– Grec2017 – Teatre (321) – TROYANAS (ūüźĆūüźĆūüźĆūüźĆ) – Teatre Grec – 30.07.2017

TROYANAS

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc√®niques –¬†

Per Imma Barba & Miquel Gasc√≥n –¬†

En¬†q√ľesti√≥¬†de minuts saltem de l’alegria de CabaretA¬†a la trag√®dia d’una realitat que no es limita √ļnicament al text d’Eur√≠pides i¬†Troya¬†sin√≥ que ens transporten a l’avui, a les guerres que destrueixen poblacions senceres, que acaben amb la cultura d’un poble, que generen dolor i destrucci√≥.

TROYANAS¬†en aquesta versi√≥ d’Alberto¬†Conejero¬†dirigida per Carme Portaceli, ens porta a les dones m√≠tiques supervivents de la Guerra de¬†Troya¬†a qui els guanyadors es van repartir com si fossin un bot√≠, decidint impunement sobre la seva vida i el seu futur.

Troya es Alep.

Hècuba (Aitana Sánchez-Gijon), Cassandra (Miriam Iscla), Helena (Maggie Civantos), Andròmaca (Gabriela Flores), Briseida (Pepa López) o Polixena (Alba Flores) són dones troianes que avui tenen altres noms, dones que representen la guerra i el dolor, però també la memòria històrica i la dignitat.

Podem llegir en el programa de m√†: Avui seguim veient com les dones s√≥n √©ssers de segona categoria a les quals no importa gaire qu√® els passi: despr√©s de cada guerra, i fins i tot durant la guerra, a les dones se les viola reiteradament, se’ls falta al respecte, se les maltracta sense ni tan sols tenir por de les lleis que prohibeixen la viol√®ncia …. No passa res, els seus problemes, els seus patiments sempre s√≥n a la cua, sempre hi ha problemes m√©s importants: els nens, la gana, els refugiats ….

… I aquest √©s l’objectiu d’aquesta proposta, fer mem√≤ria i visibilitzar els oblidats i les oblidades. ‚ÄúNo dejeis que a la injust√≠cia siga el silencio‚ÄĚ crida en un moment donat H√®cuba.

Taltibio¬†(Ernesto¬†Alterio) √©s l’√ļnic home de la proposta, √©s el missatger que porta les ordres dels vencedors i que prenent consci√®ncia de la barb√†rie no fa res per aturar-la. Taltibio¬†√©s cada un de nosaltres que des de les nostres posicions acomodades veiem la injust√≠cia arreu i no fem res.”al final todos obedecemos, todos hacemos lo que nos mandan, miramos para otro lado; tratamos de seguir adelante, de sobrevivir. Porque cada uno de nuestros d√≠as es una guerra

…i dirigint-se a nosaltres, que observem,, ustedes son afortunados porque han nacido en un lugar en el que nadie ha matado a su familia o nadie les ha pedido matar a la familia de alguien. Es una cuesti√≥n de suerte o del destino, como prefieran llamarlo

Les interpretacions han estat totes a un bon nivell, destacant la de la jove Alba Flores, en el seu debut interpretant el paper de¬†Pol√≠xena¬†que no apareix a l’obra original d’Eur√≠pides i que prefereix la mort a viure esclava. Tamb√© ens han agradat¬†molt Gabriela Flores en el paper d’Andr√≤maca, la torturada mare que ha d’entregar al seu fill al botx√≠, i per¬†descomptat Miriam¬†Iscla, una¬†Casandra¬†forta, en√®rgica, actriu¬†a la que¬†admirem i seguim de fa temps. Tamb√© un descobriment per nosaltres¬†Maggie¬†Civantos¬†en el paper d’Helena que no vol assumir que ella sigui responsable¬†de l’inici¬†d’una guerra.

No¬†ens¬†agradat¬†gaireb√©¬†mai com interpreta els seus papers Aitana S√°nchez-Gij√≥n¬†… i aqu√≠¬†√©s¬†la protagonista principal;¬†en¬†comen√ßar v√†rem temer el pitjor¬†perqu√®¬†la seva manera impostada tornava a allunyar-nos del que a nosaltres ens agrada en teatre; per sort, hem de dir que la seva interpretaci√≥ va anant millorant¬†en¬†tornar-se m√©s natural. … i v√†rem acabar aplaudint la seva interpretaci√≥.

Una escenografia senzilla de¬†Paco¬†Azorin, amb una gran bastida met√†l¬∑lica tapada amb una enorme T maj√ļscula, gegant i inclinada, i a terra, els cad√†vers embolcallats esperen, denuncien, culpabilitzen. A la paret projeccions de la guerra de S√≠ria.

Una posada en escena d’una gran bellesa po√®tica, l’acurada il¬∑luminaci√≥ de Pedro¬†Yag√ľe, i una coreografia magnifica de la m√† de Ferran¬†Carvajal¬†(per¬†deu!!!, com es nota el treball d’un bon core√≤graf en una proposta de teatre de text)… han donat com a resultat una proposta que ens ha arribat, en el marc incomparable del Teatre Grec, ple de gom a gom.

Per cert, aquest mat√≠ (1 d’agost), a la roda de premsa de balan√ß del¬†Grec2017, el director del Teatre Grec, Francesc¬†Casades√ļs, ha anat fent una llista els espectacles que es podrien veure en la¬†propera temporada¬†a Barcelona…. i aquest √©s un d’ells.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Autoría : Eurípides
Versió i traducció: Alberto Conejero
Direcció: Carme Portaceli
Assessorament en el text: Margarita Borja
Interpretació: Ernesto Alterio, Maggie Civantos, Alba Flores, Gabriela Flores, Míriam Iscla, Pepa López i Aitana Sánchez-Gijón
Escenograf√≠a: Paco Azor√≠n \ Disseny d‚Äôil.luminaci√≥: Pedro Yag√ľe \ Disseny de vestuari: Antonio Belart \ M√ļsica original i espai sonor: Jordi Collet \ Moviment: Ferran Carvajal \ Disseny de v√≠deo: Arnau Oriol \ Disseny de so: Fran Gude
Idioma: castell√† –¬†Durada: 90 minuts

Anuncis

Quant a Miquel Gascon

Viatger-maniac i engrescat per aprendre el màxim de la cultura que es fa en la nostra estimada ciutat, Barcelona, ja sigui Teatre, Musica clàssica, Musiques del mon, Jazz, Opera, Cinema
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a – Grec2017 – Teatre (321) – TROYANAS (ūüźĆūüźĆūüźĆūüźĆ) – Teatre Grec – 30.07.2017

  1. Alex ha dit:

    Que curi√≥s, la que m√©s em va agradar va ser la Pepa L√≥pez (juntament amb l’Alba Flores), que justament √©s l’ √ļnica a la que no esmenteu!

    • Miquel Gascon ha dit:

      Pepa López és una de les actrius que més ens agrada i per tant no ens va estranyar gens la seva interpretació, que com sempre va estar excel·lent, malgrat el petit paper que li va tocar representar. Rn En la nostra crònica vàrem comentar algunes de les actuacions, o bé perquè no les coneixíem pas i ens van sorprendre favorablement o perquè realment van destacar per sobre de la resta.
      Per altra banda fem un esment en general amb la frase “Les interpretacions han estat totes a un bon nivell”.

      Gràcies pel teu comentari Alejandra

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s