– 脪pera – DIE ZAUBERFL脰TE (La flauta m脿gica) (馃悓馃悓+ 馃悮) de Wolfgang Amadeus Mozart – Gran Teatre del Liceu – 28/07/2016

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

DIE ZAUBERFL脰TE (La flauta m脿gica) –聽

Fa m茅s d’un any, quan v脿rem renovar el nostre abonament anual de temporada del Gran Teatre del Liceu, recordo que en veure programada aquesta 貌pera, amb una versi贸 en qu猫 l’escenografia 茅s substitu茂da pel Cinema, em va fer especial il路lusi贸 i v脿rem pensar que es tractava d’una iniciativa innovadora que segurament ens agradaria molt.

Quan fa pocs dies, dins del Festival Grec, v脿rem poder veure una producci贸 teatral argentina (Historia de amor), on es barreja la interpretaci贸 de teatre en directe, amb una pel路l铆cula de cinema en pantalla …. que malauradament ens va decebre for莽a; v脿rem comen莽ar a pensar que potser ens passaria quelcom semblant amb la posada en escena d’aquesta versi贸 de LA FLAUTA M脌GICA.

Aix铆 ha estat, perqu猫 en general ens hem avorrit for莽a, malgrat que reconeixem la gran dificultat t猫cnica de poder sincronitzar la m煤sica d’una orquestra en directe amb la projecci贸 d’una pel路l铆cula (que no pot parar la seva projecci贸) i amb els moviments dels actors- cantants, interpretant sobre el fons d’una pantalla plana de cinema, sense la perspectiva que tenen els espectadors a la Sala.

La Flauta M脿gica, de Wolfgang Amadeus Mozart, 茅s sens dubte una de les 貌peres que m茅s hem vist i que m茅s ens agraden i 茅s que la seva m煤sica 茅s extraordin脿ria i t茅 algunes 脿ries que fins i tot la gent que no acostuma a anar als teatres d’貌pera, les reconeix rapidament.

Papageno 茅s un personatge amb els peus a terra, amb el cor ple d’ocells i el cos disposat a satisfer amb urg猫ncia 鈥搃 sense roman莽os metaf铆sics鈥 totes les necessitats prim脿ries de l’茅sser hum脿: beure, menjar, dormir… Un home del carrer sempre esc猫ptic respecte de tot all貌 que no es pugui tocar o cruspir, immers en un m贸n fant脿stic habitat per reines prodigioses i cruels, fades entremaliades, pr铆nceps valents, princeses raptades, perilloses serps gegants i proves inici脿tiques sobrehumanes; 茅s a la fi un conte narrat musicalment, que fins i tot els nens s贸n capa莽os d’escoltar la seva m煤sica embadalits i veure, un cop darrere d’un altre l’貌pera gravada en v铆deo… i nosaltres en coneixem diversos casos molts propers.

Hem vist moltes versions d’aquesta 貌pera c貌mica i potser aquesta 茅s la que menys ens ha agradat; la ra贸 l’atribu茂m potser a qu猫 la trobem massa est脿tica, pel fet que els cantants s贸n “penjats” i lligats amb arnesos, tot apareixen al mig de la pantalla quan uns mecanismes giratoris els deixen a la vista; malgrat que interactuen amb l’acci贸 de la pantalla, el resultat des del nostre punt de vista 茅s for莽a decebedor en el seu conjunt. Encara sort que tamb茅 alguns personatges poden caminar davant de la pantalla, sense estar palplantats i aix貌 li d贸na una mica m茅s de moviment esc猫nic.

Donem un gran valor a la fantasia i la qualitat de la filmaci贸, basada en els c貌mics o en les pel路l铆cules mudes; quan els personatges han de parlar (que no cantar), en aquesta versi贸 aquests di脿legs surten en pantalla, encerclats com en una vinyeta de TBO; aquest recurs ens ha agradat for莽a. Hem de recon猫ixer que en alguns moments, a m茅s a m茅s d’original, fins i tot ens han fet somriure aquests dibuixos, per貌 no ha estat suficient….. i l’貌pera se’ns ha fet feixuga i llarga… i aix貌 en aquesta 貌pera mai ens havia passat.

La direcci贸 de l’orquestra l’hem trobat for莽a correcte, aix铆 com la qualitat de les veus de tots els cantants que en ser tots de la mateixa companyia, estaven molt ben equilibrats i compensats, no destacant cap d’ells per sobre dels altres, perqu猫 per sort cap d’ells 茅s una gran “estrella” del bel canto. Si hagu茅ssim de valorar solament la part musical d’aquesta proposta (direcci贸 musical, orquestra, cors i solistes), de ben segur la nostra qualificaci贸 seria molt m茅s alta.

Potser masses expectatives per un resultat que en general ens ha decebut for莽a.

Direcci贸 Musical:聽Antonello Manacorda
Direcci贸 d’escena:聽Suzanne Andrade, Barrie Kosky
Videocraci贸:聽Paul Barritt
Sarastro – Sprecher:聽Dimitry Ivashchenko //聽Tamino: Allan Clayton //聽Reina de la Nit:聽Olga Pudova //聽Pamina:聽Maureen McKay // Damas: Nina BernsteinerKarolina GumosEzgi Kutlu // Papagena: Julia Giebel // Papageno: Dominik K枚ninger // Monostatos: Peter Renz // Homes: Timothy RichardsBogdan Talos // Tres infants: T枚lzer Knabenchor
Concepte:聽Suzanne Andrade, Paul Barritt i Barrie Kosky // Escenografia i vestuari:聽Esther Bialas // Dramat煤rgia:聽Ulrich Lenz // Il.luminaci贸:聽Diego Leetz
Producci贸 de la聽Komische Oper Berl铆n –聽Els cantants i el director musical s贸n membres 聽de la mateixa
Orquestra Simf貌nica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Flauta ma虁gica i cargol

Leave a Reply