– Teatre (155) – UNA CASA A L’EST (馃悓馃悓馃悓) – Teatre Tantarantana – 15.01.2017

UNA CASA A L’EST

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

UNA CASA A L’EST, del Col路lectiu La Santa, 茅s el primer espectacle de EL CICL脫 2017, III Cicle de Companyies Independents en resid猫ncia del Teatre Tantarantana.; A la cr貌nica de la roda de premsa d’aquesta obra podeu veure quines s贸n la resta de propostes d’aquest CICL脫 2017.

Laura Mihon, l’autora del text,聽va arribar a Espanya el 1992 quan tenia 4 anys. Venien de Romania on la dictadura de Ceaucescu havia caigut feia tan sols 3 anys. Es van establir de forma temporal per貌 es van acabar quedant. Laura es va criar a Espanya per貌 mantenint una estreta relaci贸 amb el seu pa铆s d’origen on visitava anualment als seus familiars de Bucarest. Ha escrit aquesta obra, alimentant-se de la seva pr貌pia historia per貌 tamb茅 ha recollit part de totes les hist貌ries que li han explicat els seus pares i avis, viscudes per ells mateixos o els seus coneguts.

una-casa-a-lest-teatre-tantarantana-voltar-i-voltar-1

Malgrat tot, l’autora ha volgut posar l’accent en les relacions personals i els conflictes dels personatges que lluiten entre el fet de voler saber i el no voler saber, i no tant en el context hist貌ric… i per tant la narraci贸 que explica aquesta obra, transcorre en qualsevol dels pa茂sos excomunistes.

Despr茅s de la caiguda del comunisme, 聽un arxiver (excel路lent Pau Sastre) custodia milers de dossiers personals de l’猫poca de la dictadura. Dos germans, M貌nica i Florentin, fills d’emigrants del pa铆s i criats a Occident, tornen per buidar la casa familiar que els seus pares han decidit vendre perqu猫 ja han pres la decisi贸 de no tornar.

Aquest viatge desperta en la M貌nica el desig de saber mes sobre el passat de la seva fam铆lia, que a casa seva s’ha mantingut amagat. Silencis i tab煤s que omplen la seva infantesa i 茅s ara que veu l’oportunitat de saber. Per contra, el seu germ脿聽Florentin no vol saber, creu que no necessiten saber m茅s enll脿 d’all貌 que els pares han volgut explicar i que el que han de fer 茅s buidar la casa sense mes i acabar aviat per tornar a la seva vida.

una-casa-a-lest-teatre-tantarantana-voltar-i-voltar-2

Escenes del passat i del present de la fam铆lia es van succeint entrecreuant-se. Els personatges es multipliquen i les diferents 猫poques o espais (pis de la fam铆lia ara, pis de la fam铆lia abans o l’arxiu dels dossiers personals) s’alternen de forma continuada. Ar谩ntzazu Ruiz 茅s alternativament la mare i la filla, Adri脿 Olay el pare i el fill i Pau Sastre, l’arxiver i el germ脿/oncle.

Un viatge de tornada als or铆gens, una reflexi贸 sobre la identitat, la mem貌ria i la recerca de la veritat. La idea principal d’aquest text 茅s confrontar dues maneres d’afrontar un passat marcat per la vigil脿ncia de col路laboradors i delators del r猫gim, ignorar o con猫ixer.

La mateixa autora va comentar, en presentar l鈥檕braque en el seu pa铆s d鈥檕rigen a partir de l鈥檃ny 2005, es va deixar consultar els dossiers, solament als mateixos afectats; eren m茅s de 2.000.000 de dossiers que els governs de la dictadura guardaven en secret鈥. llavors molta gent es va adonar que havien estat delatats per coneguts i familiars 鈥. i va aixecar molta polseguera鈥.

una-casa-a-lest-teatre-tantarantana-voltar-i-voltar-3

Per貌 va voler tamb茅 explicar que malgrat que l鈥檕bra tracta d鈥檜ns fets ocorreguts en una societat for莽a llunyana de casa nostra, en realitat parla de relacions humanes, de sentiments, en els que segurament ens podrem veure reflectits, perqu猫 parla d鈥檋ist貌ries personals i tracta sobretot de con猫ixer la nostra identitat i les pr貌pies arrels per entendre鈥檚 a un mateix i entendre el nostre present.

Els arxius dels dossiers personals eren 12 quil貌metres de passadissos plens d’hist貌ries proporcionades per delators que van col路laborar volunt脿riament amb el r猫gim. Aquests dossiers nom茅s podien ser consultats pels propis afectats o per familiars directes si es demostrava que la persona era morta o havia estat declarada desapareguda.

