– Els Oficis del Teatre – 6a sessió amb Cèsar Fraga, director técnic d’escenari – Mirador de Lliure – 25/01/2016

Ja hem arribat a traspassar l’equador d’aquestes sessions tan interessants, en les que els responsables del Teatre LLiure ens intenten explicar el mes didàcticament possible, les interioritats i dificultats de la seva gestió, molt probablement poc visibles des del punt de vista dels espectadors, quan aquests assisteixen a alguna de les representacions de la temporada.

Oficis del Teatre - Direcció tècnica d'escenari - Teatre Lliure - 1

En iniciar la sessió el primer que ens diu en Cèsar, de forma contundent, és que té l’enorme sort de treballar en un teatre que és un “Ferrari”, un teatre pensat per gent de teatre i concebut per fer teatre. I amb una característica única, la de la platea polivalent.

La seva trajectòria professional dins del Lliure va començar fa 17 anys com assistent de llums al teatre de Gràcia, aleshores dirigit per Lluís Homar. Allà va estar durant tres o quatre anys fins que va passar a l’oficina tècnica com adjunt bàsicament per a la gestió de recursos humans. La Direcció la portava Xavi Rodon i es dedicava bàsicament al manteniment de l’edifici. Es van separar les funcions en dos, creant l’Oficina Tècnica d’escenari dedicada al muntatge, desmuntatge, assajos i funcions, i l’Oficina Tècnica de manteniment dedicada bàsicament als edificis.

Oficis del Teatre - Direcció tècnica d'escenari - Teatre Lliure - 3

Cèsar Fraga és en l’actualitat el Director Tècnic d’escenari i dirigeix un equip format per 24 persones i donen servei a les tres sales del Lliure, a la nau d’Olesa i també en el cas de gires o bolos. Considera que es tracta d’un equip molt petit, si el comparem amb altres teatres de la seva importància, en els que poden superar el centenar de persones; aquesta precarietat de recursos humans fixos, porta com a contrapartida que sovint han de contractar personal extern per assolir el seu treball amb èxit.

Organitzats en cinc departaments i la pròpia Oficina Tècnica:

Regidoria: Maria Rosales (cap) , Joan Manel Morillo i David Segú
Maquinaria: Bernat Cardoner (cap), Roger López, Sergi Martínez, Fernando Román, Aleix Serra i Pedro Torrijos
Il·luminació: Marc Lleixà (cap), Jorge Barbancho, Raimon Rius i Edgar Segura
Audiovisual i so: Igor Pinto (cap), Marta Folch, F. Xavier Martínez i Jordi Orriols
Sastreria: Montse Olivella (cap), Judit Carvalho i Susana Garcia.

Oficina tècnica:

Adjunts direcció tècnica: Xavier Clot i Jordi Vall-llovera
Coordinador tècnic: Rai Garcia
Secretaria de direcció tècnica: Sabrina Garcia

Oficis del Teatre - Direcció tècnica d'escenari - Teatre Lliure - 2

Ens va sorprendre l’aparició del concepte de “menú Whopper” per explicar com tenia distribuïts els membres de l’equip entre els diferents equipaments:

Sala Fabià Puigserver: 1 regidor + 1 maquinista + 1 il·luminació + 1 audiovisual + 1 sastreria = 5 persones
Lliure de Gràcia: 1 regidor + 1 maquinista + 1 il·luminació + 1 audiovisual + 1 sastreria = 5 persones
Espai Lliure: 1 regidor + 1 il·luminació + 1 audiovisual = 3 persones
Tècnics lliures: 2 maquinistes + caps de departament

Les normes de treball d’aquest col·lectiu està basat en un sistema de compensació horària, han de realitzar 1.695 hores en el període entre l’1 de setembre i el 31 de juliol amb 14 festius i 37,5 hores setmanals (aquestes poden arribar a ser de 48 hores durant un màxim de 8 setmanes en tot el període). Tenen dos torns de treball i s’organitzen d’acord amb la configuració del calendari d’espectacles programats. Ens va sorprendre que en un teatre tan sofisticat tècnicament, el control horari i coordinació de totes les tasques es dugui mitjançant fulls d’Excel

Existeix una fitxa tècnica per a cada una de les sales on bàsicament està recollida la forma d’arribar a la sala, la reglamentació, les dades de dimensions de l’escenari i el detall exhaustiu de tot el material disponible indicant el nombre d’unitats i les característiques. Aquesta fitxa és la que fan arribar a les companyies que portaran espectacles en exhibició o coproducció.

L’oficina tècnica, l’equip artístic i l’equip de producció treballen plegats per poder fer realitat el que els creadors han pensat. Han de planificar i organitzar les tasques respectives distribuint en el temps els recursos materials i de persones.

Oficis del Teatre - Direcció tècnica d'escenari - Teatre Lliure - 4

Com a exemple de la feina que fan i com l’estructuren ens parla de El curiós incident del gos a mitjanit i ens mostra tots els plànols, gràfics, maqueta, fitxa tècnica de la producció. Ara estan fent l’adaptació d’aquesta producció a la Sala Fabià Puigserver.

Per la construcció de l’escenografia treballen amb tres pressupostos de tallers de construcció i ells fan “visites d’obres” als tallers i per això han d’estar preferentment localitzats a Catalunya. Diu que un dels moments crítics és la pintura, i que en aquest cas és preferible realitzar la visita amb l’escenògraf.

Un projecte no acaba sent sempre segons la idea inicial, ja que al llarg de la construcció es van introduint modificacions. L’oficina tècnica no es defineixen com els “Míster NO” sinó que intenten en tot moment atendre les peticions que els escenògrafs o directors van introduint.

Una part molt important de la seva tasca és el que anomena les proves de les visuals per garantir que en qualsevol moment de l’obra tots els espectadors podran veure tot.

També ens comenta tot el que va envoltar la producció de Els Feréstecs i la plataforma giratòria. Una plataforma que havia de suportar un pes de 35 tones amb una estructura de ferro a sota per distribuir el pes. De com es va trencar el motor de la primera plataforma, la que venia del Teatre Real de Madrid, i va obligar a reestructurar tota la platea a la italiana amb l’enrenou per a tècnics i actors. Per a la reposició de l’espectacle van llogar el giratori de 14 metres de diàmetre a una empresa alemanya i es va fer una prova de càrrega amb bidons de 1000 litres. De tot això, ens mostra fotografies que ens deixen pràcticament bocabadats.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Dins del torn de preguntes ens comenta que a la sala gran ja s’ha aconseguit realitzar 45 configuracions diferents i que per fer un canvi de configuració s’ha de pensar en 15 hores al dia durant dia i mig i un grup de 8 persones.

I acabem aquesta sessió amb la certesa de què hem descobert la feina immensa de l’equip tècnic que permet que una obra es posi en marxa i que nosaltres la puguem veure sense ni tan sols imaginar-la.

Ha estat, una tarda magnifica.

Feinada de direcció tècnica d'un Cargol per poder actuar

Feinada de direcció tècnica d’un Cargol per poder actuar

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s