– Teatre Musical (116) – FLOR DE NIT, El Cabaret (馃悓馃悓馃悓馃悓+馃悮) – Almeria Teatre – 07.12.2016

FLOR DE NIT

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

Ten铆em moooooooltes ganes de veure aquesta versi贸 del musical FLOR DE NIT, que va produir Dagoll Dagom聽en el seu dia i que es va estrenar l’any 1992.

Encara no entenem el perqu猫 ens v脿rem perdre aquesta versi贸 en petit format, que es va atrevir a fer la companyia Gataro, i que es va representar els anys 2014 i 2015; ara no ens ho hem pensat ni dues vegades per veure-la a la seva reposici贸, novament a l’Almeria Teatre….. i encara menys sabent que va aconseguir un premi Butaca el 2015.

flor-de-nirFlor de Nit era un cabaret del Paral路lel, un dels carrers m茅s emblem脿tics de la Barcelona dels anys 20 i 30 del segle passat …. que fort comen莽a a sonar dir aix貌 ….. Un cabaret que reuneix artistes, bohemis, senyorets i gent de l’alta burgesia barcelonina per貌 en el que tamb茅 es trobaven revolucionaris i noies de vida sospitosa. Estem en una 猫poca convulsa on tot est脿 a punt de canviar i que acabar脿 en la Guerra Civil. 聽 I en aquests cabarets convergeixen tots tipus de persones, deixant de banda difer猫ncies pol铆tiques i ideol貌giques, buscant la disbauxa i el plaer.

Un cop contextualitzat, podem dir que Flor de Nit ens parla d’un triangle amor贸s, Rosa (Ariadna Su帽茅) 茅s la nova estrella del cabaret que ha estat acollida a casa seva per en Quimet (Llu铆s Canet), un revolucionari idealista que es guanya la vida com pot. Entre ells dos, nomes hi ha companyonia i amistat fins que irremeiablement desemboca en un altra cosa. D’altra banda un poeta, Sebasti脿 Reynals (Lluis Parera) un assidu del cabaret i que t茅 a la Coloma (Marta Capel), una de les noies, com amant, s’encapritxa de Rosa i aconsegueix seduir-la. Un argument molt complet i ben estructurat, una trag猫dia amarada de m煤sica.

Tot un luxe, que en un teatre petit i amb escasos聽recursos econ貌mics la m煤sica sigui en directe, presidint en certa manera al centre de l’escenari tota la representaci贸, amb incorporaci贸 del pianista (Gerard Alonso) com un personatge m茅s, l’Adelaida….. i un parell de m煤sics m茅s.

El petit espai i suposem que els minsos recursos econ貌mics disponibles obliga al desdoblament d’alguns dels actors en m茅s d’un personatge, per貌 el conjunt no es ressent pas i al contrari, ens ofereixen un bombonet, un musical de petit format espl猫ndid.

El temps passa, per貌 pel record que tenim quan la v脿rem veure aquella primera vegada, creiem que aquesta adaptaci贸 de la companyia Gataro 茅s fidel a l’esperit original de l’espectacle del 92, i aconsegueixen reproduir l’ambient esperat en un cabaret. Una posada en escena obligat貌riament diferent de l’original, reduint-la a les dimensions del teatre Almeria, per貌 amb un espai di脿fan de dos nivells amb escales a les dues bandes i amb nom茅s 7 actors en lloc dels 24 de la companyia original.

Un repartiment excel路lent encap莽alat pel Gran Thonet (Marc Pujol) l’amo i senyor del cabaret que actua de mestre de cerim貌nies i que interactua sovint amb el p煤blic.

Ariadna Su帽茅 茅s una magn铆fica Flor de nit amb una barreja d’innoc猫ncia i sensualitat, que sap en quin ambient es belluga per貌 lluita per preservar la seva dignitat. A la banda contraria Mim铆, Gracia Fern谩ndez, que t茅 totalment assumit el rol que li ha tocat viure i s’adapta sense ranc煤nia a l’arribada de la nova estrella. Tamb茅 compta amb Joan V谩zquez, un experimentat actor de musicals que es transforma en diversos personatges sobresortint el de Paquitu, amant del Gran Thonet, que ens ofereix el tango “El m茅s profund 茅s la pell” i l’猫pica “Bandera blanca d’esperan莽a”.

Una escena es va repetint al llarg de l’espectacle, amb cinc dels actors situats a sobre de la passarel路la, en posici贸 est脿tica com si es tractessin d’est脿tues amb cinc focus sobre els seus rostres, que ens expliquen petites an猫cdotes hist貌riques mentre apareix caricaturitzat el militar de nom i condecoraci贸 del que parlen.

Bones veus i unes interpretacions fresques i espont脿nies com si els actors i m煤sics es belluguessin des de sempre en l’ambient del cabaret. Una posada en escena molt encertada i uns jocs de llum certament notables que fan del conjunt una proposta realment engrescadora.

L’Imma va haver de fer-me callar en m茅s d’una ocasi贸, perqu猫 sense adonar-me tatarejava les can莽ons que coneixem prou b茅… i aix貌 que fa gaireb茅 25 anys que no l’hav铆em tornar a veure…. i 茅s que llavors va ser un Musical que va marcar 猫poca i ens va quedar gravat a la nostra mem貌ria.

Versi贸 artesanal de l’espectacle musical produ茂t per Dagoll Dagom l’any 1992. Text de Manuel V谩zquez Montalban a partir d’una idea de Dagoll Dagom. Un Musical 100% catal脿 i de molta qualitat, al que creiem s’ha de donar suport, perqu猫 茅s de casa nostra i en cap cas 茅s una franqu铆cia d’un espectacle for脿.

Lletres addicionals: Joan Llu铆s Bozzo
M煤sica: Albert Guinovart
Direcci贸 esc猫nica : Victor Alvaro
Direcci贸 Musical: Xavier Torras
Coreografies : Bealia Guerra
Int茅rprets: Ariadna Su帽茅 (Rosa/Hort猫nsia Brusi) \ Lluis Canet (Quimet i els generals) \ Lluis Parera (Reynals / Pons) \ Marta Capel (Coloma/ Remei) \ Marc Pujol (Gran Thonet / Arrufat) \ Gracia Fern谩ndez (Mim铆) \ Joan V谩zquez (Paquitu/ Patrick/ Madriles) \ Gerard Alonso (piano)\ Albert Abad (saxo i clarinet)\ Laura Mar铆n (viol铆)
Espai esc茅nic : Victor AlGo i Savina FJansana \ Il.luminaci贸: Quico Gutierrez (AAI) \ Caracteritzaci贸 i vestuari: N煤ria Llunell \ Corsets: Bibian Blue\ Arranjaments: Xavier Torras\ Assistent de coreograf铆a i coreograf铆a de percusi贸: Lluis Canet \ Coaching vocal: Joan V谩zquez \ Cap T茅cnic: Juantxi Fern脿ndez \ Fotografies: Cl脿udia Serrahima i Gataro \ Disseny cartell d鈥櫭╬oca: 隆Yepa! \ Producci贸 executiva: Savina Figueras
Idioma: catal脿
Durada: 2h 30 min (amb entreacte incl貌s)

cargol-i-flor-de-nit

Leave a Reply