– Teatre (174) – ANARCHY (馃悓馃悓馃悓) – Antic Teatre – 04.02.2017

ANARCHY

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Aquesta era una proposta que el Miquel ja havia tingut ocasi贸 de veure a la seva estrena al Festival TNT de Terrassa i que hem volgut veure de nou, plegats. Un espectacle diferent que no t茅 res a veure amb el teatre convencional i que va m茅s enll脿 d’una performance. Un espectacle dels que deixa petjada pel que diu, pel seu plantejament iper la seva impactant posada en escena.

ANARCHY s鈥檃costa a l鈥檈sperit del live-art, on l鈥檈xperimentaci贸 茅s el fet essencial, no com un acte est猫tic sin贸 com un fet constitutiu de l鈥檕bra.

anarchy-antic-teatre-voltar-i-voltar-1-1

Ten铆em ganes de tornar a veure la Semolina Tomic a escena, ella 茅s la directora art铆stica i fundadora de l’actual Antic Teatre on es presenten propostes innovadores d’Arts Esc猫niques, donant oportunitats a creadors que dif铆cilment tenen lloc en els canals de distribuci贸 habituals.

ANARCHY茅s un experiment entre el caos i l鈥檕rdre, una performance on el p煤blic forma part i interv茅 en l鈥檃cci贸. El p煤blic t茅 la paraula, t茅 el soroll i t茅 el silenci.

L’espectacle 茅s i dep猫n de Semolina a la qual nom茅s entrar a la sala, ho fem pels camerinos i l’escenari, trobem estirada a terra, amb les cames obertes i el tronc, els bra莽os i la cara tocant el terra. Una flexibilitat inversemblant. A les grades guitarres el猫ctriques blanques i amplificadors que ens indiquen clarament on hem de seure. Abans que la Semolina comenci a parlar, abans que comenci l’espectacle, comen莽a l’anarquia a les grades on tots comencem a esquin莽ar les guitarres obtenint tota mena de sorolls.

This slideshow requires JavaScript.

En la mateixa postura impossible, Semolina comen莽a a parlar amb una veu potent i clara i llen莽a missatges que recorden i reivindiquen l’anarquia i el punk com a forma de trobar un cam铆 cap a la llibertat. Un mon貌leg que en un primer moment 茅s est脿tic i que acompanyem rascant t铆midament les cordes de la guitarra que tenim a les mans. A poc a poc, ella s’aixeca del terra, reactiva la circulaci贸 de cames i bra莽os i es pentina. A partir d’aquest moment comen莽a un moviment que pot semblar endimoniat, imparable, d’una contund猫ncia brutal que acompanya les frases que va dient. I nosaltres ens llencem a acompanyar-la rascant la guitarra m茅s i m茅s fort, sense ordre, sense m煤sica, per貌 amb entusiasme i de cop, alliberats.

Una proposta provocadora i potent que reivindica la llibertat creativa i vital. Un espectacle inclassificable.

鈥淓videntment l’experi猫ncia no 茅s inn貌cua i 茅s molt complexa, es podria resumir en 鈥渟i vols silenci has de treballar-te鈥 o 鈥渇es el que vulguis鈥. Aquesta presa de poder no 茅s senzilla. Un des que neix est脿 lligat a les seves circumst脿ncies i dep猫n dels altres para des de la inf脿ncia aconseguir coses tan vitals com l’aliment o la calor. Nosaltres depenem del p煤blic, dels teatres i tamb茅 del govern per fer funcionar les nostres obres. Aix貌 que 茅s una interdepend猫ncia social, no converteix ni al p煤blic ni als teatres ni als governs en els nostre amos. El problema del govern 茅s que est脿 fet per manar, per administrar i per regir les nostres accions. L’art 茅s el mitj脿 homogeni on poder experimentar o reproduir certs estats i suposicions.鈥

ANARCHY amaga una reflexi贸 del grau d’interdepend猫ncia social i que es mostra en la interacci贸 col路lectiva provocada al聽deixar que amb una guitarra parlem o callem i ho fem en la mida que els altres que seuen al nostre costat ho fan, o ho deixen de fer.

This slideshow requires JavaScript.

