– Teatre (59) – LA NOTE D’脌 C脭T脡 (馃悓馃悓+馃悮) – Teatre Lliure – Espai Lliure – 15.10.2016

VOLTAR i VOLTAR … per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

LA NOTE D’脌 C脭T脡, retrat musical del bar贸 de Mald脿 –聽

El primer que ens preguntem 茅s qui 茅s aquest Alfonso de Vilallonga, Bar贸 de Mald脿 del que nosaltres no hav铆em sentit a parlar. I busquem a Google que ens diu: Alfonso Vilallonga (Barcelona, 1962) 茅s el nom art铆stic d’Alfonso de Vilallonga Serra o tamb茅 conegut com a Alfonso de Vilallonga, Bar贸 de Mald脿 i Maldanell i Bar贸 de Segur. Alfonso Vilallonga 茅s, a m茅s de cantant, compositor i actor espanyol. Veien la seva traject貌ria, ens adonem que coneixem moltes de les seves composicions sense ser-ne conscients, com les bandes sonores de pel路l铆cules com Blancanieves de Pablo Berger o Mi vida sin mi d’Isabel Coixet per nomenar un parell.

Doncs situats. I ara parlem d’aquesta proposta que es va presentar en el Festival Grec i va tenir un gran 猫xit de p煤blic. Nosaltres l’hem vist ara a l’espai Lliure.

Entrem a la Sala, el p煤blic a tres bandes, ple de gom a gom, una barra de bar amb una il路luminaci贸 m脿gica que ressalta les ampolles de vidre i els gots, un piano, una tauleta i cadires, tot de color blau, un blau indefinit, que no arriba a ser color turquesa.

la-note-da-co%cc%82te-teatre-lliure

Un espectacle que alguns han definit com a cabaret, altres com un musical i uns altres com una autobiografia. El mateix Alfonso Vilallonga inicia l’espectacle tocant el piano, uns pantalons de color f煤csia i una sabata de cada color.

L’acompanyen en aquesta estranya aventura Antoni Comas, tenor i actor al qual hem vist fa pocs dies a L’Aplec del Remei fent el paper de cec, M贸nica L贸pez una actriu que habitualment ens agrada molt, i que en aquesta ocasi贸 no ens ha acabat de fer el pes,聽Elsa Rovayo “la Shica” que per nosaltres ha estat tot un descobriment i els m煤sics Gregori Ferrer, al piano i a l’acordi贸 i Carlos Montfort a la percussi贸, guitarra i violi.

La selecci贸 de can莽ons i melodies que s’han escollit, ha estat segons la nostra opini贸, un dels punts forts d’aquesta proposta; no acabem d’entendre que en un espai tan petit com l’espai Lliure, s’hagi de microfonar a ning煤, ja que els espectadors estan a tocar; segurament ha estat amb la intenci贸 de fer ressaltar la veu dels actors que normalment no canten, per貌 aix貌 ha tingut conseq眉猫ncies negatives, ja que sovint quan 煤nicament parlaven, el so que arribava al p煤blic sonava “brut” i algunes paraules no s’acabaven d’entendre.

El que no ens ha acabat d’agradar ha estat la intenci贸 de qu猫 fos una com猫dia, i dic intenci贸 perqu猫 a nosaltres no ens ho ha semblat, tot i que sabem de gent que l’ha trobat for莽a divertida.

Alfons de Vilallonga ens planteja la seva preocupaci贸 pel fet de tocar sempre la nota del costat, quan s’asseu al piano no pot tocar una pe莽a sencera, per f脿cil i coneguda que sigui, sense tocar almenys una nota err貌nia i que no s贸n poques les vegades que aquesta nota equivocada acaba incorporant-se a la can莽贸 o b茅 fins i tot canv铆a completament la melodia de la qual havia de formar part.

la-note-da-co%cc%82te-teatre-lliure-1

A partir d鈥檃quest plantejament es formula un munt de preguntes i vol trobar les respostes parlant-nos dels seus or铆gens aristocr脿tics i de la seva sensaci贸 de ser una nota incorrecta, producte de l’error, en la melodia familiar.

