– Teatre (29) i (rp15) – MADAME BOVARY (馃悓馃悓馃悓馃悓) – Sala Muntaner – 20 i 22.09.2016

VOLTAR i VOLTAR … per les Arts Esc猫niques

Per Miquel Gasc贸n

Malgrat que fa pocs dies vaig assistir a la roda de premsa de la presentaci贸 de la nova temporada de la Sala Muntaner i ja es va parlar d’aquest espectacle, vaig assistir de nou aquest passat dimarts 20 de setembre a la presentaci贸 espec铆fica del mateix, en la que es va poder aprofundir molt m茅s en la import脿ncia d’aquest personatge en la literatura universal, MADAME BOVARY.

En aquesta nova roda de premsa, ens va parlar el creador d’aquesta versi贸 teatral, 脕ngel Alonso, que ell mateix dirigeix i l’actriu que la protagonitza, Bel茅n Fabra. 脕ngel Alonso va ser el creador en 1972 de la Sala Villarroel i el seu programador fins a l’any 2000…. un aspecte que nosaltres no record脿vem pas i que ens ho va refrescar el dossier de premsa.

This slideshow requires JavaScript.

L’脕ngel, en aquesta xerrada, ens comenta que va comen莽ar a treballar en aquest projecte l’any 2008, per貌 llavors el problema va ser que no va saber trobar l’actriu que pogu茅s representar-la; havia de ser una dona guapa i al mateix temps d’aspecte molt fr脿gil…. fins que va con猫ixer a Bel茅n Fabra.

El projecte ha representat m茅s d’un any de feina; els primers contactes amb productores teatrals van fracassar, perqu猫 exigien fer assajos en un per铆ode m脿xim de 2 mesos… i van decidir, director i actriu, desvincular-se de qualsevol lligam i fer l’aventura pel seu compte.

Bel茅n comenta que estar脿 eternament agra茂da per la confian莽a del director de creure en ella; comenta que coneix artistes que podrien molt b茅 interpretar el seu paper, per貌 que no li vol donar pistes per si les mosques; ella se’n va donar de seguida que 脕ngel Alonso tenia molt clar la Madame Bovary que volia mostrar en el seu muntatge, per貌 en tot aquest temps llarg, ha vist com el personatge s’ha anat creant amb la participaci贸 activa de tots dos, perqu猫 li ha donat llibertat per enriquir-la amb les seves aportacions. Afirma que el director ha estat sempre molt fidel a Flaubert.

Ramon Ivars, ha estat el creador de vestir al personatge per la seva 煤ltima hora de vida i ha decidit fer-ho en roba interior. “Ella es despulla de veritat, no per fora, sin贸 que es despulla interiormentafirma 脕ngel Alonso.

Per valorar l’inter猫s universal sobre aquest novel路la, solament cal veure els milers de traduccions que s’han realitzat d’aquest text (70 d’aquestes en castell脿), 16 adaptacions cinematogr脿fiques, diferents s猫ries de televisi贸, produccions teatrals i d’貌pera.

___________________

VOLTAR i VOLTAR … per les Arts Esc猫niques

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

MADAME BOVARY聽–聽

48 hores m茅s tard, dijous d’aquesta setmana, ja estem asseguts a la primera fila de la Sala Muntaner per veure aquesta nova visi贸 que han volgut donar al personatge…. i el que veiem i sentim quan la Bel茅n surt a escena, ens agrada molt, perqu猫 creiem que han sabut donar un gir important a la visi贸 que ten铆em fins ara del personatge de la Madame Bovary.

La Bel茅n Fabra, fa una interpretaci贸 brutal, en un mon貌leg que no ho sembla pas, segurament molt m茅s hum脿 i proper a altres visions que hem pogut veure al cinema o al teatre…. ens parla d’una dona que intenta per tots els mitjans ser lliure i viure la vida el m茅s intensament possible; de ben segur, un missatge transgressor per aquella 猫poca… i 茅s que estem parlant de fa m茅s de 150 anys, quan encara no havia ni nascut el moviment feminista.