Semolina Tomic, ens parla dels conceptes de llibertat, control, depend猫ncia institucional, de la import脿ncia de l’anarquisme a Catalunya i fa un extens recorregut pels esdeveniments m茅s importants d’aquest moviment durant els segles XIX i XX. Parla de la mort de l’anarquisme que tan b茅 retrat脿 George Orwell a Homenatge a Catalunya. D’una Espanya que va ser despoblada de llibertats i d’una Catalunya emmudida. Tamb茅 ens parla de Iugosl脿via, el seu pa铆s natal.

B脿sicament, l’anarquia no 茅s tant un moviment per transgredir sistem脿ticament l’establert com un moviment per aconseguir evadir-se de l’encotillament social imposat. Una societat on cada vegada 茅s m茅s dif铆cil acotar la l铆nia a partir de la qual es fereix l’altre o es trepitja la seva llibertat d’expressi贸.

Segons ens comenta la 鈥淪emo鈥, han comprovat que cada dia l’obra 茅s diferent en funci贸 de la interacci贸 del p煤blic, ja que a vegades no toquen ni una nota i de vegades els ha de fer parar perqu猫 s’imposi el silenci.

Ella executa una coreografia dissenyada per Sofia Asencio, una coreografiaexplosiva i encomanadissa, que transforma als espectadors des del seu primer desconcert en entrar a la sala, en aut猫ntics participants de la performance.

La “Semo” sap arrossegar amb la seva for莽a interpretativa a tot el p煤blic, que a poc a poc entra en el joc i participa activament en aquesta festa explosiva que barreja m煤sica rock amb actituds “punk”, …. una forma d’entendre la cultura que acull un ampli ventall de moviments musicals, art铆stics, juvenils, ve茂nals i sociopol铆tics.

ANARCHY 茅s un espectacle trencador on tot t茅 una clara finalitat per fer despertar en nosaltres la necessitat de trencar estereotips amb la for莽a d’un text, dels canons de llum que centren la nostra mirada, i un moviment convulsiu i hipn貌tic que ens atrapa. Un muntatge viu i col路lectiu. En paraules del director “Tots estem molt formatejats, i que et donin llibertat genera autom脿ticament un debat pol铆tic a l’espectador“.

anarchy-antic-teatre-voltar-i-voltar-30-1

Societat Doctor Alonso s贸n Sofia Asencio i Tom脿s Aragay. La companyia es planteja cada espectacle o projecte des de zero, per tornar a replantejar el seu llenguatge art铆stic cada vegada. Barregen g猫neres, formes esc猫niques i gent diferent, creant la seva pr貌pia manera d’habitar l’escenari. Els agrada plantejar l’escena com un lloc on col路locar, all脿 on hi hauria d’haver espectacularitat, el menys espectacular possible, creant aix铆 una po猫tica del patetisme. Societat Doctor Alonso s’estableix f铆sicament en una zona rural, a Pont贸s, Girona, per allunyar-se del “soroll” i la “uniformitat” que envolta la creaci贸 contempor脿nia i el m贸n art铆stic en una gran ciutat. Una manera de replegar la mirada cap a l’interior i buscar la veu pr貌pia.

Direcci贸: SOFIA ASENCIO
Dramat煤rgia: TOM脌S ARAGAY
Direcci贸 Coreogr脿fica: SOFIA ASENCIO
Creaci贸 i interpretaci贸:SEMOLINA TOMIC
Il路luminaci贸 i espai esc猫nic: CUBE \ Espai Sonor: ALFONSO FERRI \ Producci贸: IMMA BOV脡
Distribuci贸: SOCIETAT DOCTOR ALONSO
Amb la coproducci贸 del FESTIVAL TNT DE TERRASSA, la col路laboraci贸 de l’ANTIC TEATRE i l’AJUNTAMENT DE B脌SCARA i suport del ICEC i INAEM
Idioma: castell脿
Durada: 60 minuts

cargol-anarquista-1

1 thought on “– Teatre (174) – ANARCHY (馃悓馃悓馃悓) – Antic Teatre – 04.02.2017

  1. Retroenlla莽: (M)imosa – Twenty Looks on Paris is Burning | El Balandre

Leave a Reply