– Teatre Musical (95) – EL DESPERTAR DE LA PRIMAVERA – Teatre Gaudí (🐌🐌🐌🐌) – 16.11.2016

EL DESPERTAR DE LA PRIMAVERA

VOLTAR i VOLTAR per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón  

Aquest musical que ens presenten al Teatre Gaudi i del que vam fer cinc cèntims en la crònica de la roda de premsa, és l’adaptació catalana del musical Spring Awakening basat en l’obra de Frank Wedelind (Hannover 1864-Munic 1918), escrita l’any 1890, amb llibret i lletres de Steven Sater i música de Duncan Sheik.

Fa trenta anys que Josep Maria Flotats, que acabava de tornar a Catalunya amb «Cyrano de Bergerac», va formar una companyia jove, per representar al recuperat Teatre Poliorama «El despertar de la primavera», en una versió de Carme Serrallonga. La va estrenar el 27 de febrer del 1986 i va constituir un altre dels èxits de l’època. Aleshores encara no existia la versió musical.

EL DESPERTAR DE LA PRIMAVERA (Spring Awakening), és un musical pop rock que tracta sobre l’amor adolescent, la repressió, la por, l’abús de poder i la incomprensió. És un musical que ha aconseguit commoure espectadors d’arreu del món des de la seva estrena a l’Off de Broadway l’any 2006. Considerada una peça de culte, ha tingut diverses produccions internacionals, i s’ha estrenat en escenaris de Nova York (Broadway), Londres (West End), Viena, Buenos Aires, diverses gires pels Estats Units i pel Regne Unit… i ara, Barcelona. La producció original de Broadway l’any 2006, va guanyar 8 premis Tony i 4 premis Drama Desk.

És l’any 1891, a Alemanya, en un món en el qual els adults són els qui controlen tot. Un grup d’adolescents d’un petit poble s’enfronta a algunes de les grans preguntes que marquen l’adolescència: el sexe, el suïcidi, els misteris de la pubertat i la interminable sèrie de qüestionaments que comencen a aflorar. La història de com intenten trobar les respostes, mentre intenten continuar amb les seves vides dins del col·legi, i dins d’un món extremadament hostil davant tots aquells que s’atreveixen a posar a prova els seus valors.

Els protagonistes principals són Melchior, Moritz i Wendla.

Melchior està interpretat per Marc Flynn actor al que ja hem vist treballar en “Per sobre de totes les coses“, l’any 2014 en aquest mateix teatre. Melchior és un jove intel·ligent que a través dels llibres ha après conceptualment el que és la sexualitat, aspectes que son tabú en la societat en la qual viu, i que ell comparteix amb el seu amic, aquest fet i el d’haver-se apartat de l’església l’assenyalarà dins de la comunitat marcant el seu destí.

Moritz és el seu amic i company de classe torturat pels seus somnis eròtics I que no encaixa en el perfil d’alumne perfecte de la seva comunitat. L’actitud intransigent dels professors i del seu pare marcaran el seu futur. Aquest paper està interpretat per un sorprenent i “fresc” Eloi Gómez que nosaltres vàrem poder veure en Elsinor, un altre Musical que es va representar en un taller a l’Institut del Teatre, aquest passat febrer.

Wendla és una noia innocent que no aconsegueix que la seva mare li expliqui com s’engendren els nens, ja que té clar que no creu en la cigonya. S’enamora de Melchior i manté amb ell una relació especial. Aquest paper l’interpreta Elisabet Molet.

Les interpretacions de tots tres ens van semblar excel·lents.

La resta del repartiment està integrat per Jana Gómez (Martha) que varem veure a RENT el Musical, Clara Solé (Thea), Mireia Vilamayor (Anna), Laura Daza (Ilse) que ja la vàrem veure a The Wild Party l’any 2013, Clara Gispert (swing de les noies) també a  Per sobre de totes les coses, Dídac Flores (Hanschen), Marc Udina (Ernst), Àlex Sanz (Georg), Roc Bernadí (Otto) i Bittor Fernández (swing dels nois). Estan acompanyats per Roser Batlla i Mingo Rafols que interpreten els papers dels personatges adults de la proposta.

