LES NOCES DE FÍGARO – Roda de premsa –
VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques
Per Miquel Gascón –
Lluís Pasqual inicia la roda de premsa, per indicar que s’ha tornat a programar aquesta producció teatral, per commemorar el 40è aniversari del Teatre Lliure, que va iniciar les seves representacions a la seu de Gràcia el 2 de desembre del 1976.
Fabià Puigserver era un enamorat de Les bodes de Fígaro, però no es va atrevir a posar-la en escena fins a l’any 1989. Va ser llavors quan va realitzar un “tour de forçe” amb l’administració pública en amenaçar que no l’estrenaria si no s’aconseguia pel Teatre Lliure la concessió del Palau d’Agricultura com a nova seu del Teatre Lliure…. i per sort li va sortir bé.
En aquella estrena el seu protagonista, en Fígaro, va ser interpretat per Lluís Homar i ara en Pasqual li ha ofert portar la direcció d’aquesta proposta, que ell ha acceptat malgrat que afirma que ell és per sobre de tot un actor, que a vegades fa intents de direcció, malgrat que encara es considera un aprenent; afirma que la responsabilitat d’interpretar un determinat paper és ja prou important, però la de dirigir significa en certa manera assumir la responsabilitat de tots els papers i també la part més tècnica. Però ho va acceptar i està molt il·lusionat malgrat la gran responsabilitat.
Ha volgut partir gairebé des de zero, perquè considera que imitar el que es va fer no és massa correcte, malgrat que en algun aspecte, com el de l’escenografia i potser en part el vestuari, ha volgut que fos fidel reflex del que es va poder veure llavors. Ha estat un enorme treball de taula durant 15 dies amb tots els actors i moltes setmanes d’assajos, però està content del resultat obtingut, que ben aviat els espectadors podrem veure, a partir del divendres vinent 2 de desembre, precisament el dia del 40è aniversari del Teatre Lliure.
Marcel Borràs va néixer l’any que es va estrenar aquesta producció al Lliure de Gràcia, i ara assumeix la responsabilitat d’interpretar el personatge de Fígaro. Lluís Homar a la roda de premsa fa una confessió, en comentar que en aquell temps ell creia que el paper de Figaro no s’esqueia massa amb la seva personalitat ni amb el seu físic i va arribar a pensar que ell no era precisament la millor persona per interpretar-lo. Ara quan ha revisat el vídeo d’aquella representació, inclús s’ha sorprès perquè creu que no ho feia pas malament, malgrat que ara quan veu a Marcel Borràs assajar, creu sincerament que el personatge ha trobat per fi l’actor perfecte per posar-lo a escena.
Mónica López és l’única que repeteix en el repartiment de llavors, ja que va assumir un dels papers en la gira que va fer aquella proposta per Espanya l’any 1994; ara la podrem veure en el paper de comtessa Almaviva.
També es vol recordar l’enorme èxit que aquell esdeveniment teatral va tenir quan es va representar en castellà al Teatro de la Comèdia de Madrid. La directora de la Compañia Nacional de Teatro Clasico, present també a la roda de premsa, està entusiasmada en què es torni a programar-se durant tot el mes de febrer vinent a Madrid.
En Lluís Pasqual, diu que s’ha escollit aquesta obra per commemorar el 40è aniversari, perquè s’havia de triar una, i aquesta resumia una forma de treballar que marca uns principis i una manera artesanal de fer, que sempre han volgut tinguessin totes les seves propostes; es tracta de l’obra més representada en tota la història del Lliure i la que va fer conèixer aquest Teatre a la resta d’Espanya.
Pasqual creu que el públic del Teatre Lliure va créixer al mateix temps que creixia la companyia del Teatre Lliure, perquè en aquella època va trencar motllos en el Teatre tant a Catalunya com a la resta de l’estat.
Gairebé al final de la presentació, Pasqual recorda que el pare de l’autor de “Les Noces de Fígaro”, Caron de Beaumarchais, va morir d’un atac de riure en llegir l’obra del seu fill… i en Lluís Homar replica “hauria d’estar ja molt delicat“.
Serà interpretat per: Manel Barceló Bartolo / Marcel Borràs Fígaro / Oreig Canela Peret / Joan Carreras comte Almaviva / Oriol Genís Picapoll / Mónica López comtessa Almaviva / Eduard Muntada Antonio / Victòria Pagès Marcelina / Albert Pérez Basili / Aina Sánchez Francina / Mar Ulldemolins Susanna / Òscar Valsecchi Doblemà / Pau Vinyals Querubino.
Aquest espectacle es podrà veure a la sala Fabià Puigserver fins al 22 de gener i tindrà una duració de 3 hores incloent una pausa de 25 minuts.