– Teatre – Els Oficis del Teatre – 10a i 煤ltima sessi贸 – Pr脿ctiques (馃悓馃悓馃悓馃悓馃悓) – 21/03/2016

I com tot, aquestes sessions dels Oficis del teatre han arribat al final, i en aquesta darrera sessi贸 ens oferien una sessi贸 pr脿ctica. Al Teatre LLiure, ens esperaven tres especialistes que ens han explicat tres aspectes: l鈥檈scenografia, la il路luminaci贸 i la part t猫cnica.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Ens reben i davant de la maqueta del Teatre ens comenten en qu猫 consistir脿 avui la sessi贸, on anirem de la m脿 de C猫sar Fraga (Director T猫cnic d鈥檈scenari), Rai Garc铆a (coordinador t猫cnic) o Jordi Vall-Llovera (adjunt direcci贸 t猫cnica).

Ens hem dividit en tres grups i nosaltres hem comen莽at amb en C猫sar Fraga, que ens porta directament a l’escenari on estan fent el muntatge de l’escenografia de “A Teatro con Eduardo” que veurem en prim铆cia i que despr茅s s’estrenaria el passat dimecres dia 30 de mar莽, sessi贸 a la qual per sort, tamb茅 v脿rem poder acudir.

Ens ensenya pl脿nols i ens explica el proc茅s de construcci贸 de l’escenografia que en aquest cas Lluis Pascual, que 茅s el director de la producci贸, t茅 al cap i de quina manera 鈥渂aixa鈥 a la realitat en el que en un principi tan sols s贸n idees i de com s’ha d鈥檃nar introduint els canvis que calguin per fer-ho possible.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

En aquest cas ens quedem meravellats amb la “cinquena paret”, creada expressament per aquesta obra i que 茅s una reconstrucci贸 fidel de les altres quatre parets de la Sala Fabi脿 Puigserver, fins al punt que l’hem de 鈥渢ocar-la per creure鈥. Tamb茅 ens mostra els mecanismes que faran possible que aquesta paret 鈥減rengui vida鈥 i com ho controlen tot des d’un quadre de control, amb una programaci贸 exhaustiva.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Realment impressionant i podem dir fins i tot que incre茂ble. Ens comenta que aquesta paret es guardar脿 per a la seva possible reutilitzaci贸, podent-se fins i tot trossejar-se i portar-se a una altra sala. Malauradament creiem que els espectadors que vagin a veure aquesta producci贸, no es faran a la idea de l’enorme esfor莽 t猫cnic i econ貌mic que representa aquesta extraordin脿ria posada en escena… i es pensaran que la paret聽amb 7 portes a tres nivells (7 x 3= 21), 茅s la que ja existeix normalment.

Tamb茅 ens fa una demostraci贸 de com pugen les plataformes que conformen l鈥檈scenari i permeten els diferents nivells que de vegades presenta l鈥檈scenografia.

Comenta que tot plegat acostuma a ser una feina de dos-tres mesos on no es pot parar ni un segon i on tot ha d’estar absolutament mil路limetrat, ja que un possible error de mesura, pot suposar que l’escenografia no encaixi i hagin de tornar a comen莽ar. Ell se n’ocupa personalment d鈥檃nar als tallers on es treballa en la construcci贸 per seguir la feina de ben a prop.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Canviem de banda d鈥檈scenari i ens trobem amb en Rai Garc铆a que se n’ocupa d’explicar-nos el complicat mon de la il路luminaci贸 en el teatre. Han muntat una barra expressament per nosaltres, on han disposat per tal de mostrar-nos els diferents tipus de llum amb els que treballen i de quina forma seleccionen una o altra en funci贸 de cada escena de l’obra i/o a petici贸 del director d鈥檈scena, qui es en 煤ltima inst脿ncia, qui decideix.

Ens parla de tipus de focus: Pars, fresnels, PCs, retalls, sim猫trics-asim猫trics, canons, de bombetes, filtres, pales, col路locaci贸, llums de led, efectes, tipus de connectors, dimmers, potencia. 鈥… i ens聽mostra la taula de llums des d’on es programa la il路luminaci贸 i el moment en qu猫 s鈥檋an d鈥檃ccionar cada una de les llums, totalment cronometrat聽amb l’escena, el personatge i la paraula justa que indica el moment. Un treball acurat que s鈥檃justa en els assaigs i que es va registrant a la taula per qu猫 en el moment de la funci贸 funcioni tot a la perfecci贸.

Tamb茅 ens parla de la temperatura del color i de com pot canviar un escenari en funci贸 del color escollit, ens mostra la paleta de colors que ens recorda ben b茅 el mostrari que ens ensenyen quan hem de decidir de quin color volem pintar una paret聽de casa nostra.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Podem tocar i bellugar els focus i constatar el pes enorme de cadascun d鈥檈lls i la calor que desprenen el que ens explica com de vegada veiem als actors suar de valent ja des de l鈥檌nici de la representaci贸.聽

Ens sentim una mica avergonyits pel nostre gran desconeixement d’aquest m贸n que provoca a vegades el nostre menysteniment en l’enorme funci贸 que la t猫cnica de la il路luminaci贸 t茅 en聽una producci贸 teatral. Estem segurs que a partir d’ara intentarem veure el treball de l’il路luminador d’escena amb uns altres ulls i de ben segur la valorarem com es mereix. Comentem el fet que des de fa relativament pocs anys, els actors en saludar al final de la representaci贸, senyalen als t猫cnics il路luminadors, perqu猫 els aplaudiments tamb茅 recaiguin en ells.

I tornem a canviar de grup i amb en Jordi Vall-Llovera pugem a les al莽ades, …. a la “pinta”, i des d’all脿, a banda d鈥檕bservar la immensitat de l’escenari vist des de dalt, observem els telons, els tallafocs i les bambolines, els sistemes de pujar-los i baixar-los sense esfor莽 f铆sic. Entrem al magatzem soterrani on es guarden tots els focus de llum. Tamb茅 veiem on es guarden els seients de platea que es belluguen en agrupacions de diverses butaques i ens explica el sistema d鈥檃nclatge perqu猫 quedin perfectament col路locats, la forma de bellugar-los i com un cop col路locats a lloc, s贸n renumerats pel personal de sala.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Tot plegat ha estat un magn铆fic colof贸 a unes sessions que sens dubte han estat interessant铆ssimes i que creiem que s鈥檋aurien de repetir la temporada vinent perqu猫 altres enamorats del teatre com nosaltres, les puguin gaudir. Des d’aquest raconet “voltaire”, volem donar les gr脿cies a tots els professionals del Teatre Lliure que l鈥檋an fet possible i que ens han encomanat la seva passi贸 per la feina … 茅s realment un gran equip de persones.

Si cliqueu aqu铆 podreu accedir a la Fitxa t猫cnica del teatre Lliure

Quant a Miquel Gascon

Viatger-maniac i engrescat per aprendre el m脿xim de la cultura que es fa en la nostra estimada ciutat, Barcelona, ja sigui Teatre, Musica cl脿ssica, Musiques del mon, Jazz, Opera, Cinema
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'inter猫s l'enlla莽 permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s