– Teatre – Grec2016 – BIRDIE (馃悓馃悓馃悓馃悓) – Sala Hiroshima – 06/07/2016

Per Imma Barba & Miquel Gasc贸n

BIRDIE

Una de les primeres entrades que v脿rem comprar d’aquest Festival Grec, en quant va sortir tota la programaci贸, perqu猫 ten铆em clar que no ens vol铆em perdre la nova proposta de la Companyia Agrupaci贸n Se帽or Serrano.

A un dels seus components, 脌lex Serrano, el v脿rem descobrir l’any 2011, en aquells malauradament desapareguts RADICALS que l’anterior director del Teatre Lliure, 脌lex Rigola va promoure; malgrat que llavors ja utilitzava la tecnologia, aquella “Mutual Assured Destruction” estava lluny encara del que ara podem veure.

Despr茅s del canvi de direcci贸 del Teatre Lliure, RADICALS va desapar猫ixer i en la seva substituci贸 es va crear un cicle molt m茅s redu茂t sota el t铆tol de NEO (Noves Escenes Obertes) i dins d’aquest v脿rem veure “Katastrophe“, signada ja per聽la聽Agrupaci贸n Se帽or Serrano i la incorporaci贸 de Pau Palacios.

Per貌 el salt qualitatiu es va produir en la proposta que van presentar al Grec 2014, en el que es va afegir un nou membre: Ferran Dordal; estem parlant de “A house un Asia“,que llavors se’ns va escapar, per貌 que per sort el v脿rem poder repescar l’any seg眉ent al Teatre Auditori de Granollers; aquell espectacle va girar internacionalment per mig planeta i va obtenir el Lle贸 de Plata de la Biennale di Venezia, malgrat que a Catalunya i a Espanya, a causa de tractar-se de “Teatre d’objectes”, els programadors no es van arriscar i va ser molt dif铆cil de veure.

Pels que encara no coneixeu la seva obra, us haig de dir que el Teatre Lliure ha programat en la temporada vinent, del 22 al 25 de setembre, tres de les seves propostes, dues de les quals ja hem fet refer猫ncia ….”Katastrophe” i聽“A house un Asia“; la tercera ser脿 nova per nosaltres,”Brickman Brando Bubble Boom”聽i ja tenim les entrades reservades, dins del nostre abonament.

Birdie - Sala Hiroshima - cartellPer貌 en aquesta cr貌nica toca parlar de BIRDIE, que 茅s l’espectacle que hem vist aquests dies a la Sala Hiroshima i hem de dir que hem tornat a gaudir de valent amb la seva nova proposta.

Teatre d’objectes i en la seva l铆nia de den煤ncia, potser encara m茅s acusada que en altres ocasions, perqu猫 tracta sobretot de les migracions humanes que ara ens afecta tant directament i evidentment com sempre fent us de les tecnologies m茅s sofisticades, amb un treball mil路lim猫tricament controlat de v铆deo en directe i maquetes molt i molt elaborades, per貌 tamb茅 incorporant text, performance, filmacions i so.

Quan entrem a la Sala, ens trobem amb un bon escampall de milers de figuretes per tot l’espai esc猫nic; un amic blogaire en el seu escrit el compara amb un gran pessebre casol脿 de Nadal, expressi贸 que m’ha fet gr脿cia, perqu猫 va ser el primer que vaig pensar, en veure l’espai esc猫nic. El treball de preparaci贸 previ deu de ser acollonant, malgrat que de ben segur, ells ho tindran per la m脿 i utilitzaran t猫cniques per a qu猫 aquesta feixuga tasca preparat貌ria a cada una de les representacions sigui el m茅s curt possible. Crec que 茅s el primer cop que veiem en directe i dins del mateix espectacle, com recullen tot aquell escampall, separant amb atenci贸, en bosses i caixes, per la seva propera representaci贸.

Birdie - Sala Hiroshima 3

Unes filmacions inicials de la ciutat de Melilla, en la que fins i tot v茅nen ganes de viatjar ens ensenyen una bona pila d’edificis modernistes que ens agradaria con猫ixer; una visi贸 tur铆stica que de sobte en un gir brutal, ens mostra com est脿 envoltada d’una doble tanca que hem pogut veure pels mitjans de comunicaci贸 moltes vegades i que cada cop m茅s, ens deixa indiferents; tanques constru茂des per evitar que els immigrants entrin a l’estat espanyol i a Europa.

