– Teatre (211) – INVISIBLE, el Musical (馃悓馃悓馃悓) – Teatre de l’Eixample – 18.03.2017

INVISIBLE, el Musical

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Ens agraden els Musicals i aquest d’en莽脿 que vaig assistir a la roda de premsa ja fa unes 5 setmanes, em feia una especial il路lusi贸 veure’n els resultats, perqu猫 llavors ja vaig intuir que es tractava d’un Musical totalment diferent al que hav铆em vist fins ara.

Dissabte passat ens v脿rem apropar a la primera sessi贸 al Teatre de l’Eixample, i un altra vegada amb una certa por, perqu猫 aquell mat铆 hav铆em llegit una cr铆tica destructiva que literalment se la carregava, sense gaires miraments.

A vegades crec que els que escrivim les nostres opinions sobre el que veiem al Teatre, no som massa conscients del mal que li podem arribar fer a un equip de persones que han estat treballant en un projecte art铆stic i han posat tota la seva il路lusi贸, el seu treball i els seus diners en aquest projecte. Una cr铆tica d’aquest calibre pot acabar fent que una proposta esc猫nica fracassi, malgrat que aquesta tingui, com 茅s el cas, una qualitat m茅s que acceptable.

This slideshow requires JavaScript.

脡s normal que no sempre la nostra opini贸 sigui favorable, i pot ser a causa de molts motius, en els que s’inclou la percepci贸 de la persona o l’estat d’脿nim en el moment d’anar al Teatre. Per貌 crec que hem de mesurar almenys les maneres de fer-ho i donar uns m铆nims arguments, en el cas que una proposta no ens acabi de conv猫ncer.

Per sort, novament ens va passar el mateix que altres vegades en llegir pr猫viament una cr铆tica molt negativa, perqu猫 a nosaltres l’espectacle INVISIBLE, El Musical, ens va agradar for莽a, especialment per la gran qualitat de la seva m煤sica, de les seves can莽ons i tamb茅 per l’entrega i excel路lents interpretacions d’aquesta proposta esc猫nica.

Potser una de les causes d’algunes de les cr铆tiques que ha rebut INVISIBLE, 茅s que aquestes persones esperaven quelcom similar a l’煤ltim Musical que es va poder veure en aquest Teatre, SUGAR, El Musical, i que a nosaltres ens va fascinar, ….. per貌 que no 茅s comparable en absolut; per comen莽ar aquell Musical no era de nova creaci贸, perqu猫 es basava en un 猫xit de Broadway i en una pel路l铆cula.

Ara amb INVISIBLE, El Musical, estem parlant d’una proposta valenta de nova creaci贸 i fet artesanalment a casa nostre, on la m煤sica i les can莽ons han estat creades de nou per Ernest Fuster. Una proposta de petit o mitj脿 format, que segons el nostre punt de vista t茅 una gran qualitat en gaireb茅 tots els seus aspectes.

Un espectacle en el que el seu promotor i productor Toni Luque, ha invertit molts calerons (de fet l’her猫ncia de la seva mare); Toni 茅s un gran amant dels Musicals i s’ha arriscat perqu猫 ha cregut que pagava la pena crear un de nou, m茅s que fer-ho per tornar a representar aquells que pr猫viament han tingut 猫xit internacional.

Ha volgut que la qualitat no estigu茅s reflectida 煤nicament en les can莽ons i la m煤sica, sin贸 que s’ha invertit en una escenografia que intueixo no 茅s gens barata, tamb茅 en llogar un teatre amb una capacitat for莽a gran i sobretot en contractar als actors i t猫cnics, amb sou fixe …. cosa gens habitual avui en dia, on gaireb茅 ning煤 arrisca d’aquesta manera si no estem parlant de grans empreses o teatres p煤blics o subvencionats.

Un musical amb un toc de ci猫ncia-ficci贸 que parla de la fama i les seves conseq眉猫ncies, de la p猫rdua i la necessitat, del dolor i del record per a superar les nostres pors i continuar vivint. Invisible aprofundeix sobre la vulnerabilitat dels protagonistes quan aquests decideixen esborrar els seus records per comen莽ar de zero.

Els tres protagonistes d’INVISIBLE s贸n: l’Alex (Luc铆a Torres), una estrella de la m煤sica farta de la seva exposici贸 i el Noah (Adri谩n Rodr铆guez), un jove milionari amb una experi猫ncia traum脿tica, decideixen entrar a la corporaci贸 WhiteInk per a sotmetre’s a un proc茅s d’esborrament de mem貌ria, per tal d’aconseguir oblidar la seva vida anterior i comen莽ar de nou. Sasha (Paula Berenguer), la doctora idealista de WhiteInk, ser脿 la guia dels protagonistes al proc茅s de ‘desintoxicaci贸’ dels seus records m茅s dolorosos i traum脿tics.

This slideshow requires JavaScript.

Ens va sorprendre i molt, la qualitat de les veus dels tres actors/cantants i molt especialment la de Lucia Torres que a parer nostre 茅s magn铆fica. Malgrat que la m煤sica est脿 enregistrada per motius de pressupost, s’ha gravat en directe pel mateix equip art铆stic de la proposta …. i les veus que escoltem s贸n en rigor贸s directe, cosa que 茅s d’agrair i que no totes les produccions poden dir, incl煤s algunes d’elevad铆ssim pressupost.

