– Teatre – PANORAMA DES DEL PONT (🐌🐌🐌🐌) – Teatre Romea – 02/02/2016

Amb aquesta producció el Teatre Romea recupera les produccions pròpies de gran format. Un text clàssic contemporani estrenat el 29 de setembre de 1955 al Coronet Theatre de Broadway, que ens relata una història d’amor- obsessió amb el drama dels immigrants il·legals a la Nova York dels anys 50 i les tensions socials existents a l’època.

Panorama des de el pont - Teatre Romea 1

Arthur Miller va rebre el seu segon premi Pulitzer amb aquesta obra, que el va consagrar com a dramaturg.

L’any 1955, deu anys després del desenllaç de la Segona Guerra Mundial, la immigració il·legal és una realitat generalitzada als Estats Units. Eddie Carbone, un honrat treballador d’origen italià, viu obsedit per la passió devastadora que sent per la seva neboda, a la qual van recollir ell i la seva esposa quan la noia va quedar òrfena. Una situació insostenible que el superarà i el durà a trair la família i a trencar la llei del silenci establerta entre els treballadors, majoritàriament immigrants, del port de Nova York.

Dirigida per Georges Lavaudant reconegut actor i director francès, amic personal d’en Borja Sitjà, que li va proposar el repte de dirigir un text d’Arthur Miller. Un cop acceptat el repte va contactar amb “el millor protagonista possible”, l’actor Eduard Fernández.

Panorama des de el pont - Teatre Romea 2

Eddie és un personatge aparentment feliç i conformat amb el seu destí que canviarà radicalment amb l’arribada de dos cosins de la dona als que acollirà d’amagat a casa seva. Un d’ells és solter, jove i ros. A partir d’aquí s’activa en ell un mecanisme de control cap a la seva neboda que no podrà reconduir.

L’Eduard Fernández interpreta molt bé la degradació moral del personatge que s’acaba convertint en un monstre capaç de matar. Encara que ha treballat als escenaris a l’Eduard Fernández, acostumat a treballar al cinema, li hem detectat petits moments d’inseguretat en voler recordar-se del text. Suposem que respon al que ell mateix va confessar a la roda de premsa, de la que també vaig fer la respectiva crònica.

Li passa quelcom diferent de quant treballa al cinema …. Perquè de sobte li venen unes immenses ganes de fugir i per uns dies creu que qualsevol professió és millor que la d’actor.

L’advocat de la família, Alfieri, magníficament interpretat per en Jordi Martínez, observa la situació amb fascinació i fa durant tota l’obra el paper del Corifeu (en el teatre clàssic grec guia els intèrprets del cor en directe, de manera anàloga a un director d’orquestra, i de vegades pren la paraula sol en nom del cor)  que ens narra el que ell veu i que està pràcticament tota l’obra com a observador dalt l’escenari.

Mercè Pons interpreta el paper de la dona, extraordinària Beatrice que dóna el contrapunt a la bogeria de l’Eddie i que veu en tot moment el problema de fons que ha minat la seva relació i que la destruirà; per nosaltres potser la millor interpretació de la nit.

Panorama des de el pont - Teatre Romea 6

També ens van agradar molt les interpretacions dels dos joves cosins, per part de Marcel Borràs i Pep Ambròs. Marina Salas, molt millor a la primera part quan fa d’adolescent innocent… després quan ha d’interpretar els moments més dramàtics no ens la vàrem acabar de creure;estem segurs de què millorarà amb les properes funcions.

Una posada en escena simple però efectista, una capsa negra, buida i nua, pocs objectes a manera d’attrezzo i unes imatges projectades que porten a l’espectador al lloc on està succeint l’escena; la combinació d’aquesta escenografia innovadora i una excel·lentíssima il·luminació, va ser per nosaltres un plus afegit, per tal de valorar-la amb un notable alt.

Tot plegat una producció que ens ha agradat molt i que sens dubte recomanem.

Autor: Arthur Miller
Traducció: Joan Sallent
Direcció: Georges Lavaudant
Repartiment: Eduard Fernàndez (Eddie), Jordi Martínez (Alfieri), Mercè Pons (Beatrice), Marina Salas (Catherine), Marcel Borràs (Rodolfo), Pep Ambròs (Marco), Rafa Cruz (Toni Berelly, Louis, official), Sergi Vallès (Mike)
Escenografía i vestuari: Jean-Pierre Vergier \ Il.luminació: Georges Lavaudant \ Espai sonor: Jean-Louis Imbert \ Edició imatges: Francesc Isern \ Ajudant de dirección: Ester Nadal \ Ajudant de vestuari: Carlota Ricart \ Assistent d’il.luminació i programació: Sergio Gracia \ Assessorament boxa: Rafa Cruz \ Direcció de producción: Amparo Martínez \ Cap de producción: Maite Pijuan\ Producció executiva: Marina Vilardell \Responsable tècnic: Txema Orriols \ Sastrería: Cristina Valverde \ Caps tècnics del teatre: Sergi Lobaco i Raúl Martínez\ Maquinista: Samu Schlechter \ Tècnic de so durant assajos: Jaume Cuadrada \ Construcció d’escenografía: Arts-Cenics \ Confecció vestuari: Goretti Puente
Una coproducció de Teatre Romea i LG Théâtre
panorama-des-del-pont-cargol

Oanorama des de el pont CARGOL

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s