– Teatre (63) i (76) – RENARD O EL LLIBRE DE LES BÈSTIES – Teatre Lliure (🐌🐌🐌🐌🐌) – 21.10.2016 i 01.11.2016

VOLTAR i VOLTAR … per les Arts Escèniques – 

Per Miquel Gascón  

RENARD O EL LLIBRE DE LES BÈSTIES – 

La tarda-nit d’aquest passat divendres, va ser molt intensa teatralment parlant, ja que vaig poder assistir ni més ni menys que a tres representacions teatrals.

La primera al Teatre Lliure, va ser de les tres la que més en va agradar i curiosament no l’havíem escollit dins del nostre abonament de temporada, per la senzilla raó que esta classificada com teatre per infants o en tot cas per un públic familiar, dins de l’apartat “El Lliure dels nens”. Per sort vaig ser convidat a l’assaig general i vaig gaudir com un “nen” amb sabates noves.

RENARD O EL LLIBRE DE LES BÈSTIES, és una proposta escènica basada en el text “El Llibre de les bèsties“, que va escriure Ramon Llull l’any 1288 i que formava part d’una obra molt més extensa anomenada “Llibre de les meravelles”.

renard-teatre-lliure-2

Ramon Llull va néixer a Palma de Mallorca l’any 1232 i va ser un grandíssim escriptor del segle XIII, però també va ser conegut com a filòsof, místic, teòleg, professor i missioner; la seva extensa obra escrita, va ser redactada en català, occità, llatí i àrab; Llull va ser un pioner en l’ús del català com a vehicle total de comunicació cultural.

El Teatre Lliure va impulsar un concurs per commemorar l’Any Llull, al complir-se ara en el 2016 el 700 aniversari de la seva mort; es van inscriure 15 projectes i va guanyar Teatre Obligatori amb aquesta proposta de Teatre Musical per públic familiar.

Un text que vol ser una seriosa reflexió sobre la política en forma de faula. Llull planteja una trama complexa, plena de matisos, en què es poden seguir les maquinacions de Renard, la guineu, per aconseguir dominar el poder i exercir-lo des d’un segon pla. Els animals de la faula, són una excusa per retratar algunes de les facetes més tenebroses de la condició humana. Des del començament de l’obra el lector/espectador s’adona que la protagonista farà qualsevol cosa per manar: la finalitat no és enriquir-se sinó rabejar-se en el plaer de dominar-ho tot, una trista passió que es materialitza en tots els nivells de les relacions humanes. Renard acaba fracassant, víctima de la seva pròpia desmesurada ambició.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Marc Rosich ha ideat una dramatúrgia que comença en una cua davant d’una furgoneta de menjar ràpid al carrer, en el que dos “yupis trepes” s’estan barallant per l’última hamburguesa, que volen comprar pels seus respectius caps de departament; la propietària de la furgoneta en veure aquesta escena, li recorda molt a la fabula de “El Llibre de les bèsties” i comença a explicar-nos-la; a partir d’aquí, la fantasia esclata, desenvolupant un extraordinari espectacle Musical signat per Clara Peya, que interpreta en directe al piano les seves composicions.

Com en un somni van apareixent els personatges del compte, amb un vestuari molt reeixit que simula la pell dels diferents animals, classificats en dues classes principals, els carnívors que són els que tenen el poder absolut i els herbívors que estan sotmesos als capritxos dels primers…. entre tots ells és elegit com a rei, el lleó.

La compositora reconeix que són petites partitures, que sota l’aparença d’una tonada fàcil, amaga una forta complexitat musical; ha volgut que fos amable de cara als infants, malgrat que en la seva creació ha emprat la mateixa rigorositat que en els muntatges per a adults.

El conjunt de músiques, escenografia, coreografia, cançons i diàlegs amb forces tocs de comicitat, aconsegueixen aixecar un extraordinari espectacle, que és absolutament valid per qualsevol tipus de públic; malauradament en estar classificat per públic familiar, molts adults no pensaran en anar a veure’l i sincerament és una verdadera llàstima, perquè es perdran un grandíssim espectacle.