A partir d’aqu铆 tota la narraci贸 de la proposta teatral es desenvolupa a partir d’una s猫rie de maquetes, en la que es pot veure el terrible contrast d’un cap de golf al costat de la tanca on veiem els immigrants subsaharians intentant entrar al “parad铆s” europeu i la gu脿rdia civil com ho intenta evitar.

Dos miratges. D鈥檜na banda guerres, grans sequeres, desforestacions massives, costes contaminades, explotaci贸 laboral, inestabilitat pol铆tica, p猫ssimes condicions sanit脿ries, persecucions, neteges 猫tniques, deportacions for莽ades, explotaci贸 abusiva de recursos naturals, aq眉铆fers esgotats, escassetat d鈥檃liments.
De l鈥檃ltra, supermercats ben fornits, seguretat al carrer, estabilitat familiar, bons serveis sanitaris, llibertats, treball remunerat, respecte pels drets humans, benestar raonable, reciclatge i energies renovables, prosperitat, mobilitat social…
I entre els dos miratges, estols d鈥檕cells. Milers d鈥檕cells en migraci贸 constant, tra莽ant formes impossibles sobre el cel. Moviment. Moviment incessant. Ocells, i m茅s enll脿, planetes, asteroides, mat猫ries primeres, gal脿xies, sang, c猫l路lules, armes, 脿toms, electrons, publicitat, quarks, ideologia, por, residus, esperan莽a. Vida. Res al cosmos s鈥檈st脿 quiet. La quietud no existeix, 茅s una quimera. L鈥櫭簄ica cosa que hi ha 茅s moviment. Si 茅s impossible aturar un electr贸, quin sentit t茅 posar tanques als estols d鈥檕cells?

La paraula anglesa “Birdie” vol dir “ocellet”, per貌 pel que sembla tamb茅 t茅 un segon significat, que s’utilitza quan un jugador de golf emboca la bola amb un cop menys del par. Utilitzant seq眉encies de la pel路l铆cula “Los p谩jaros” dirigida per Alfred Hitchcock l’any 1963, ens mostra com es pot provocar la sensaci贸 de falsa i extrema “por” en els humans, en un determinat moment (en puc donar fer que jo vaig patir “por” en veure-la la primera vegada de jove); por provocada amb unes senzilles imatges d’una migraci贸 de centenars o milers d’ocells buscant un clima millor per cada 猫poca de l’any.

Durant gaireb茅 60 minuts veurem com es compara aquesta migraci贸 dels ocells, que s贸n lliures per fer-ho, amb les enormes traves que es posa als humans per fer el que hauria de ser el m茅s normal, que 茅s circular lliurement a trav茅s del planeta.

Amb la seva t猫cnica, la Agrupaci贸n Se帽or Serrano, aconsegueix transmetre aquesta sensaci贸 de por i rebuig que les societats benestants tenim cap als immigrants, en una societat cada vegada m茅s injusta vers als altres, i vers a les cultures alienes a la nostra. Una den煤ncia a la passivitat dels governs europeus i nord-americans davant de l’emigraci贸 que 茅s de totes totes imparable, com ho s贸n les migracions dels ocells, o les aig眉es dels oceans.

Un espectacle imperdible que s’hauria de poder veure en temporada, perqu猫 s’ho mereix sense cap mena de dubte.

BIRDIE - Sala Hiroshima - Voltar i Voltar - 1

Creaci贸: 脌lex Serrano, Pau Palacios i Ferran Dordal
Performance: 脌lex Serrano, Pau Palacios i Alberto Barber谩
Veu en off: Simone Milsdochter // Cap de projecte: Barbara Bloin // Disseny de la il路luminaci贸 i videoprogramaci贸: Alberto Barber谩 // Disseny de so i banda sonora: Roger Costa Vendrell //V铆deo: Vicen莽 Viaplana //Maquetes: Saray Ledesma // Vestuari: Nuria Manzano // Assist猫ncia a la producci贸: Marta Baran // Assessorament cient铆fic: Irene Lapuente i La Mandarina de Newton // Assessorament del projecte: V铆ctor Molina // Assessoria legal: Cristina Soler // Management: Iva Horvat – Agente129

ocell i cargol

Leave a Reply