– Teatre al cinema – HAMLET (🐌🐌🐌🐌🐌) – National Theatre – Cinemes Icaria Yelmo – 28/01/2016

Amb aquesta obra de William Shakespeare s’inicien les retransmissions en diferit de 6 de les produccions del National Theatre que podrem veure en els cinemes Yelmo. No cal dir, que nosaltres ja tenim entrades per a totes les representacions!!!! … i és que, amb tots els respectes per al teatre que fem aquí, aquest teatre juga en una altra lliga i la veritat és que sortim literalment bocabadats sense plànyer les quatre hores que hem estat enganxats a la butaca. Aquesta obra va ser retransmesa en directe el 15 d’octubre de 2015 als cinemes de tot el món.

Per cert, abans de començar a parlar de la nostra valoració, us hem de donar, una molt bona noticia… i és que aquestes retransmissions també es podran veure al Cinema Truffaut de Girona, amb col·laboració del festival Temporada Alta.

Hamlet - National Theater 2

Des de el Barbican de Londres, dirigida per Lyndsey Turner i protagonitzada per Benedict Cumberbatch, nominat als Oscar 2015 per The Imitation Game, actor al qual ja vam poder veure com a Víctor Frankenstein la temporada passada (us deixo l’enllaç d’aquella valoració).

Per a la directora, Lyndsey Turner aquesta és la primera obra de Shakespeare a la que s’enfronta i és la que ha estat pitjor rebuda pels crítics anglesos. Ha estat criticada per la seva irreverència vers al text. Ella havia treballat principalment amb textos actuals escrits per dones com “Ximèrica” de Lucy Kirkwood i “Posh” de Laura Wade. Una característica d’ambdues obres és que són uns textos èpics de més de tres hores de durada i que han estat escrits amb la supervisió de Turner que té una enorme capacitat per rellegir i donar forma a l’obra.

Ella no es vol convertir en una figura pública i no parla de les seves produccions, ni concedeix entrevistes, per tant continua sent un misteri perquè ha dirigit un Hamlet una persona que sembla que havia dit que mai dirigiria un Shakespeare.

Aquesta nova producció reviu una vegada més la clàssica tragèdia en la qual una família es desestructura mentre el país s’arma per a la guerra. Hamlet se sent obligat a venjar la mort del seu pare a mans del seu oncle, enamorat de la seva mare. Però Hamlet no sap com enfrontar-se a la situació i amenaça el seu seny i la seguretat de l’estat.

En aquesta versió ens trobem davant d’un Hamlet que deixa fluir les seves emocions i les anteposa a la racionalitat. La interpretació de Cumberbatch és extraordinàriament sensible, probablement accentuat pel fet de veure’l en primer pla. És particularment notori a l’escena final quan envoltat dels cossos de la mare, del seu oncle i de Laertes, veu que ha de morir i intenta que Horatio el seu servidor i amic fidel no el segueixi en la mort prenent les restes del verí de la copa.

Molt destacables les dues protagonistes femenines, amb una Ofèlia que ja s’intueix inestable des de l’escena en què tot estirada a l’estora fa fotografies a una copa de vi, i Gertrudis, la mare, que de mica en mica se’n adona del que ha provocat i que ens deixa literalment clavats quan narra la mort d’Ofèlia amb sentiment i pena.

Hamlet - National Theater 4

L’escenografia ens mostra Elsinore com una casa encantada plena de retrats ombrívols i armes. El fantasma del rei assassinat apareix dins del mirall d’un moble. També sorprèn el castell de joguina que apareix al mig de l’escenari i Hamlet sembla que juga amb soldats de joguina gegants contrastant amb la guerra real que té lloc fora del seu palau. A la segona part l’escenari s’ha omplert de runa i ens dóna imatges molt belles i suggeridores com quan Ofèlia escapa buscant una fugida i Gertrude, en veure que ha abandonat la maleta amb les seves fotos i la seva càmera, preveu el final i corre desesperadament turo amunt darrere d’ella. La il·luminació és en tot moment molt acurada, creant escenes realment inquietants.

La coreografia dels moviments dels actors, està treballada pel nostre admirat Sidi Larbi Ckerkaoui, i això per nosaltres, no te preu.

Aquesta producció et fa sentir que estem davant d’una obra que és atemporal i que tracta els eterns problemes dels homes, el poder, l’enveja, la cobdicia, la revenja, l’amistat, l’amor, la vida i la mort. No cal dir-vos que ens ha encantat de nou, poder veure produccions d’aquesta categoria.

Autor: William Shakespeare
Direcció: Lyndsey Turner
Intèrprets: Benedict Cumberbatch (Hamlet), Anastasia Hille (Gertrude), Sian Brooke (Ophelia), Leo Bill (Horatio), Nigel Carrington (Cornelius), Jim Norton (Polonius), Kobna Holdbrook-Smith (Laertes), Ciarán Hinds (Claudius), Karl Johnson (Gracedigger), Dan Parr (Barnardo), Ian Sheperd (Courtier), Morag Siller (Voltemand), Matthew Steer (Rosencrantz), Sergo Varas (Fortinbras), Dwane Walcott (Marcellus), Barry Aird (soldat danès,soldat noruec), Eddie Arnold (capità, servent), Ruairi Conaghan (bufó del rei), Diveen Henry (bufó de la reina, missatger), Rudi Dharmalingam (Guildenstern), Colin Haig (missatger,capellà), Paul Ham (oficial), Amaka Okafor (oficial)
Escenografía: Es Devlin \ Vestuari: Katrina Lindsay \ Audiovisuals: Luke Halls \ Il.luminació: Jane Cox \ Música: Jon Hopkins \ Disseny de so: Christopher Shutt \ Coreografía: Sidi Larbi Ckerkaoui

Hamlet i cargol

Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s