– Teatre (54) – LES DONES SÀVIES, de Molière (🐌🐌🐌🐌) – El Maldà – 10.10.2016

VOLTAR i VOLTAR … per les Arts Escèniques – 

Per Imma Barba & Miquel Gascón  

LES DONES SÀVIES, de Molière – 

Ahir dilluns vam gaudir de valent amb aquesta proposta que Enric Cambray i Ricard Farré ens presenten a El Maldà. Una comèdia d’embolics on el que pretenen és fer mofa dels anomenats “tertulians” que envaeixin les programacions televisives i radiofòniques amb un aparent coneixement de tot i de tothom.

les-dones-savies

El 1672 Molière va estrenar aquesta comèdia de costums on es parla de l’afany de saber de les dones. Presenta uns personatges ridículs, pretensiosos i dèbils que creuen que la filosofia i la ciència són la via per fugir de les passions i dels sentiments. Una sàtira sobre les pretensions acadèmiques a l’educació femenina de la seva època i on Molière ataca el que ell considerava un dels pitjors mals de la seva societat, la hipocresia. Posa el focus en els intel·lectuals que aconseguien el prestigi rapidament degut a la seva facilitat de parlar sense dir res. Personatges falsos i jactanciosos que s’aprofitaven de la candidesa d’unes dones que anhelaven canviar el seu rol i convertir-se en dones sàvies.

Un atac en tota regla a la figura del setciències, fatu i pagat de si mateix i a la de la dona saberuda, més que no sàvia.

les-dones-savies-el-malda-voltar-i-voltar-1

Aprofitant el plantejament de Molière, dos actors, dos esplèndids actors, Enric Cambray i Ricard Farré s’enfronten al repte d’interpretar vuit personatges, masculins i femenins. Amb una gran versatilitat van passant d’un personatge a un altre canviant vestuari, expressions corporals i facials, veu i pronuncia. Ens han deixat realment impressionats amb aquesta capacitat de transformació que ha anat agafant velocitat i visibilitat per als espectadors a mesura que avançava l’obra.

1672, França. Molière i la Companyia del Rei estrenen una comèdia de costums amb un embolic familiar on s’hi recull l’afany de saber de les dones i posa en evidència un poeta mediocre i cregut de l’època.

2016, Catalunya. Molière i només dos actors estrenen la mateixa comèdia de costums amb un embolic familiar on, amb un joc interpretatiu que trenca les convencions, s’hi recull la burla dels pedants d’avui dia.

En aquesta proposta i segons indicaven a la nota de premsa, els personatges de Cotin i Menàge queden transformats en tertulians i els poemes alexandrins transformats en frases comodí que en els mitjans de comunicació serveixen per parlar de qualsevol tema sense dir absolutament res. Amb un gran enginy i molta, molta desimboltura Enric Cambray i Ricard Farré se’ns fiquen a la butxaca imitant als personatges de Cuní i Pilar Rahola i fent-nos participar. Ens expliquen el 5×10.

Barrejant l’actualitat amb els personatges de Molière, fan unes interpretacions genials, sigui quin sigui el rol que interpreten en aquell moment. A tots dos actors els hem vist treballar unes quantes vegades però mai tant de prop com avui i ens han seduït amb la seva entrega.

Divertit, molt divertit. Un joc entre tots dos actors, en el que ens fan participar a nosaltres.

Els tertulians d’avui són els personatges pretensiosos i buits de l’època de Molière. I pitjor avui pel ressò mediàtic de qualsevol d’ells. Tertulians que participen allà on els demanen sense importar gaire el tema, capaços d’estripar una persona sense cap consideració amb mitges veritats i frases contundents, molt sovint inapel·lables. Tertulians que saben de tot, sigui política o geografia, que opinen de tot, siguin fets reals o declaracions d’intencions.

Personatges nocius per una part de la societat que creuen el que diuen com si hagués parlat Déu i que no qüestionen. Personatges que deixen anar frases buides però contundents que sovint ens deixen estabornits davant la nostra impossibilitat de rèplica.

La dramatúrgia de Lluís Hansen, la música de Gerard Sesé, el vestuari de Marc Udina i l’escenografia d’Enric Romaní així com l’assessorament en la direcció de Clara Segura fan d’aquest espectacle una proposta arriscada que paga la pena veure, de dilluns a dijous i fins al dia 3 de Novembre en el Maldà.

les-dones-savies-el-malda-voltar-i-voltar-2

Un espectacle de Ricard Farré i Enric Cambray
Dramatúrgia: Lluís Hansen
Assessoria escènica: Júlia Barceló \ Ajudant de direcció: Júlia Bonjoch \ Escenografia: Enric Romaní \ Vestuari: Marc Udina \ Il·luminació: Adrià Aubert \ Composició musical: Gerard Sesé \ Coreografia: Júlia Bonjoch \ Fotografies promocionals: May Zircus
Producció: Marina Marcos – El Maldà
Idioma: català
Durada: 75 min.

cargols-divertits

Anuncis

Quant a Miquel Gascon

Viatger-maniac i engrescat per aprendre el màxim de la cultura que es fa en la nostra estimada ciutat, Barcelona, ja sigui Teatre, Musica clàssica, Musiques del mon, Jazz, Opera, Cinema
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s