Tamb茅 s’ha de dir que l’argument a vegades l’hem trobat una mica repetitiu i potser caldria donar-li un parell de voltes per millorar-ho; malgrat tot, creiem que es for莽a original i molt m茅s hum脿 del que ens esper脿vem, ja que traspassa l’脿mbit de l’empresa fict铆cia Whitelnk i apareixen sentiments com la culpa per uns tr脿gics fets que no explicarem … o l’amor inesperat.

Una bona Direcci贸 d’Al铆cia Serrat, aix铆 com un magn铆fic tractament de llums i un so for莽a acceptable, acaba d’arrodonir una excel路lent posada en escena.

Creiem sincerament que 茅s una bona proposta, molt digna i realitzada al 100% a casa nostre, a la que s’ha de donar suport, malgrat que pel que veiem la visi贸 que alguns cr铆tics tenen dels Musicals, no s’aparten massa de les lluentors de sempre i dels arguments que no fan massa pensar i que pretenen simplement ser un divertiment de f脿cil digesti贸.

Dramat煤rgia: S铆lvia Navarro
Composici贸 i Direcci贸 musical: Ernest Fuster
Direcci贸: Al铆cia Serrat
Interpretaci贸: Luc铆a TorresPaula BerenguerAdri谩n Rofr铆guez
Disseny escenografia: Carles Pujol – Construcci贸 escenografia: Teatre-Auditori Sant Cugat – So: Carles Aul铆 – Il路luminaci贸: Roc Layn
Producci贸: Toni Luque (TL Producciones Teatrales)
Duraci贸: 80 minuts – Idioma: castell脿

2 thoughts on “– Teatre (211) – INVISIBLE, el Musical (馃悓馃悓馃悓) – Teatre de l’Eixample – 18.03.2017

  1. Un poquito feo

    No podria estar m茅s d’acord en la valoraci贸 de la proposta!
    Discrepo una mica, de bon rollo, per貌, en l’aspecte sobre les cr铆tiques negatives. S茅 que 茅s una batalla perduda meva contra el m贸n dels espectadors i alguns cr铆tics, per貌 haver de valorar l’esfor莽 dels que hi han treballat i ser un xic ben猫vols no m’acaba de conv猫ncer. A altres professions no ho fem (diem que un restaurant 茅s per no anar-hi, un llibre el deixem a mitges, canviem de canal a la tele, opinem a les xarxes que un hotel no est脿 a l’al莽ada…) i ho patim (ens suspenen per molt que haguem estudfiat si no hem apr猫s el que pregunten) i segur que al darrere, tamb茅 hi ha gent que hi ha treballat, o no, com al teatre. No totes les produccions que arriben a un escenari tenen qualitat per貌 s铆 a totes es demana un preu. Jo crec, sense 脿nims de polemitzar, que amb la mateixa passi贸 que parlem del que ens emociona, atrapa, fascina…hem de poder parlar del que ens decep, no est脿 al’al莽ada… Quan saps que algunes obres s’estrenen sabent per part dle sinteressats que s贸n una “b铆rria”, que no s’han treballat prou, que el c脿sting 茅s un error, i mil coses m茅s normalment no ens assabentem, se’ns falta al respecte com a epsectadors i no es valora l’esfor莽 econ貌mic de pagar una entrada. Crec que no dir la nostra veritat (subjectiva, cert, per貌 en aquest m贸n no hi ha objectivitat quan parlem d’emocions), que aix貌 no rutlla,sembla amateur en el pitjor sentit de la paraula, les interpretacions s贸n dolentes, falta ritme, no s’ent茅n l’obra….. 茅s fer un flac favor als involucrats (creuen que ens ho empassem tot o no veuen les errades que han com猫s) ni a altres espectadors.
    Dit aix貌, i com us he dit en persona, una de les coses que m茅s valoro en vosaltres 茅s que quan una obra no us fa el pes ho dieu. S铆, potser altres s贸n m茅s “durs” i no sempre cal, cert.

    Respon
    1. Miquel Gascon

      Estic absolutament d’acord en que has d’opinar tamb茅 quan una proposta no t’agrada pel motiu que sigui i com tu saps perfectament tant l’Imma com jo, ho fem.

      Dit aix貌, tamb茅 crec que algunes valoracions s贸n una mica irresponsables i no tenen en compte el poder econ貌mic del teatre del que s’est脿 parlant; les valoracions crec que tamb茅 s’han de mesurar en funci贸 d’aquest par脿metre. Jo almenys ho intento fer aix铆, malgrat que estic segur que tamb茅 l’hi cagat m茅s d’un cop.

      Tamb茅 茅s diferent quan es tracta d’una opini贸 d’un espectador o b茅 d’una cr铆tica d’un professional; el que ha provocat el meu escrit ha estat un d’aquests 煤ltims.

      Conec algun cas de persones que han publicat una cr铆tica i no han vist l’espectacle o que s’han passat la major part de la representaci贸 dormint…. i a sobre s’atreveixen a dir que no li ha agradat la representaci贸…. i ho diuen per escrit.

      Crec que TOT no val, perqu猫 en comptes de donar suport al Teatre, amb aquestes actituds aconseguiran el contrari.

      Respon

Leave a Reply