– Teatre – EL LABERINTO MÁGICO (🐌🐌) – Teatre Romea – 2017.11.05 (temp. 17/18 – espectacle nº 98)

EL LABERINTO MAGICO (temp. 17/18 – espectacle nº 98)

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón

El passat dia 25, a la roda de premsa de presentació d’aquesta proposta vam generar unes expectatives que malauradament no s’han complert.

EL LABERINTO MÁGICO és una producció del Centro Dramático Nacional, resultat d’un treball d’investigació sobre el conjunt de les sis novel·les de Max Aub amb el tema de la Guerra Civil Espanyola.

Un muntatge que es va estrenar a Madrid el juny de 2016.

Max Aub, va ser espanyol per voluntat pròpia, per una decisió constant mantinguda en les circumstàncies més adverses. Nascut a París el 1903, de pare alemany i mare francesa, Max Aub arriba a Espanya el 1914 i surt d’ella el 1939 per a un exili que duraria la resta de la seva vida. Va viatjar a Espanya en dues ocasions en els anys seixanta, però mai va tornar a viure en la que considerava la seva pàtria.

L’obra El laberinto mágico de Max Aub està composada per sis novel·les:  “Campo cerrado”, “Campo de sangre”, “Campo abierto”, “Campo del moro”, “Campo francés” i “Campo de los almendros” i un gran nombre de contes.

Ernesto Caballero, és el director d’aquesta peça i va col·laborar estretament amb el dramaturg José Ramón Fernández i un grup de creadors per aixecar l’estructura dramàtica de la proposta seleccionant fragments de l’obra escrita. Pretén ser un gran mosaic sobre la Guerra civil espanyola i una crònica de la vida quotidiana d’un col·lectiu de persones que va patir les conseqüències de la Guerra.

Una altra cosa és que ho aconsegueixi i nosaltres no ho creiem pas.

La proposta escènica que en un principi durava 12 hores s’ha reduït fins a les dues hores que dura actualment. Una proposta coral que es basa en un canvi continu d’escenaris i de personatges on intervenen 15 actors amb diversos papers cadascun. Dos músics acompanyen als actors a l’escenari.

L’obra de Max Aub és una obra, bàsicament, sobre la derrota, sobre el drama dels que van lluitar per la llibertat i van perdre la vida o la família. És la visió de la Guerra des dels ulls dels vençuts.

Els mateixos personatges ens expliquen en primera persona la seva pròpia mort. L’autor va escriure aquest text després de la guerra i alguns dels personatges eren persones del seu entorn que havien mort o desaparegut.

Condensar aquest conjunt de sis novel·les en dues hores de representació és un repte molt ambiciós i el resultat, per nosaltres no és satisfactori. Un batibull de personatges i escenes, canvis de ciutat i de llocs, ara al front, ara a la ciutat, ara al port, ara a l’hospital, ara a casa.

No hi ha un fil conductor que ens ajudi a seguir l’evolució dels personatges, tot i que els anem veient en diferents escenes però no amb la suficient claredat per seguir la seva història.

El treball interpretatiu és en general correcte sense que siguem capaços de destacar a cap dels actors per sobre de la resta. Amb moments de gran força escènica i altres que resulten feixucs.

Una proposta que recrea l’atmosfera d’aquella època convulsa i que entenem ha respectat l’esperit de l’autor. Una direcció àgil, una interpretació coral sense gaires protagonismes i una escenografia molt senzilla amb uns quants sacs, un llit, una taula i en un moment puntual, unes cadires.

Potser és massa l’allau d’informació que cau sobre nosaltres o és la barreja de trames explicades la que ens ha acabat provocant un cert esgotament mental. Aquest fet és el que potser ha provocat que la història no ens sigui propera, tot i que sabem que forma part del nostre llegat històric i malauradament es pot tornar a produir en qualsevol lloc i en qualsevol moment.

Autor: Max Aub
Versió: José Ramón Fernández
Direcció: Ernesto Caballero
Repartiment (per ordre alfabètic):  Vicente Dalmases i altres Javier Carramiñana \ Santiago Peñafiel i altres Paco Celdrán \ Julián Jover, López Mardones i altres Bruno Ciordia \ Loluchi i altres Karina Garantivá \ Lisa, Teresa Guerrero i altres Ione Irazabal \ Durruti, Luis Sanchís i altres Jorge Kent \ Rafael Serrador, José Jover i altres Jorge Machín \ Manuel Rivelles, Paulino Cuartero i altres Paco Ochoa \ Rosario i altres Paloma de Pablo \ Tía Concha, Romualda i altres Marisol Rolandi \ Asunción Meliá i altres Macarena Sanz \ Julián Templado i altres Juan Carlos Talavera \ Jacinto, José Rivadavia i altres Alfonso Torregrosa \ Lola Cifuentes i altres María José del Valle \ Josefina Camargo, Pilar i altres Pepa Zaragoza
Músics: Pau Martínez i Javier Coble
Escenografia i vestuari:  Monica Boromello\ Il·luminació:  Ion Anibal \ Música i espai sonor : Javier Coble \ Disseny cartell:  Isidro Ferrer \ Fotos:   marcosGpunto
Producció: Centro Dramático Nacional (CDN)
Idioma: castellà
Durada: 2 hores (aprox.)

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.