Per貌 quines conseq眉猫ncies pot tenir en una persona o en una fam铆lia desvetllar actituds de persones conegudes o estimades?, persones en les quae聽potser has confiat sempre?, persones que han iniciat com tu una nova vida ?, persones que prefereixen passar p脿gina? El descobriment de la tra茂ci贸 d’amics, familiars o ve茂ns, la majoria de vegades obligats i convertits en instrument del r猫gim, va generar situacions que, encara ara, s贸n molts dif铆cils de superar.

una-casa-a-lest-teatre-tantarantana-voltar-i-voltar-4

Els dos germans se’ns presenten com la cara i la creu davant d’una decisi贸 a prendre, recordar o oblidar. L’arxiver se’ns presenta com una persona que es dedica a remenar en els expedients que te al seu abast amb una necessitat podr铆em dir que malaltissa de furgar en els secrets dels altres, de saber mes enll脿 del que li pertoca. Amb una morbositat allunyada de l’猫tica i que portar脿 a descobrir quin va ser el dest铆 final del tiet de la fam铆lia i quin paper va tenir en el dest铆 dels pares.

Els pares s贸n persones que lluiten en la clandestinitat contra el r猫gim per貌 que en un moment de la hist貌ria, en ser detinguts, deixen la lluita i es mantenen al marge. Tamb茅 en ells apareix la dicotomia de voler o no voler saber.

Apareixen tamb茅 pinzellades del que va representar una dictadura a la vida de les persones, com l’escassedat d’aliments que havien d’aconseguir com fos en el mercat negre, les m煤siques prohibides i registrades d’amagat en radiografies, les cartes dels que eren fora, que amagaven la veritat sota explicacions innocents de receptes o els interrogatoris inhumans al que eren sotmeses les persones denunciades.

una-casa-a-lest-teatre-tantarantana-voltar-i-voltar-5

Una frase que es diu a la representaci贸 ens va impactar …. “L’煤nic somr铆s que es veu als carrers, 茅s el somriure d’una noia en un anunci publicitari“….. ens va fer recordar la tristesa infinita que v脿rem palpar amb els nostres propis ulls, quan l’Imma i jo vam viatjar a Romania l’any 1979, en plena dictadura de Ceaucescu.… potser llavors encara pitjor, perqu猫 en aquell moment no hi havia ni anuncis; possiblement el viatge on hem vist m茅s tristesa en els ulls de la gent; 茅s segurament per aquest fet que ens costar脿 molt tornar-hi.

Una escenografia que mostra l’interior d’una casa i al mateix temps una sala dels arxius amb les parets totalment recobertes dels dossiers de les persones fitxades i una posada en escena din脿mica amb canvis consecutius d’escenes i de moments per貌 que en cap moment presenta dificultat pel seu seguiment.

Unes interpretacions implicades dels tres actors, per貌 que segurament podrien haver funcionat millor si el text hagu茅s aprofundit m茅s en els temes que proposa. Hem trobat els papers dels personatges una mica desdibuixats i ens han quedat preguntes plantejades sense resposta. Un final una mica “en sec” que ens ha fet preguntar …ja est脿 ???, ens ha agradat el plantejament i la posada en escena, per貌 ens ha faltat una mica m茅s de profunditat en el text.

una-casa-a-lest-teatre-tantarantana-voltar-i-voltar-6

Col路lectiu La Santa
Dramaturgia i direcci贸: Laura Mihon
Int茅rprets: Adri脿 Olay, Ar谩ntzazu Ruiz i Pau Sastre
Ajudant de direcci贸: Helena L贸pez \ Traducci贸: Elm Puig \ Espai esc猫nic: Daniel Ruiz \ Atrezzo i assist猫ncia d’escenografia: Kak谩 Gouvea \ Construcci贸 de l’escenografia: Paco Hern谩ndez Falc贸n \ Vestuari: Maria Comabal铆a \ Disseny de llums i t猫cnics: Natalia Ramos i Llu铆s Serra \ Disseny de l’espai sonor: Roc Cod贸 \ Fotografia i v铆deo: Daniel Ruiz
Producci贸: Cristina Ferrer (Tot Produccions), Col路lectiu La Santa i Teatre Tantarantana\ Ajundant de producci贸: Mamen Gallego聽 聽
Comunicaci贸: Ar谩ntzazu Ruiz i Teatre Tantarantana
Idioma:catal脿
Durada:75 minuts

dossiers-i-cargol

Leave a Reply