– Teatre-Cinema – Grec2016 – HISTORIA DE AMOR (馃悓馃悓) – Teatre Lliure – Sala Fabi脿 Puigserver – 17/07/2016

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

HISTORIA DE AMOR

Ahir, dins del Festival Grec hem tingut l’oportunitat de veure aquesta producci贸 de la companyia Teatro Cinema de Xile.

Teatro Cinema, 茅s una companyia que treballa en la recerca constant de noves formes de comunicar i explicar hist貌ries. “Historia de Amor” 茅s la seva 煤ltima proposta inspirada en el c貌mic. L’autor franc猫s R茅gis Jauffret va escriure aquesta obra l’any 1988. Amb aquest muntatge,聽Teatro Cinema tanca una trilogia que inclou les obres “Sin sangre” (adaptaci贸 de la novel路la d’Alessandro Baricco) i “El hombre que daba de beber a las mariposas”.

Historia de amor 4 - grec2016

Un professor d’angl猫s, en el laberint del metre subterrani d’una ciutat, va descobrir a qui sense dubtes hauria de convertir-se en la seva dona i en la mare dels seus fills. Per aconseguir-ho, s’apodera de la seva vida, dels seus espais 铆ntims, dels seus espais p煤blics, els seus espais genitals, mentals, fins que per ella no queda un altre opci贸 que la de l’ostracisme i l’acceptaci贸. Aquest amor malalt铆s dilueix la frontera entre just铆cia i psiquiatria; culpa i responsabilitat; impunitat i el silenci c貌mplice.

Es tracta d’una hist貌ria molt dura, una hist貌ria de viol猫ncia f铆sica i psicol貌gica d’una persona vers una altra, d’una persona que per aconseguir l’estimaci贸 de l’altra li talla tota possibilitat de comunicaci贸, tota possibilitat de resposta. Una hist貌ria aparentment suavitzada pel format escollit de cinema inspirat en el c貌mic per貌 que no deixa de ser punyent i colpidora.

El llenguatge del c貌mic, dibuixat amb tota la duresa del blanc i negre, i barrejat amb la interpretaci贸, permet a la companyia el distanciament necessari per explorar el tema de la viol猫ncia f铆sica i psicol貌gica, el sadisme i la tortura de qu猫 tracta la novel路la, i que no 茅s ali猫 a la hist貌ria art铆stica de la companyia ni tampoc a la hist貌ria recent del seu pa铆s. El teatre m茅s cl脿ssic i la interpretaci贸 convencional es confronten aqu铆 amb un seguit d’imatges on铆riques, kafkianes o procedents de l’inconscient, de manera que es redueix la dist脿ncia que separa la realitat i els mons interiors, i es crea un univers virtual, imaginari i fantasmag貌ric.

This slideshow requires JavaScript.

Sof铆a (Ita Montero) 茅s v铆ctima de l’obsessi贸 d’un professor d’angl猫s (Juli谩n Marras) que creu haver-se enamorat. 脡s en aquest moment on s’inicia la funci贸 i comencem a veure aquest muntatge impressionant que combina elements del teatre cl脿ssic amb filmacions, animacions en 2D i 3D, fins a crear un llenguatge nou que no 茅s teatre, no 茅s cinema, no 茅s c貌mic, per貌 podria ser les tres coses al mateix temps.

Aquesta revolucionaria forma de fer teatre, va trencar esquemes en el m贸n cultural xil猫 i va comptar amb grans detractors conceptuant-lo com el no teatre. Els actors estan dins d’una caixa negre amb una pantalla al davant i una altra darrere i mitjan莽ant les imatges que veuen van canviant d’escenari, del metro a la casa o al cotxe, pugen escales o agafen un got, per貌 tot virtualment. Fins i tot quan interactuen amb altres persones, no els veuen. Tampoc poden copsar la reacci贸 del p煤blic que observa l’obra i arriba fins i tot a creure que est脿 veient una pel路l铆cula al cinema.

Hem de recon猫ixer la gran t猫cnica que cal per posar en escena aquest projecte, amb una mil路lim猫trica sincronitzaci贸 de les imatges i les interpretacions dels dos protagonistes, una aposta molt arriscada per貌 que per nosaltres no va acabar de ser rodona, no sabem si pel to narratiu en primera persona, ja que en cap moment coneixem l’opini贸 de Sofia (suposo que a la novel路la tampoc s’explicita), pel ritme del relat o per la fredor del blanc i negre, per貌 ens va resultar avorrida i ens va cansar. Malgrat tot, contents d’haver-la pogut veure.

Direcci贸 General: Zagal
Autor de la Novel.la: R茅gis Jauffret
Adaptaci贸 teatral: Zagal y Montserrat Q. A –聽Traducci贸 al castell脿: Carlos Gonz谩lez Guzm谩n
Repartiment: Juli谩n Marras i Ita Montero
Direcci贸 d鈥橝rt: Laura Pizarro i Vittorio Meschi \ Disseny Integral: Luis Alcaide, Cristi谩n Mayorga i Laura Pizarro \ M煤sica Original: Zagal \Disseny Banda de So: Mat铆as Del Pozo\ Direcci贸 Multimedia: Montserrat Q. A \ DissenyIl.luminaci贸: Luis Alcaide \Story Board: Vittorio Meschi, Abel Elizondo \ Assistents de Direcci贸: Laura Pizarro, Montserrat Q. A \ Assistent de Disseny integral: Jos茅 Manuel Aguirre \ Disseny i programaci贸 Multimedia: Mirko Petrovich \ Dibuix i Modelat 3D: Vittorio Meschi, Max Rosenthal \ Animaci贸 i Post Producci贸: Ilana Raglianti i Sebasti谩n Pinto \ Disseny de Vestuari: Laura Pizarro

Leave a Reply