en principi no pens脿vem pas anar a veure aquesta versi贸 en castell脿; per貌 un amic que l’havia vist a Madrid, ens la va recomanar, tot dient que es tractava d’una versi贸 molt聽digne聽i totalment diferent de la catalana.

V脿rem creure que pagava la pena fer-li cas, per貌聽tot i aix貌, an脿vem amb una mica de por, perqu猫 tot i que ja fa m茅s de cinc anys que v脿rem poder veure la versi贸 que ens va oferir l’Oriol聽Broggi聽al Teatre聽Romea, la tenim encara molt present a la nostra mem貌ria i dubt脿vem que aquesta proposta ens agrad茅s tant.

Per貌聽ves per on,聽est脿聽clar que no 茅s convenient fer pron貌stics, perqu猫 aquesta versi贸聽del text de聽Wadji聽Mouawad聽dirigida per聽Mario聽Gas ens ha entusiasmat. En sortir del teatre hem concl貌s que s贸n dues apostes totalment diferents, que si聽b茅聽estan basades en el mateix text,聽s贸n聽dif铆cilment comparables.

Una聽escenografia聽minimalista, amb una rampa i una paret central en color gris, a banda i banda el terra cobert de sorra que evoca un聽paisatge聽des猫rtic. Unes encertades projeccions acompanyanen els diferents moments de la hist貌ria.

El text de聽Mouawad聽茅s molt dur i complex i en aquesta versi贸 de聽Mario聽Gas ha resultat molt m茅s entenedor, segurament tamb茅 afavorit pel fet de con猫ixer la hist貌ria.

Un text marcat pels secrets familiars (val a dir que un p猫l rebuscat i dif铆cilment cre茂ble), que posa damunt la taula la conveni猫ncia o no, de desvelar aquests secrets i ens planteja la disjuntiva de si 茅s realment necessari con猫ixer algunes veritats volgudament amagades.

La hist貌ria de聽Nawal聽Marwan, una dona marcada per la viol猫ncia i la guerra que ha passat els darrers anys de la seva vida en silenci, sense voler parlar. En la lectura del seu testament expressa com vol ser enterrada i demana als fills, bessons, que busquin la veritat del seu passat. Han de buscar al seu pare, que feien mort, i a un germ脿 del qual desconeixien l’exist猫ncia.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Ella obre la porta del seu silenci i dels seus secrets i far脿 que els dos joves descobreixin una veritat incomoda i puguin entendre a la seva mare.

Aquest muntatge es va estrenar a Madrid el 2016 i compta amb un repartiment encap莽alat per聽Nuria聽Espert que interpreta a聽Nawal, ja gran, i que ens ha ofert uns mon貌legs d’una gran for莽a dram脿tica,

Laia Marull extraordin脿ria en el seu paper d’una聽Nawal聽jove i lluitadora. Candela Serrat 茅s una convincent聽Jeanne聽Marwan聽i聽脕lex聽Garcia el seu germ脿 bess贸聽Simon. Ramon Barea, 茅s el notari i una mena de conductor de la hist貌ria que ens ha anat agradant m茅s a mesura que avan莽ava la pe莽a. Tamb茅 destacar els altres tres聽int猫rprets, Lucia聽Barrado聽en el paper de聽Sawda,聽Germ脿n聽Torres en el de Nihad i Alberto Iglesias amb diferents personatges.

Una hist貌ria d’amor i d’odi, de pau i de viol猫ncia, situacions l铆mit que acaben en un desig de perd贸 i reconciliaci贸 entre les persones i amb ells mateixos. Un retrat del conflicte de l’茅sser hum脿 davant les religions o la ra莽a en un context de guerra.

Malgrat聽la terrible duresa del text, deixa oberta una escletxa a l’esperan莽a i a les ganes de viure. Una proposta totalment recomanable.

Autor: Wajdi Mouawad
Director: Mario Gas
Traducci贸: Eladio de Pablo
Int猫rprets: Ram贸n Barea (Hermile Lebel, el metge, Abdessamad, Malak) \ 脕lex Garc铆a (Simon, Wahab, el guia) \ Candela Serrat (Jeanne) \ Alberto Iglesias (Ralph, Antoine, Milici脿, el conserge, l鈥檋ome, Chanseddine) \ Laia Marull (Nawal jove) \ Nuria Espert (Jihane, Nazira, Nawal) \ Luc铆a Barrado (Elhame, Sawda) i Germ谩n Torres (Nihad).
Ajudant de direcci贸: Montse Tix茅 \ Gerent en gira: Eloisa D铆az \ Regiduria: Eloisa D铆az i Montse Tix茅 \ Audiovisuals i so : Orestes Gas \ Direcci贸 t茅cnica: I帽igo Benitez \ Escenograf铆a: Carl Fillion \ \ Vestuari: Antonio Belart \ Video escena: 脕lvaro Luna
Idioma: castell脿
Durada: 3 hores i 15 minuts amb entreacte

Quant a Miquel Gascon

Viatgerman铆ac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al m脿xim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, m煤sica, 貌pera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'inter猫s l'enlla莽 permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'est脿 connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.