– Teatre al cinema – HAMLET (🐌🐌🐌🐌🐌) – National Theatre – Cinemes Icaria Yelmo – 28/01/2016

Amb aquesta obra de William Shakespeare s’inicien les retransmissions en diferit de 6 de les produccions del National Theatre que podrem veure en els cinemes Yelmo. No cal dir, que nosaltres ja tenim entrades per a totes les representacions!!!! … i Ă©s que, amb tots els respectes per al teatre que fem aquĂ­, aquest teatre juga en una altra lliga i la veritat Ă©s que sortim literalment bocabadats sense plĂ nyer les quatre hores que hem estat enganxats a la butaca. Aquesta obra va ser retransmesa en directe el 15 d’octubre de 2015 als cinemes de tot el mĂłn.

Per cert, abans de començar a parlar de la nostra valoraciĂł, us hem de donar, una molt bona noticia… i Ă©s que aquestes retransmissions tambĂ© es podran veure al Cinema Truffaut de Girona, amb col·laboraciĂł del festival Temporada Alta.

Hamlet - National Theater 2

Des de el Barbican de Londres, dirigida per Lyndsey Turner i protagonitzada per Benedict Cumberbatch, nominat als Oscar 2015 per The Imitation Game, actor al qual ja vam poder veure com a VĂ­ctor Frankenstein la temporada passada (us deixo l’enllaç d’aquella valoraciĂł).

Per a la directora, Lyndsey Turner aquesta Ă©s la primera obra de Shakespeare a la que s’enfronta i Ă©s la que ha estat pitjor rebuda pels crĂ­tics anglesos. Ha estat criticada per la seva irreverĂšncia vers al text. Ella havia treballat principalment amb textos actuals escrits per dones com “XimĂšrica” de Lucy Kirkwood i “Posh” de Laura Wade. Una caracterĂ­stica d’ambdues obres Ă©s que sĂłn uns textos Ăšpics de mĂ©s de tres hores de durada i que han estat escrits amb la supervisiĂł de Turner que tĂ© una enorme capacitat per rellegir i donar forma a l’obra.

Ella no es vol convertir en una figura pĂșblica i no parla de les seves produccions, ni concedeix entrevistes, per tant continua sent un misteri perquĂš ha dirigit un Hamlet una persona que sembla que havia dit que mai dirigiria un Shakespeare.

Aquesta nova producciĂł reviu una vegada mĂ©s la clĂ ssica tragĂšdia en la qual una famĂ­lia es desestructura mentre el paĂ­s s’arma per a la guerra. Hamlet se sent obligat a venjar la mort del seu pare a mans del seu oncle, enamorat de la seva mare. PerĂČ Hamlet no sap com enfrontar-se a la situaciĂł i amenaça el seu seny i la seguretat de l’estat.

En aquesta versiĂł ens trobem davant d’un Hamlet que deixa fluir les seves emocions i les anteposa a la racionalitat. La interpretaciĂł de Cumberbatch Ă©s extraordinĂ riament sensible, probablement accentuat pel fet de veure’l en primer pla. És particularment notori a l’escena final quan envoltat dels cossos de la mare, del seu oncle i de Laertes, veu que ha de morir i intenta que Horatio el seu servidor i amic fidel no el segueixi en la mort prenent les restes del verĂ­ de la copa.

Molt destacables les dues protagonistes femenines, amb una OfĂšlia que ja s’intueix inestable des de l’escena en quĂš tot estirada a l’estora fa fotografies a una copa de vi, i Gertrudis, la mare, que de mica en mica se’n adona del que ha provocat i que ens deixa literalment clavats quan narra la mort d’OfĂšlia amb sentiment i pena.

Hamlet - National Theater 4

L’escenografia ens mostra Elsinore com una casa encantada plena de retrats ombrĂ­vols i armes. El fantasma del rei assassinat apareix dins del mirall d’un moble. TambĂ© sorprĂšn el castell de joguina que apareix al mig de l’escenari i Hamlet sembla que juga amb soldats de joguina gegants contrastant amb la guerra real que tĂ© lloc fora del seu palau. A la segona part l’escenari s’ha omplert de runa i ens dĂłna imatges molt belles i suggeridores com quan OfĂšlia escapa buscant una fugida i Gertrude, en veure que ha abandonat la maleta amb les seves fotos i la seva cĂ mera, preveu el final i corre desesperadament turo amunt darrere d’ella. La il·luminaciĂł Ă©s en tot moment molt acurada, creant escenes realment inquietants.

La coreografia dels moviments dels actors, estĂ  treballada pel nostre admirat Sidi Larbi Ckerkaoui, i aixĂČ per nosaltres, no te preu.

Aquesta producciĂł et fa sentir que estem davant d’una obra que Ă©s atemporal i que tracta els eterns problemes dels homes, el poder, l’enveja, la cobdicia, la revenja, l’amistat, l’amor, la vida i la mort. No cal dir-vos que ens ha encantat de nou, poder veure produccions d’aquesta categoria.

Autor: William Shakespeare
DirecciĂł: Lyndsey Turner
IntĂšrprets: Benedict Cumberbatch (Hamlet), Anastasia Hille (Gertrude), Sian Brooke (Ophelia), Leo Bill (Horatio), Nigel Carrington (Cornelius), Jim Norton (Polonius), Kobna Holdbrook-Smith (Laertes), CiarĂĄn Hinds (Claudius), Karl Johnson (Gracedigger), Dan Parr (Barnardo), Ian Sheperd (Courtier), Morag Siller (Voltemand), Matthew Steer (Rosencrantz), Sergo Varas (Fortinbras), Dwane Walcott (Marcellus), Barry Aird (soldat danĂšs,soldat noruec), Eddie Arnold (capitĂ , servent), Ruairi Conaghan (bufĂł del rei), Diveen Henry (bufĂł de la reina, missatger), Rudi Dharmalingam (Guildenstern), Colin Haig (missatger,capellĂ ), Paul Ham (oficial), Amaka Okafor (oficial)
EscenografĂ­a: Es Devlin \ Vestuari: Katrina Lindsay \ Audiovisuals: Luke Halls \ Il.luminaciĂł: Jane Cox \ MĂșsica: Jon Hopkins \ Disseny de so: Christopher Shutt \ CoreografĂ­a: Sidi Larbi Ckerkaoui

Hamlet i cargol

Deixa un comentari