– Teatre – Grec2016 – PORT ARTHUR (馃悓馃悓馃悓馃悓) – Teatre del CCCB – 16/07/2016

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

PORT ARTHUR

Un fet hist貌ric que va tenir lloc a Port Arthur, una antiga pres贸 i lloc tur铆stic molt popular en el sud-est de Tasm脿nia, Austr脿lia.; del 28 al 29 d’abril de 1996 va haver-hi una massacre.

Martin Bryant, de 28 anys d’edat, de New Town, un suburbi de Hobart, va ser imputat per aquests fets.

Jordi Casanovas ha escrit i dirigit aquest thriller documental, la transcripci贸 real de l’interrogatori del presumpte assass铆 Martin Bryant per part de dos policies, un interrogatori que va durar vuit hores i que ell ha sabut condensar magistralment en una hora intensa i brillant.

A difer猫ncia d’aquell RUZ- B脕RCENAS, que nosaltres v脿rem veure a finals del 2014, ara els espectadors no coneixem pas la hist貌ria que ens presentaran i ens asseiem al Teatre sense gaireb茅 cap informaci贸 del que va passar, la qual cosa fa que la representaci贸 es transformi en una mena de thriller.

port_arthur Grec2016 - 2

Martin Bryant est脿 detingut i entra a la sala d’interrogatoris emmanillat de mans i peus, l’acompanyen dos policies. Quan comen莽a l’obra nosaltres no sabem exactament de qu猫 est脿 acusat i ho anirem esbrinant de mica en mica a mesura que els policies van aprofundint en el seu interrogatori i van descobrint les proves amb qu猫 compten.

Els espectadors estem asseguts a banda i banda d’aquesta sala presidida per una taula rectangular amb una inc貌moda cadira a una banda i dos una mica m茅s confortables a l’altre, un micr貌fon i dues pantalles on podrem veure diferents aspectes de l’interrogatori. Una il路luminaci贸 freda, de fluorescent, acaba de donar l’ambient a la sala.

Els dos inspectors de policia volen que Martin faci mem貌ria del que va passar, per貌 ell no recorda res i ens presenta la seva cara innocent i sorpresa. En una taula del costat, dues armes que li mostren a l’acusat, ell reconeix una com a seva i l’altra diu que no l’ha vist mai, que t茅 una igual per貌 que no 茅s aquesta. Parla de les armes amb admiraci贸 i naturalitat i explica com i quan les va comprar.

Jordi Casanovas ha sabut dosificar la informaci贸 que ens van descobrint al mateix temps que anem descobrint aspectes de la personalitat dels tres protagonistes. El ritme d’angoixa que ens provoca va creixent.

Dafnis Balduz 茅s Martin Bryan, extraordin脿ria interpretaci贸 d’un home jove que sembla ali猫 a tot el que li estan explicant i s’interessa pels fets menys importants amb un punt d’innoc猫ncia, a qui en principi ens creiem, malgrat que de mica en mica ens anir脿 mostrant un perfil m茅s psic貌tic amb mirades o gestos que ens indiquen que el que diu, potser no 茅s veritat. Fins al final dubtem, realment si ell no recorda res del que va fer, o, 茅s la seva una forma de defensa per no enfrontar-se a la brutalitat del que potser va fer??

This slideshow requires JavaScript.

Manel Sans 茅s el policia dolent, que ens ha captivat amb la seva interpretaci贸, un interrogador implacable que sap la resposta que vol aconseguir i no dubta a fer us de la for莽a per obtenir-la. La paci猫ncia no 茅s una de les seves virtuts.

Javier Beltr谩n 茅s el policia bo, l’altra cara de la moneda, afable i conciliador que intenta amablement obtenir les respostes que ha vingut a buscar. Perfecte tamb茅 en el seu paper.

L’acusat juga amb ells dos i amb la seva mirada busca d’una manera que pot arribar a inspirar tendresa, el suport del policia bo, com dient-li “per貌 que no veus com em tracta el teu company ???

Els documents reals del cas, filtrats per WikiLeaks, prenen la forma d’un muntatge teatral que ens convida a pensar qu猫 passa per la ment d’un home que ha com猫s un crim espant贸s, i per qu猫 la mem貌ria mira d’esborrar els fets traum脿tics de la nostra exist猫ncia. Som el que recordem o el que els altres ens diuen que hem fet?

Aquesta 茅s una bona oportunitat per tornar a treballar amb material real i convertir-lo en una nova ficci贸, independent de la informaci贸 que no es desprengui del text mateix, de la transcripci贸 mateixa, dotant-la de valor dram脿tic i dibuixant les hist貌ries no explicades dels personatges. Una nova oportunitat per comprovar com la realitat 茅s material per a la ficci贸, com pot generar-nos milers de preguntes i com pot inquietar els espectadors.

Paga la pena anar a veure aquesta proposta, encara que 煤nicament sigui per la magnifica i extraordin脿ria interpretaci贸 que fa l’actor Dafnis Balduz, segurament la millor que hem pogut veure d’ell. Ens ha arribat a posar pell de gallina.

Una proposta magn铆fica que ens ha agradat molt, amb unes interpretacions genials i que ens fa plantejar l’etern dilema, diem el que pensem o diem el que els altres esperen que diguem? 脡s tot com sembla que 茅s?

Direcci贸 i dramat煤rgia: Jordi Casanovas
Traducci贸: S铆lvia Sanfeliu
Interpretaci贸: Dafnis Balduz, Manel Sans, Javier Beltr谩n
Locuci贸: Joan Salvat \ Composici贸 musical: Jos茅 Rosell贸 \ Vestuari: Irantzu Ortiz i Silvia Iglesias \ Disseny d’il路luminaci贸:
Xavier Xipell i Pati Cort茅s \ Direcci贸 t茅cnica: Xavier Xipell i Pati Cort茅s \ Disseny de so / concepci贸 sonora: Jos茅 Rosell贸 \ Ajudant de direcci贸: S铆lvia Sanfeliu \Producci贸: Carles Manrique (Velvet Events) \ Ajudant de producci贸: Julia Sim贸 \Distribuci贸: Elena Blanco (Magnetica Management) \Fotografia: David Ruano

Cargol assassi虂

Leave a Reply