– Teatre – Grec2016 – EL PREU (馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – Teatre Goya – 19/07/2016

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

EL PREU

Aquesta vegada les nostres expectatives, molt altes, s’han acomplert amb escreix. Asseguts a primera fila esper脿vem l’aparici贸 dels personatges observant les cadires, que en equilibri ocupaven una part de les golfes.

En V铆ctor (Pere Arquillu猫) entra en escena, amb uniforme i un sabre d’esgrima a la m脿, s’ho mira tot amb nost脿lgia mentre escolta i regira alguns vinils molt antics. Esther (Rosa Renom), la seva dona, arriba uns moments m茅s tard. Estan esperant un taxador pels mobles que s’amunteguen a les golfes de l’edifici que estan a punt d’enderrocar. Parlen de Walter (Ramon Madaula), el germ脿 d’en V铆ctor amb el que no es relaciona des de fa vint-i-vuit anys. El vell taxador, Salomon (Llu铆s Marco) arriba.

El Preu - Grec2016 - 2

En V铆ctor i l’Esther, la seva dona, convoquen el germ脿 del primer, en Walter, a la casa on van viure amb els seus pares durant la infantesa. En V铆ctor 茅s un policia que est脿 a punt de retirar-se i, l’altre, un cirurgi脿 d’猫xit. S’han trobat perqu猫 l’edifici ha de ser enderrocat i esperen un taxador que els ha de dir el preu dels mobles de la fam铆lia que encara omplen les habitacions. S贸n a les golfes, examinant els objectes dipositats sota una capa de pols, per貌 aquestes velles andr貌mines no s贸n l’煤nica cosa que hi ha a la casa: tamb茅 hi ha una pila de records, fantasmes que faran pensar els protagonistes en com podrien haver estat les coses si, en cert moment, haguessin pres unes altres decisions.

S铆lvia Munt porta magistralment a escena una de les obres m茅s rodones d’Arthur Miller, que amb nom茅s quatre personatges ens parla de tots els temes que s贸n habituals en els seus textos: la complexitat de les relacions humanes i l’encotillament que ens imposen les normes socials i morals de la societat.

Dos germans que s’han enfrontat a la vida de forma diferent i han hagut de pagar un preu per fer-ho.

V铆ctor, el protagonista de l’obra, va renunciar a un futur brillant de cient铆fic deixant d’estudiar per manca de diners quan la seva fam铆lia es va veure afectada pel crac del 29. Va ingressar en el cos de policia i va tenir cura del seu pare fins que va morir. Ara es planteja la jubilaci贸 i intentar fer el que realment hauria volgut fer de sempre, estudiar. Per貌 creu que ha perdut el tren i que la seva edat ja no li permet pensar en un futur com a cient铆fic.

Ester, la seva dona, viu i ha viscut sempre patint pels diners i comparant la seva forma de viure amb les de qui l’envolten. Se sent sola d’en莽脿 que el seu fill ha marxat de casa i beu una mica m茅s del que tocaria. Creu que el seu marit ha renunciat a lluitar i s’ha tornat un conformista.

This slideshow requires JavaScript.

Walter 茅s el germ脿 que ha triomfat a la vida i 茅s un ric cirurgi脿. Per貌 tamb茅 ha hagut de pagar un preu, i ara est脿 sol. Fa molts anys que estan distanciats i es retroben amb motiu de l’enderrocament de l’edifici on vivien els pares.

Salomon 茅s el taxador, una persona que amb 83 anys veu la vida de forma diferent i 茅s el contrapunt a l’enfrontament dels germans. Per ell el futur 茅s tan incert que molt sovint condiciona les seves accions al “si estic viu”…

Unes molt bones interpretacions dels quatre actors que ens transmeten de forma convincent totes les inquietuds vitals dels seus personatges.

Mitjan莽ant els records reviuen moments compartits i q眉estionen el perqu猫 de determinades decisions i de quin preu estem disposats a pagar per aconseguir all貌 que volem. Miller ens presenta uns personatges que no s贸n ni bons ni dolents, que tan sols han pres les decisions que han considerat en cada moment i que 煤nicament el pas del temps mesura els resultats. La mirada del taxador 茅s una bona prova: “la meva filla es va su茂cidar i jo la veig com si fos vost猫, per貌 si la tingu茅s viva al davant, que podria fer??”

Molts teatraires han comentat que es tracta de la producci贸 teatral revelaci贸 d’aquest Grec2016 i creiem que potser tenen ra贸. Nosaltres de moment la valorem amb la m脿xima qualificaci贸 de 5 cargols voltaires.

Absolutament recomanable !!!

Autor: Arthur Miller
Traducci贸: Neus Bonilla i Carme Camacho
Direcci贸: S铆lvia Munt
Interpretaci贸: Pere Arquillu茅, Ramon Madaula, Llu铆s Marco i Rosa Renom
Escenografia: Enric Planas \ Vestuari: Antonio Belart \ Disseny de la il路luminaci贸: Kiko Planas (aai) \ Espai sonor: Jordi Bonet \ V铆deo: Raquel Cors i Daniel Lacasa \ Ajudanta de direcci贸: Daniela Feixas \ Regidoria: Maria Miralda\ Producci贸 executiva: Macarena Garc铆a \ Direcci贸 de producci贸: Nati Sarri谩

El Preu dels Cargols - 1

3 thoughts on “– Teatre – Grec2016 – EL PREU (馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – Teatre Goya – 19/07/2016

  1. Imma C.

    Hoooooola!
    Com va per terres n貌rdiques? Us estalvieu la calor-xafogor que fa per aqu铆 aquests dies.

    Ahir vam anar al Goya a veure El preu amb una direcci贸 implecable d麓actors, un text potent d麓Arthur Miller.
    En unes golfes els objectes s贸n m茅s que aix貌, quants records!
    Els dos germans entren a parlar de records i desavinences, i cadasc煤 cedeix, per貌 no, com la mateixa vida . Gran retrat de les relacions humanes i com les normes socials i morals ens van guiant.
    Treball coral dels actors, cap destaca per sobre els altres,
    El teatre Goya sempre tan encertat amb la seva programaci贸. Encara recordo Art on el mateix Arquillu茅 tenia un registre ben diferent,
    Dieu a primera fila, doncs nosaltres al cap d麓un any a la segona i molt contents del bon teatre del Goya.
    Ara em venia el cap el documental sobre Gala, la companya de Dal铆, que la mateixa S铆lvia Mumt va dirigir-

    Respon
    1. Miquel Gascon

      De moment tot fantastic. La temperatura avui 17 graus a la costa Baltica de Litu脿nia.

      EL PREU es una proposta que tambe ens va agradar molt. Nosaltres encara tenim per dies o setmanes… per tornar a submergir-nos en la nostra habitual agenda cultural.

      Una abra莽ada

      Respon
    2. Miquel Gascon

      Ja portem 31 dies de viatge !!! Ara estem a Estocolm per tal de visitar al nostre fill wue viu aqui fa un parell d’anys. Aqui anem amb xaqueta. Ara comen莽arem a baixar perque ja tenim “mono” de teatre. Una abra莽ada Imma

      Respon

Leave a Reply