Roberto G. Alonso, un coreògraf que també alterna la dansa per a adults amb la familiar, intervé en la coreografia d’aquest espectacle i això es nota molt en el resultat final.

El repartiment engloba artistes molt coneguts en l’escena a Catalunya, començant per l’esplèndid cantant Toni Viñals, que després de guanyar el projecte, va ser fitxat per Dagoll Dagom i que ara haurà de compaginar l’actuació de dos personatges a Scaramouche amb el del protagonista Renard.

Queralt Albinyana, Maria Santallúsia, Laura Aubert (un elefant entranyable), Marc Pujol, Joan Vázquez i Jorge Velasco, són la resta d’actors que s’integren de ple amb entusiasme en l’espectacle, disfressats d’animal i que aconsegueixen amb la seva interpretació entusiasta i humor,  aixecar un espectacle rodó, que paga la pena veure una o diverses vegades.

Aquest divertidíssim espectacle, es podrà veure fins al 13 de novembre a l’escenari de la Sala Fabià Puigserver del Teatre Lliure de Montjuïc.

RENARD O EL LLIBRE DE LES BÈSTIES
de RAMON LLULL
adaptació i direcció MARC ROSICH
composició musical CLARA PEYA
cia. TEATRE OBLIGATORI
intèrprets Queralt Albinyana – Maria Santallúsia / Laura Aubert / Marc Pujol / Joan Vázquez / Toni Viñals – Jorge Velasco
piano Clara Peya РAndreu Gall̩n
escenografia Laura Clos ‘Closca’ / vestuari Núria Llunell / il·luminació Sylvia Kuchinow / so Josep Sánchez-Rico / coreografiaRoberto G. Alonso
ajudant de direcció Jordi Andújar / ajudant d’escenografia Sergi Corbera / assessorament de claqué Ivan Bouchain / il·lustracionsToni Galmés / producció executiva Íngrid Marín / ajudants de producció Pau Plana, Lola Armadàs, Aleix Costales i Míriam Puntí
coproducció Teatre Lliure i Teatre Obligatori
espectacle musical en català
durada aproximada 1h. 15′ sense pausa

_________________

01.11.2016 Tornem a veure l’espectacle i crec que comprem dues de les tres ultimes butaques que estaven a la venta; pels pròxims caps de setmana, fins al 13 de novembre, estan totes les entrades exhaurides.

Principalment hem tornat per tal de que l’Imma no ve poder assistir el primer dia i en veure el meu entusiasme, li feia il.lusió poder veuer aquest magnífic espectacle.  Us deixó aqui el seu comentari que ha escrit al tornar del teatre i que ha publicat al grup “Teatre, l’opinió dels espectadors” a Facebook…

RENARD O EL LLIBRE DE LES BÈSTIES una proposta escènica d’en Marc Rosich, basada en el llibre de Ramon Llull que formava part de l’obra El llibre de les meravelles. Conceptuat com a espectacle infantil està programat els caps de setmana al matí. Aquest espectacle musical està coreografiat per Roberto G. Alonso i la música es obra de Clara Peya que la interpreta en directe al piano. Un espectacle deliciós, amb una escenografia i un vestuari espectaculars.

Per acabar-ho d’arrodonir un repartiment de luxe format per Queralt Albinyana,Laura Aubert ,Marc Pujol, Joan Vázquez i Toni Viñals.
Una reflexió sobre la política on podem veure les manipulacions de Renard per aconseguir el poder enganyant a tothom. Les bèsties no son mes que estereotips de les diferents personalitats humanes, els dominants (carnívors) i els dominats (herbívors). Una gran proposta que ha exhaurit totes les localitats a l’escenari del Teatre Lliure.

renard-teatre-lliure-voltar-i-voltar-1

Anuncis

Quant a Miquel Gascon

Viatger-maniac i engrescat per aprendre el màxim de la cultura que es fa en la nostra estimada ciutat, Barcelona, ja sigui Teatre, Musica clàssica, Musiques del mon, Jazz, Opera, Cinema
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre, Teatre Musical i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s