Fins ara veiem el personatge de l’Emma Bovary, com una dona ambiciosa, depravada, luxuriosa i trastornada, segons les normes del seu temps, perseguint la felicitat que creu mer猫ixer, que comet adulteri, menteix, enganya, arru茂na al seu marit i se su茂cida.

madame-bovary-sala-muntaner

Ara, creiem que l’han aconseguit apropar a la visi贸 del nostre temps, al pensament actual, amb una nova visi贸 i sempre respectant al m脿xim el que va escriure el seu autor; el personatge es fa molt m茅s entenedor i ja no la veiem com una dona de “mal viure”, perqu猫 a la fi, malgrat que va transgredir les normes establertes d’aquella 猫poca, 煤nicament va tenir dos amants en tota la seva vida; en tot cas era una dona culta, bonica i sobretot amb una actitud inconformista amb el m贸n que li havia tocat viure.

Emma ha estat anomenada el “Quixot femen铆” perqu猫 s贸n les lectures les que la fan embogir i buscar una vida inexistent, molt millor que la que t茅 en realitat amb el seu marit Charles. Ella voldria viure les aventures de les novel路les del romanticisme, i 茅s per aix貌 que busca refugi en un parell d’amants a la recerca de l’amor que sempre ha somiat.

Bel茅n es transforma al 100% en el seu personatge i ens ho fa viure com a molt real, tot i que sabem que est脿 parlant d’una 猫poca llunyana, ens la fa molt propera i ens arriba a posar la pell de gallina; ens explica els eixos m茅s importants de seva vida, en una reflexi贸, on van apareixent en la seva imaginaci贸 els personatges que la van envoltar; 茅s la darrera hora de la seva vida abans de su茂cidar-se i vol fer un rep脿s i valorar el perqu猫 de tot plegat.

madame-bovary-sala-muntaner-2

Aconsegueix transmetre perfectament el que l’脌ngel Alonso volia d’ella…. “un personatge lliure, subtil i poli猫dric que reviu en l’alegria i grandesa de les seves il路lusions, a la incertesa de les seves pors, en el plaer dels seus amors i en la trag猫dia dels inevitables desenganys. Una dona apassionada, que vol reivindicar el seu dret a ser feli莽…. que no vol caure en la subtil teranyina que des de sempre s’ha teixit al voltant de les dones per sotmetre-les i amansar les“.

La posada en escena 茅s senzilla, per貌 al mateix temps, efectiva i extraordin脿ria, amb una coreografia molt treballada en tots els moviments de l’actriu, que en cap moment resta parada davant dels nostres ulls; es passeja i es va trobant els objectes o vestits que li recorden un moment important dels que va viure i se’ls “entafona” amb tota la naturalitat. En algun moment sonen algunes de les 脿ries de l’opera Luc铆a de Lammermoor de Gaetano Donizetti… i aix貌 encara ens emociona m茅s del que ja est脿vem.

El treball de Bel茅n Fabra 茅s senzillament magn铆fic i creiem que paga la pena apropar-se a la Sala Muntaner, encara que sigui solament per comprovar-ho. A vegades aquestes propostes de petit format, on solament treballa un actor …. i que potser espanten massa a un determinat tipus de p煤blic, trobem la millor l’ess猫ncia del teatre m茅s pur.

Bel茅n Fabra 茅s聽Madame Bovary
Versi贸 i Direcci贸 d’脕ngel Alonso聽a partir de la novel.la聽de Gustave Flaubert
Producci贸 Executiva: Dstakr //聽Espai esc猫nic: Carles Pujol //聽Escenografia: Teatre Auditori Sant Cugat // Vestuari: Ramon Ivars //聽Coreografies: Maite Marcos //
Il路luminaci贸 i so: Robert Garriga //聽Ajudant de direcci贸: Marina Pay谩n //聽M煤sica: Luc铆a de Lammermoor聽de Gaetano Donizetti // Fotografies: Gloria Gim茅nez

madame-bovary-i-els-cargols

Leave a Reply