Durant les seves dissertacions musicals i po猫tiques, se li apareixen diversos personatges peculiars de la seva vida passada I present, des del seu il路lustre avantpassat, el Bar贸 de Mald脿 (l’original), fins a la dona de fer feines o la seva psic貌loga, que li donaran pistes sobre l’enigma que persegueix.

A la vida, tocar la nota del costat 茅s triar la parella equivocada, decidir just el contrari d’all貌 que haur铆em de decidir, obrir la porta prohibida, incidir en l’error, investigar a partir d’aqu铆 i, finalment, construir una cosa nova i sorprenent tot respectant la forma original, per貌 variant-ne el contingut.

Hi ha tendresa al voltant de l’error, de la poca tra莽a, de la imperfecci贸.

La direcci贸 esc猫nica estava a c脿rrec d’Ernesto Collado i 茅s un dels aspectes que ens ha decebut m茅s, ja que estem acostumats a esperar molt m茅s d’ell. S贸c conscient que l’espectacle t茅 una intenci贸 esbojarrada volguda expressament, que vol ser trencadora, diferent i a m茅s a m茅s aconseguir el riure …. per貌 aquesta recerca de l’humor que faci riure als espectadors, ens ha semblat molt simplona, molt “POR NO”… i fins i tot en alguns moments barruera… “me pongo palote”, per exemple, dit sense to ni so, o fent referencia al n煤mero 69 o a aspectes sexuals, com si els espectadors f贸ssim adolescents…. teta, caca, culo….ha ha ha.

D’altra banda, malgrat que segurament estem anys lluny de la ideologia pol铆tica de l’autor, creiem que no fa falta que repeteixi sovint que se sent molt catal脿, ja ens ho creiem… els que vivim a Catalunya ho som sense excepci贸, siguem o no independentistes, …. per貌 tampoc entenem que t茅 a veure la critica subliminal del moviment independentista en mig de l’espectacle, sense cap argument que ho suporti ni vingui a “cuento”.

Creiem que ha estat una mena de confer猫ncia cantada entre amics, en el que l’autor ha llan莽at un garbull d’idees, d’escenes aparentment inconnexes que ens feien sovint perdre el fil argumental, o 茅s que potser no hi havia??

Les interpretacions les hem trobat for莽a desiguals, amb moments brillants de cadasc煤 d’ells i altres moments que ens han resultat fins i tot desagradables sense necessitat. A la fi un espectacle amb el qual no hem connectat en el seu conjunt, tot i saber que potser som els 煤nics.

Autoria i direcci贸 musical: Alfonso de Vilallonga
Direcci贸 esc茅nica: Ernesto Collado
Int猫rprets: Antoni Comas \ M贸nica L贸pez \ Elsa Rovayo 鈥淟a Shica鈥\ Alfonso de Vilallonga
Piano i acordi贸: Gregori Ferrer \ Percussi贸, guitarra i viol铆: Carlos Montfort聽
Escenograf铆a i atrezzo: Xavier Erra \ Vestuari: Montse Amen贸s\ Caracteritzaci贸: N煤ria Llunell \ Il.luminaci贸: Joaquin Guirado\ So: Roc Mateu\ M煤sica original: Alfonso de Vilallonga\ Moviment: Elsa Rovayo 鈥淟a Shica鈥\ Producci贸 executiva, ajudanta de direcci贸n i regidora: Ariadna Castedo \ Ajudanta de vestuari: Carlota Ricart\ Premsa i comunicaci贸: Mald脿 State
Coproducci贸: Teatre Lliure, Grec 2016 Festival de Barcelona i Mald谩 State Produccions
Idiomes: catal脿, castell脿, angl猫s i franc猫s
Durada: 1h 20m

cargol-sofisticat

Leave a Reply