L’espectacle conté 19 números musicals i està dirigit per Marc Vilavella, amb coreografia d’Ariadna Peya i direcció musical de Gustavo Llull. A escena 7 músics interpreten la música en directe. La versió catalana és de David Pintó; s’ha revisat i adaptat la versió original reduint la seva durada original de 3 hores a les 2 que dura aquesta proposta presentada al Teatre Gaudí.

Una escenografia molt austera i mil·limètricament pensada per una interpretació a quatre bandes, amb unes parets pintades amb guix com si de pissarres escolars es tractessin, amb fórmules, noms i esquemes, i uns mòduls negres que s’utilitzaran com a seients, pedestals, i fins i tot tombes i són manipulats pels mateixos actors. L’escenografia i el vestuari, molt destacable i acurat, són obra de Jordi Bulbena. També molt remarcable la il·luminació, disseny de Dani Gener que en tot moment acompanya l’acció.

Una proposta fresca i engrescadora amb una entrega absoluta de tots els nois i noies, ja que molts d’ells veuen en aquest espectacle una oportunitat de sortir de l’anonimat. Malgrat alguns problemes de so, no imputables en absolut als actors (en determinats moments donaven les veus amb eco, i en d’altres no els podíem escoltar bé) i que suposem que es corregiran en els pròxims dies, ens ha agradat força la posada en escena d’aquest espectacle.

Un Musical de qualitat, fet gairebé de forma artesanal, sense gaire pressupost ni mitjans, representat en català i en un teatre petit de la nostra ciutat, que aposta per posar en escena aquesta proposta ni més ni menys que amb 15 actors i 7 músics interpretant la música en directe ….. crec que no calen més paraules. Creiem que de totes, totes, aquesta mena de propostes se li han de donar suport.

El contrast de la manera de fer amb les franquícies que ens arriben dels grans musicals, és brutal en tots els sentits, sense comptar que en aquelles propostes escèniques els nostres actors queden exclosos i els músics han desaparegut…. i ja ni comentem la política de preus.

Malauradament aquest passat dimecres, que era la segona representació, la sala presentava un minso i fred aforament. Esperem que acabin exhaurint localitats a mesura que avancin els dies i el boca-orella funcioni com cal.

Basat en la obra de Frank Wedeling – Traducció al català: David Pintó
Llibret i lletres: Steven Sater – Música: Duncan Sheik
Direcció: Marc Vilavella
Direcció musical: Gustavo Llull
Intèrprets: Roser Batalla, Roc Bernadí, Laura Daza, Bittor Fernández, Marc Flynn, Dídac Flores, Clara Gispert, Eloi Gómez, Jana Gómez, Elisabet Molet, Mingo Rafols, Àlex Sanz, Clara Solé, Marc Udina i Mireia Vilamayor.
Músics: Xavi Viader (guitarra)\ Berenguer Aina (batería)\ Emiliano Roca (Baix electric i contrabaix)\ Gustavo Llull (teclat)\ Marta Sala (xel.lo)\ Nacho López (violí i guitarra)\ Gloria Casanovas (viola)
Coreografía: Ariadna Peya \ Escenografía i vestuari: Jordi Bulbena\ Ajudant de direcció: Eva Serrasolses\ Coach vocal: Sónia Rodriguez\ Disseny il.luminació: Dani Gener\ Disseny de só: Dani Seoane\ Tècnic de so: David Codina i Raúl Moreno \ Técnic de llums: Albert Giner\ Ajudant escenografía: Anna Piqué\ Confecció vestuari femeni: Maria Rosa Busqué\ Construcció escenografía: Miquel Gimenez\ Disseny de producció i marqueting: Rubén Yuste\ Ajudant de producció: David Puig
Producció: Origen Produccions amb la col.laboració de Teatre Gaudí
Primavera i cargol

Primavera i cargol

Quant a Miquel Gascon

Viatger-maniac i engrescat per aprendre el màxim de la cultura que es fa en la nostra estimada ciutat, Barcelona, ja sigui Teatre, Musica clàssica, Musiques del mon, Jazz, Opera, Cinema
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre, Teatre Musical i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s