– Teatre (47) – LES CRIADES (馃悓馃悓+馃悮) – La Seca – Espai Brossa – 05.10.2016

VOLTAR i VOLTAR … per les Arts Esc猫niques –聽

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

LES CRIADES –聽

Les criades de Jean Genet, dirigida per Genoveva Pellicer, 茅s una reposici贸 que s’estar脿 a la sala Leopoldo Fregoli de La Seca fins al dia 30 d’octubre. No la vam poder veure quan la van programar, fa dues temporades, amb un gran 猫xit de p煤blic. 脡s per aix貌 que no hem dubtat en anar a veure aquesta proposta.

Ja coneix铆em prou b茅 aquest text, perqu猫 l’hem pogut veure en diverses ocasions en diferents versions i les darreres que recordem van ser l’any 2014, a l’exitosa versi贸 mexicana que va presentar “Vaca35” a la Sala Atrium i 聽una versi贸 en llengua coreana al Mercat de les Flors(una聽barreja de Teatre d’objectes amb m铆mica i text).

Jean Genet va escriure aquesta obra des de la pres贸. Nascut a Par铆s l’any 1910 era fill d’una prostituta. Amb una inf脿ncia dif铆cil i una adolesc猫ncia que va passar tancat a presons juvenils no va deixar de delinquir durant tota la seva vida i va anar entrant i sortint de la pres贸 acusat de robatoris, actes imp煤dics, falsificaci贸 de documents, ….. La seva obra va ser censurada i prohibida a diversos pa茂sos. Reconeguda finalment la seva v脿lua com a escriptor d’un gran comprom铆s pol铆tic, l’Acad猫mia Francesa li va concedir el Premi Nacional de Literatura l’any 1984. Ell havia mort l’any 1980.

鈥淣o s贸c capa莽 de dir que 茅s el teatre, per貌 s茅 molt b茅 el que no 茅s: una descripci贸 de gestos quotidians observats des de l鈥檈xterior. Jo vaig al teatre per veure鈥檓 en escena (鈥) tal com jo no s茅-ni goso- veure鈥檓 o somiar-me i, tanmateix, tal com s茅 que s贸c鈥.

les-criades-la-seca

Dues germanes, Claire i Solange, treballen com a criades per a una dama de l鈥檃lta burgesia francesa. Quan la senyora est脿 absent, elles juguen a interpretar el paper de la dama, una d鈥檈lles, Claire, fa de senyora i l鈥檃ltra, Solange, de Claire, la criada personal que l鈥檃juda a vestir-se, pentinar-se, enjoiar-se….. i van intercanviant els papers per tal de passar l’estona.

Aquests jocs els duen a terme en el dormitori de la senyora i podem observar els sentiments contradictoris d鈥檃mbdues cap a ella, admiraci贸 i enveja, amor i odi. En aquests jocs simulen el seu assassinat per ocupar definitivament el seu lloc. Un despertador las fa tornar a la realitat, la senyora torna a casa.

La situaci贸 es complica perqu猫 han denunciat a l’amant de la senyora que 茅s excarcerat per falta de proves. La por a ser descobertes les fa plantejar-se seriosament portar a terme l’assassinat. Els l铆mits entre la realitat i la ficci贸 es difuminen.I entre elles s鈥檈stimen i es menyspreen, unides per la seva mis猫ria es menyspreen en veure鈥檚 reflectida la una en l’altra.

Les dues criades semblen posse茂des per algun esperit mal猫fic que les fa actuar amb odi, ranc煤nia i ganes de fer mal. No s’estimen a si mateixes ni entre elles, i sobreviuen simulant una ficci贸 que les acabar脿 engolint i destruint quan constaten que la realitat 茅s la que 茅s i que no 茅s f脿cil ni molt sovint possible canviar els rols que la vida ens ha assignat. Se senten injustament excloses de la societat que les rodeja i han de rec贸rrer al joc de miralls per sentir que s贸n alg煤.

Elisenda Bautista 茅s Claire i Meritxell Sabat茅 茅s Solange i la seva entrega 茅s absoluta, en unes interpretacions que el dia de l’estrena van estar una mica descompensades, ja que la primera d’elles la v脿rem notar una mica sobreactuada, sobretot a l’inici,; de ben segur tornaran a assolir el grau d’excel路l猫ncia que van demostrar la temporada 2014-2015. Una obra curta per貌 amb una intensitat brutal, on els sentiments negatius arriben a l’espectador amb for莽a.

L’escenografia, amb dos miralls que s’enfoquen entre si, com ho fan les germanes quan es veuen reflectides entre elles, i un maniqu铆, fred, est脿tic com la senyora, que amb elles se les apareix distant i freda.

Una dada personal i curiosa 茅s que una de les dues escen貌grafes, la Teresa Mart铆, sense nosaltres saber-ho fins ahir, va compartir viatge aquest estiu amb nosaltres a Col貌mbia…. Ja ho diuen … el m贸n 茅s petit.

les-criades-la-seca-salutacions-voltar-i-voltar-1

Autor: Jean Genet
Direcci贸 i adaptaci贸 : Genoveva Pellicer
Interpretaci贸: Elisenda Bautista i Meritxell Sabat茅
Il.luminaci贸: Albert Julve \ Escenograf铆a: Teresa Mart铆 i Magda Mira \ Muntatge fotogr脿fic: Miguel 脌ngel Fern谩ndez \ Producci贸 executiva: Carmen Aso
Producci贸: Companyia Perlimpl铆n
Idioma:Catal脿
Durada:55 minuts.

cargols-criades

Leave a Reply