– Grec2017 – Concert (M17) – JORDI SAVALL – IBN BATTUTA El viatger de l’Islam – Teatre Grec (🐌🐌🐌🐌🐌) – 31.07.2017

JORDI SAVALL – IBN BATTUTA El viatger de l’Islam

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel GascĂłn – 

I tot arriba a la seva fi, i el Festival Grec 2017 tambÊ ha posat punt final amb aquest concert de Jordi Savall i la seva formació Hespèrion XXI.

El concert de Jordi Savall i Hespèrion XXI al Teatre Grec ĂŠs el primer a Catalunya amb la primera part del programa “Ibn Battuta. El viatger de l’Islam” que ja s’ha pogut veure a França I al LĂ­ban. La segona part d’aquest concert tindrĂ  lloc el dia 12 d’agost al Monestir de Poblet en el marc del V Festival de MĂşsica Antiga.

L’escriptor Ă rab Ibn Battuta Ês considerat com el mĂŠs gran viatger de tots els temps. Nascut a TĂ nger el 1304, va viatjar durant mĂŠs de 30 anys del Marroc fins als extrems de la Xina i els lĂ­mits de l’Àfrica negra.

Ibn Battuta (“el fill de l’aneguet”) va iniciar el seu viatge a l’edat de vint-i-un anys, visitĂ  Egipte, Palestina i SĂ­ria abans de fer cap a Medina i la Meca. ProsseguĂ­ fins a Àsia central,  l’Iraq i Pèrsia per retornar mĂŠs tard a ArĂ bia recorrent Oman i el Iemen. TravessĂ  el Mar Roig, Sudan i de nou a la costa per embarcar a SomĂ lia i navegar per l’OceĂ  Índic fent parada gairebĂŠ a totes les colònies comercials que els Ă rabs havien establert a la costa oriental d’Àfrica i a l’illa de ZanzĂ­bar.

Reprenent el camĂ­ del nord arribĂ  fins a Constantinopla per endinsar-se desprĂŠs a l’Afganistan i al Pakistan actual (paĂ­s del Sind). Va viure Durant set anys a l’Índia, visita les Maldives i Ceilan. Viatja a Bengala, Indonèsia i Xina. De tornada al Marroc visita Sardenya, les restes de l’Al-Andalus per finalment travessar el desert del SĂ hara i arribar fins a Tombouctou al cor de Mali des d’on retorna al seu paĂ­s natal, escrivint les seves memòries a la ciutat de Fès. Era l’any 1354 i havia viatjat durant 30 anys.

Nosaltres, l’Imma i jo, ens considerem uns grans viatgers i hem tingut la sort de conèixer bona part dels paĂŻsos i ciutats de les que en parla Ibn Battuta, malgrat que evidentment no pas com ell i si com simples turistes; ens apassiona la mĂşsica, l’arquitectura i la cultura del mĂłn IslĂ mic i hem intentat viatjar sovint al llarg dels anys (ja en tenim forces), per conèixer-la de primera mĂ . Segurament aquesta Ês la causa principal de què aquest concert ens ha arribat a fascinar.

Convertit en el prototip de rodamĂłn i mestre en els relats de viatges, el seu llibre “Testimoni preciĂłs de paĂŻsos exòtics i de viatges insòlits” ha inspirat aquest concert.

Un meravellĂłs viatge musical, dirigit per Jordi Savall, a travĂŠs d’alguns dels paĂŻsos i les cultures que conformen el viatge d’Ibn Battuta. I ho fa acompanyat dels mĂşsics de Hespèrion XXI i la col¡laboraciĂł de solistes turcs, siris, marroquins, grecs, italians i catalans.

La mĂşsica s’alterna amb texts seleccionats pel poeta, hebraista, traductor i director de l’Institut Ramon Llull, Manuel Forcano, recitats per l’actor Jordi Boixaderas.

Composicions musicals anònimes, cants Ă rabs i otomans, temes tradicionals de SĂ­ria, Iemen o Mali, … ens han transportat en el temps i en l’espai.

Un magnífic concert. Una magnífica cloenda.

Aquesta presentaciĂł amb diapositives necessita JavaScript.

____________________________________________________

Aquest concert, la primera part del programa IBN Battuta és titula Del Marroc a l’Afganistan (1300-1336)  i es composa dels següents apartats:

I.
1300 – Anatòlia
1.Taksim-Dansa del vent
1304- Neix a TĂ nger Ibn Battuta
  1. Moaxaja Billadi askara min aadbi Llama
1303-1304- ExpediciĂł a Orient de la Companyia Catalana
  1. Quant ai lo mon consirat (Anònim s.XIII)
II.
1311-1315 – Apogeu de l’Imperi musulmà de Mali
  1. Kouroukanfouga (Anònim instrumental)
1324-Mort de Marco Polo
  1. Lamento di Tristano.
1325- Marroc-Egipte
  1. L’Alcorà: Bismi Al.la ar Rahman
  2. Dansa del Nil: KevokĂŞ
III.
1326- Caire-Jerusalem-Damasc
  1. A Damasc (SĂ­ria)
1326- Mort d’Otman I
  1. Ni havent
1326- ArĂ bia: La Meca
  1. Sal.latu Al.lĂ 
IV.
1326-1327- Iraq-Pèrsia
  1. Chahamezrab (anònim)
  2. Neveser
1328-1330- Iemen-ZanzĂ­bar
  1. Awal (anònim instrumental)
V.
1329- Batalla de Pelekanon
  1. En to stavro pares tosa
  2. Taksim-Makäm-1 Muhayyer Kßme
1331- Oman i el Golf Pèrsic
  1. Mawal Sap’awi, Ala Al-Aqiqa, Beiny wa Beinak
VI.
1332-1333 – Anatòlia
  1. Dansa sufĂ­ (instrumental)
1334- UcraĂŻna i Constantinoble
  1. Tillirkotissa
VII.
1334-1335 – El centre d’Àsia
  1. Laïli Djân

DirecciĂł musical: Jordi Savall
SelecciĂł texts: Manuel Forcano
Interpretació musical: Jordi Savall (Vièle, Rabec)
Hespèrion XXI : Moslem Rahal (Ney), Yurdal Tokcan (Ud), Hakan GßngÜr (Kanun), Nedyalko Nedylakov (Kaval), Haïg Sarikouyoumdjian (Duduk, Belul), Gaguik Mouradian (Kamantche), Dimitri Psonis (Santur, Saz), BallakÊ Sissoko (Kora), Guillermo PÊrez (Organetto), Pedro Estevan (Percussió), David Mayoral (Percussió)
Solistes: Meral Azizoglu (Cant), Waed Bouhassoun (Cant, Ud), Driss el Maloumi (Cant, Ud), Hamam Khairy (Cant, Riq, Sonalls), Katerina Papadopolou (Cant), LluĂ­s VilamajĂł (tenor), Furio Zanasi (bariton)
Intèrpret: Jordi Boixaderas (recitador)
Durada: 110 minuts

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Música clàssica i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'estĂ  connectant a %s