– Teatre (235) – EL JUGADOR (馃悓馃悓+馃悮) – Teatre Tantarantana – 16.04.2017

EL JUGADOR

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Han estat 8 dies de relaxaci贸 cultural, almenys en el que fa referencia a les Arts esc猫niques, malgrat que pel pa铆s basc, no hem parat de visitar exposicions, museus, esgl茅sies, poblets i ciutats, a banda i banda de la frontera pol铆tica, que intenta separar en dos, la mateixa cultura basca.

Ahir diumenge de pasqua, un cop a casa, no dubtem de tornar al Teatre novament (ja ten铆em “mono”) i ens vam apropar al Tantarantana per veure la nova proposta de la companyia Ign铆fuga, de la que ja v脿rem poder veure KOHLHAAS la temporada passada i FAM OCULTA l’any 2014, totes dues en aquest mateix teatre.

Com ja van anunciar a la Roda de premsa, ara amb EL JUGADOR aposten per tornar a versionar un text cl脿ssic, amb una versi贸 molt lliure d’Albert Pijuan, allunyant-se una mica de la complexitat t猫cnica de l’煤ltima proposta, en la que s’utilitzava la retransmissi贸 de v铆deo en directe, incl煤s fora de la sala, al carrer.

Malgrat tot, no descarten deixar d’utilitzar els mitjans audiovisuals, perqu猫 aqu铆 tamb茅 apareix una pantalla de suport on van apareixent esdeveniments puntuals de la hist貌ria europea, en un intent de lligar la hist貌ria de Fiodor Dostoievski, amb l’actual destrucci贸 dels ideals fundacionals de la comunitat econ貌mica Europea.

Tamb茅 a la mateixa pantalla, en alguns moments de la representaci贸, es pot veure la taula de joc reflectida com en un mirall, per tal que els espectadors puguin veure la dansa de la ruleta; malauradament ahir els va fallar la t猫cnica i els pocs espectadors que est脿vem asseguts a la sala (setmana santa), ens vam quedar sense poder veure la taula de joc, malgrat que creiem que aquest fet a茂llat no afecta gaire la a valoraci贸 de l’espectacle.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Aleksandra no ha vingut fins aqu铆 per jugar. Aleksandra forma part de la comitiva que acompanya el president rus en la seva gira europea i ha quedat atrapada en una ciutat balneari a la frontera entre B猫lgica i Alemanya. Benvinguts a Roulettenburg, un balneari que de nit es transforma en un casino on totes les nacionalitats europees van a jugar-s’hi l’脿nima. Gira la ruleta. Aleksandra est脿 enamorada de Polina i no t茅 on caure morta. Aleksandra vol que Polina l’estimi, si cal, cobrint-la amb monedes d’or. Gira i gira la ruleta. Aleksandra ha de patir per ser feli莽. Aleksandra ha d’apostar-ho tot i perdre-ho tot per sentir-se afortunada. La ruleta frena, s’atura. Zero.

芦Per qu猫 apostes, Aleksandra, si no tens ni un c猫ntim i detestes el joc?禄 芦Nosaltres, els russos, us entenem; per貌 vosaltres, europeus, sou massa limitats per entendre’ns: jugo per explorar la dimensi贸 de l’abisme… Jugo per estimar la vida.禄

En aquesta versi贸, el jugador Aleks茅i s’ha transformat en una dona, Aleksandra; tota la resta no ha variat significativament, malgrat que aqu铆 煤nicament se’ns narra el que passa en el casino durant 煤nicament 3 dies de tota la hist貌ria; la resta de la novel路la se’ns explica, amb un mon貌leg de la protagonista al comen莽ament, que a nosaltres ens va resultar potser excessivament llarg … i聽tamb茅 per part del personatge de Polina, amb una explicaci贸 sense escenificar del desenlla莽 de tot plegat.

Ens ha agradat la manera de com la companyia Ign铆fuga intenta barrejar l’argument de la novel路la amb els esdeveniments de l’Europa que coneixem i que comen莽a a desfer-se com un terr貌s de sucre…. la hist貌ria que en realitat ens vol parlar d’una p猫rdua, en el proc茅s en curs on la vella Europa 茅s el principal i tr脿gic protagonista…. en una mena de premonici贸 de la fi de l’Europa que coneixem.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Els ideals d’una Europa unida gr脿cies a l’her猫ncia cultural compartida i uns valors transversals basats en l’humanisme han desaparegut, per deixar tan sols unes estructures econ貌miques que han convertit el projecte europeu en un pur acord mercantil entre elits, i ja ni tan sols pol铆tiques, sin贸 m茅s aviat econ貌miques.

Tamb茅 ens ha agradat la inclusi贸 de la m煤sica electr貌nica en directe, a base d’interpretacions dels mateixos actors amb guitarres el猫ctriques, aix铆 com cantant algunes melodies, que serveixen com a transicions entre diferents escenes.

Una direcci贸 for莽a encertada de Pau Masal贸, que al mateix temps apareix a escena com a crupier; malgrat tot, aquesta intencionalitat de barrejar l’argument de la novel路la amb els esdeveniments d’una Europa que es desf脿, i que en principi ens agrada molt, el resultat final no ens ha acabat de satisfer, perqu猫 no hem vist amb claredat aquesta dualitat a l’escenari, si no 茅s pels titulars que van sortint a la pantalla de suport.

Potser esper脿vem molt m茅s d’aquesta proposta, despr茅s de la darrera KOHLHAAS, que tant ens va satisfer i ara l’hem trobat molt m茅s semblant a una representaci贸 convencional de teatre, en la que ens ha mancat m茅s di脿leg amb els espectadors, perqu猫 la quarta paret no l’hem vist desapar猫ixer en cap moment, si no 茅s pel fet que algun dels int猫rprets s’ha passejat per la sala puntualment.

No ha ajudat tampoc massa en la nostra valoraci贸, unes interpretacions que ens han semblat for莽a desiguals, exceptuant potser a l’actriu Marina Congost (en el paper del jugador), que t茅 moments realment magn铆fics, aix铆 com la col路laboraci贸 extraordin脿ria de l’actriu Saskia Gir贸, que complir脿 amb aquesta intervenci贸 el 55 aniversari de professi贸, als sus 77 anys d’edat, que ha estat potser la interpretaci贸 m茅s reeixida, divertida i cre茂ble de tota la representaci贸.

Cia. Ign铆fuga
Dramat煤rgia: Albert Pijuan (a partir d’El Jugador de Fi贸dor Dostoievski)
Direcci贸:聽Pau Masal贸
Int茅rprets:聽Eduard Autonell, Marina Congost i J煤lia Rod贸n, amb la col.laboraci贸 de Saskia Gir贸
Idioma: catal脿 – Diraci贸: 80 minuts

Deixa un comentari